Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.
|
|
« Gepost op: 13 Juni 2009, 17:09:24 » |
|
Ik had van de week een interessant gesprek met mijn leraar (leraar op school, niet sport). Mijn leraar heeft een aantal jaar Wing Chun beoefend en zweert bij het leven op Wing Chun als zelfverdediging. Nu heb ik zelf weinig kennis van Wing Chun, enkel dat het snel en close-range is en ik vraag me toch af of het een goede sport is als zelfverdediging. Iemand kan natuurlijk snel zijn, maar komen die klappen aan? Zijn die technieken ook zodanig goed dat je snel dichtbij een normale-range vechter kan komen? Ik stuur deze link even door naar een paar Wing Chun beoefenaars en mijn leraar, ik denk dat het wel interessant kan worden 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 13 Juni 2009, 17:10:51 door Max »
|
|
Yoseikan Budo + Nunchakudo
|
|
|
Fikkie
Administrator

|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2009, 18:01:54 » |
|
Hihi, ik ben er ook 1 hur  Maar dan de andere vorm, namelijk Ving Tsun. In principe zijn de bewegingen hetzelfde, maar er zit een ander verhaal achter  Anyway. De klappen komen echt hard aan, het dichtbij komen is cruciaal, en de beweging naar de tegenstander moet natuurlijk goed zijn. Ik sta open voor discussies. Maar het probleem is wel dat meestal discussies tussen WC en VT mensen in een enorme flame war escaleerd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2009, 21:05:49 » |
|
Hey Joris!  Welkom op Fightingarts (ik ben jim btw) Nu is het dus zo dat een Wing Chun beoefenaar dichtbij moet komen, maar dit kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn. Iemand die Judo doet (Dalus, meng je eens met deze discussie  ) wil ook dichtbij komen en dan is Judo ook heel erg gevaarlijk. Hetzelfde geld voor een Muay Thai vechter, zijn strekste wapens zijn de elleboog en knie. Graag zou ik ook de mening van Attilla willen horen aangezien hij Taekwondo doet en heeft (neem ik aan) liever een afstand tot zijn tegenstander. @ Fikkie, ik had Wushu in mijn hoofd bij jou, sorry 
|
|
|
|
|
|
Yoseikan Budo + Nunchakudo
|
|
|
Fikkie
Administrator

|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juni 2009, 22:20:00 » |
|
Klopt, het punt is natuurlijk dat je nooit, en ik bedoel dan ook nooit door een judoka vast moet worden gepakt. De kunst van VT (i'm sorry, can't say WC) is dan niet om tegen de kracht van de judoka te gaan (dus aan zijn armen wringen). Maar gewoon die seconden die je hebt, zo snel en gericht op zijn hoofd meppen. Verder is het gewoon handig om zijn hand van de buitenkant af te slaan en zo via de buitenkant dichtbij hem te komen  Bij mensen die long range vechten moeten wij zeker oppassen. Op het moment dat we twijfelen dan zien we enkel een voet en de vloer  . Wij kunnen enkel wachten op een moment waarop hij zijn "recovery" heeft of als hij onstabiel staat. Dus het is gewoon beetje inschatten hoe de ander beweegt. Dus als iemand net mis heeft getrapt, stappen wij in, en houden wij dicht contact en slaan onze slag. En als het goed is, is dat wat taekwondos juist niet willen  Maar aangezien ik Taekwondo niet echt goed ken, weet ik dit niet zeker. Met wapens, tja, dan rennen we maar liever weg als we zelf geen wapens hebben  En idd, welkom Joris  Dus u bent jim's leraar? 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 13 Juni 2009, 23:44:48 door Fikkie »
|
|
|
|
|
|
|
Jesh
Founder

|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Juni 2009, 09:22:09 » |
|
...mijn leraar ook die gelooft er heilig in dat het de beste stijl is voor zelfverdediging. Hij is weliswaar te laf om zich te registreren en mee te discussieren though  1 vraag: Wordt er gespard, ja of nee ???
|
|
|
|
|
|
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Airwolf
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Juni 2009, 10:04:02 » |
|
Graag zou ik ook de mening van Attilla willen horen aangezien hij Taekwondo doet en heeft (neem ik aan) liever een afstand tot zijn tegenstander.
Tja, wat moet ik zeggen. Daar ligt een beetje het verschil tussen de werkelijkheid en Taekwondo. Hoge trappen zijn mooi en die kan je zelfs als techniek gebruiken als je dichtbij iemand staat (mits je lenig genoeg bent). Maar of het echt effectief is, dat is natuurlijk een tweede. Maar over het algemeen zou ik wel iemand op afstand willen houden met been technieken ja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jesh
Founder

|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 18 Juni 2009, 14:16:04 » |
|
Nou goed zal ik dan ook maar eens een woordje doen. Het probleem gaat volgens mij hier ontstaan wanneer je tegenstander het door heeft dat jij dichtbij wilt komen. Je zal dan op een of andere manier deze afstand moeten overbruggen. En geloof me als je dit niet gewend bent gaat het fout. Daarom moet je ook alle afstanden trainen. Je gaat in elk geval paar klappen moeten opvangen en hier ook mee kunnen omgaan wil je dichtbij kunnen komen. Ik weet dat dit bij mij fout ging de eerste keer. We waren aan het sparren bij Jiu Jitsu een kickboxer tegen mij. Kon gewoon simpelweg niet dichtbij genoeg komen om een worp in te zetten. Meer oefenen.  ow @ Jesh denk dat als je ervaring hebt met sparren in een sport het niet perse nodig is bij andere sporten. Zo denk ik dat Aikido uiteindelijk toch wel een leuke aanvulling vormt op alle technieken die je kunt uitvoeren. Snap ik. Maar ga dan niet denken dat je die Aikido technieken op een zich verzettende tegenstander uit kunt voeren, want dat is dus niet zo. Zie je bovenstaande ervaring met de kickboxer. Over Judo kun je ook wat soortgelijks zeggen. In een wedstrijd met regels is Judo perfect. Maar dan als verdedeging tegen een aanvaller op straat kun je het vergeten. De regels zijn weg. Als je geen ervaring hebt met dit soort situaties kun je het dan ook vergeten met alleen Judo. Hierin ben ik het niet met je eens. Een worp blijft een worp. Het grote verschil is: Bij Judo leer je dit continu toepassen op zich verzettende tegenstanders. En ik hoef je niet te vertellen dat de stoep hard aankomt. Dit is ook de reden dat ik aan meerdere martial arts doe. Samen vullen ze elkaars zwakheden in. Denk dat meer martial arts beoefenen effectiever is dan alleen een sport gericht op een klein onderdeel van zelfverdediging. Snap ik. Cross training is een must, en ik kan het ook iedereen aanraden.
|
|
|
|
|
|
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
|
|
|
|
|
Jesh
Founder

|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 18 Juni 2009, 18:49:49 » |
|
Idd, als wij bijvoorbeeld op de grond worden gesmakt (grrr stomme judoka's  ), dan hebben we in dat geval niet veel keus dan zo snel mogelijk opstaan, grondwerk is bij ons notdone. (ook al trainen een aantal andere stromingen het wel/ falen net zo hard). Als je daarna nog op kan staan.  Ne-Waza is bij Judo in principe ook beperkt. Dit in verband met wedstrijdregels... maar ze hebben wel zo'n beetje alle submissions erin zitten. Dus ik moet ook judo doen  Dat sowieso. Ik raad het voor kids altijd aan om mee te beginnen, maar voor volwassenen is het ook prima.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 27 Oktober 2009, 20:41:19 » |
|
Ne-Waza is bij Judo in principe ook beperkt. Dit in verband met wedstrijdregels... maar ze hebben wel zo'n beetje alle submissions erin zitten.
De meeste wel ja, alleen de lethal shit hebben ze eruit gehaald...Nouja, eruit gehaald... je mag ook een aantal doen... zolang je maar een pak gebruikt, of een arm/been ergens bij gebruikt....dus eigenlijk maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf. Maar als je dat eenmaal beheerst worden de easy dingen nog easier 
|
|
|
|
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 05 November 2009, 20:19:07 » |
|
Ik had van de week een interessant gesprek met mijn leraar (leraar op school, niet sport). Mijn leraar heeft een aantal jaar Wing Chun beoefend en zweert bij het leven op Wing Chun als zelfverdediging. Nu heb ik zelf weinig kennis van Wing Chun, enkel dat het snel en close-range is en ik vraag me toch af of het een goede sport is als zelfverdediging. Iemand kan natuurlijk snel zijn, maar komen die klappen aan? Zijn die technieken ook zodanig goed dat je snel dichtbij een normale-range vechter kan komen? Ik stuur deze link even door naar een paar Wing Chun beoefenaars en mijn leraar, ik denk dat het wel interessant kan worden  Ik heb zelf ook een Wing Chun achtergrond. Er werd daar ook erg veel gespard trouwens. (Nadat je de technieken beheerste) Wat ik zelf prettig vind aan Wing Chun is dat de technieken eenvoudig en direct uit te voeren zijn. Het werkt ook wanneer je net uit je bed stapt-bij wijze van spreken. Je hoeft ook niet overdreven lenig te zijn om Wing Chun te kunnen. Het leent zich goed voor zelfverdediging, vergeet alleen niet om ook een kijkje te nemen naar andere stijlen, ze hebben allemaal wel hun nut en waarde. Geen enkele vechtsport of vechtkunst leent zich volledig voor zelfverdediging. Je moet het dus wel een beetje in de breedte zoeken, probeer verschillende stijlen uit en kies er twee uit die verschillende aspecten behandelen, bijvoorbeeld: wing chun en worstelen. Of Thaiboxen en Braziliaans Jiu Jiutsu. Of ook een fantastische combinatie : Escrima en Jiu Jitsu. Heb je interesse in Wing Chun, zeker gaan doen. Zoek er echter wel een tweede vechtsport bij waar je dingen leert die bij Wing Chun niet, of in mindere mate worden behandeld. Geld voor vrijwel alle stijlen wat mij betreft. Het leuke aan Nederland is dat er veel verschillende scholen zijn met een heel breed scala aan vechtsporten. Keuze genoeg dus. BertB
|
|
|
|
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 13 Juni 2010, 13:50:40 » |
|
Alweer? o.O
Some people just don't know when to quit..
Maar terug OT: Ik weet het niet, je zegt dat Wing Chun dus echte close combat is, maar zo heb je natuurlijk ook veel mensen die worstelen doen. Of een andere sport waarbij ze JUIST WILLEN dat ze close komen.
Dus ik stel de vraag: "Is dat niet lastig?"
|
|
|
|
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
|