Oke,
Op verzoek van Zona open ik maar even een algemeen topic over Grappling (ook wel Submission Wrestling of Submission Grappling genaamd).
Omdat ik lui ben kopieer ik even de omschrijving van Wikipedia voor diegenen die er niet bekend mee zijn.:
Grappling:http://en.wikipedia.org/wiki/GrapplingGrappling refers to the gripping, handling, and controlling of an opponent without the use of striking, typically through the application of various grappling holds, choke holds, and counters to various hold attempts. Grappling forms an important part of both ground fighting and standing clinch fighting.
Submission Wrestling:http://en.wikipedia.org/wiki/Submission_wrestlingSubmission wrestling (also known as submission fighting, submission grappling and No-Gi Jiu Jitsu) is a formula of competition and a general term describing the aspect of martial arts and combat sports that focus on clinch and ground fighting with the aim of obtaining a submission using submission holds.
Meestal worden deze 2 termen door elkaar gebruikt, maar voor het gemak beperk ik mezelf meestal tot de term Grappling.
Het doel bij Grappling is simpel (maar om het uit te voeren is weer wat anders):
Je tegenstander tot opgave (submission) dwingen door middel van een een klemtechniek, verwurging, worp of houdgreep (Judo, Worstelen).
Bekende Grapplingarts:- Braziliaans Jiu-Jitsu (BJJ)
- Japans Jiu-Jitsu (JJJ)
- Judo
- Worstelen
- Pancrase/Pankration
- Shootwrestling
- Shuai Jiao
- Sambo
Ik zal er nog wel een paar vergeten zijn, dus als je sport er niet bijstaat voel je vrij om wat toe te voegen.
Heb je filmpjes ??? Zet ze hier erbij...
Vragen over technieken ??? Vraag ze hier...
Gewoon gezellig babbelen over onze favoriete bezigheid ??? Doe het hier...
DUS.... BARST MAAR LOS ZOU IK ZEGGEN !!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*DISCLAIMER*Ondanks dat ik al wat jaartjes met Grappling bezig ben heb ik ook niet de wijsheid in pacht, dus verwacht van mij niet alle antwoorden. Ik deel graag kennis met anderen, dus als iemand iets op of aan te merken heeft hoor ik dat graag. Mijn training bestaat uit JJJ (met veel nadruk op ne-waza), Judo, Pancrase en Submission Grappling (Gokor en Gene's Hayastan Grappling System). Ik hoop in de toekomst nog BJJ aan mijn repertoire te gaan toevoegen, daar ik Grappling echt te gek vindt en omdat ik denk dat ik daar veel extra kennis op kan doen. Momenteel heb ik het echter te druk met alle andere lesactiviteiten en mijn Eskrima opleiding.