Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.
|
|
« Gepost op: 07 Mei 2009, 15:30:03 » |
|
Het is een legende uit Japan, het veelgebruikte wapen de Katana. Een katana gaf vaak je status als samurai (of Ronin) aan. Tegenwoordig is het meer een traditionele kunstvorm waarbij vaak aandacht wordt gegeven aan het trekken van het zwaard (iaido) of het snijden (tameshigiri) van tatami. Wie beoefend hier de kunst van het vechten met een katana? Of wie heeft intresse?  -- Kickoff: Bij Yoseikan doen we af en toe wat met de katana (nouja boken in dit geval), voornamelijk kata's. Ook vechen we met ken-mouse (ken: japans voor zwaard, mouse: schuim ofzo  ) wat ons net als bij Nunchaku in staat stelt om te sparren met de stokken die dan zwaarden moeten voorstellen.
|
|
|
|
|
|
Yoseikan Budo + Nunchakudo
|
|
|
|
|
MiPe79
Administrator

Hit first, hit fast, hit hard and keep on hitting!
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2009, 18:38:54 » |
|
Zelf heb ik nog nooit iets met een katana gedaan.. ( tenzij je op de hei met je makkers bomen choppen meetelt ) ik weet wel dat hier iets verder over de grens, bij onze belgische buren, johnny bernasowic ( weet even niet of ik zijn naam goed schrijf ) zit.. Hij heeft een aantal dannen in het zwaardtrekken.. ik denk dat hij ook wel menige leuke stunt kan beoefenen met een katana.. het lijkt me echt vet om te kunnen.. dat haalt dat oude ninja gevoel omhoog.. je weet wel wat je vroeger had toen je klein was en net de Turtles had gezien.. 
|
|
|
|
|
|
smile and wave boys...... yust smile and wave!
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Oktober 2009, 01:56:53 » |
|
Als er weer eens een keertje een meeting komt, die ik helaas de vorige keer heb moeten missen (ook al zat ik nog niet bij FA toen  ), zou je dan een keertje een kleine les daarin willen geven? Dat lijkt me echt super! Dat is een heel ander wapen dan een mes, single stick of double stick namelijk.
|
|
|
|
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
|
|
|
|
Escrima Weert
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2010, 23:46:50 » |
|
Het zijn uiteraard 2 verschillende typen zwaarden, maar de ECHTE katana's zijn kei en keihard. Die breek je niet zomaar Hard van buiten en zacht van binnen toch. Doordat ze dus buigzaam zijn, breken ze ook minder snel. Ik heb wellis gehoord datals katana zou vechten tegen europees slag zwaard, de katana simpel weg door de midden zou breken Dat lijkt me zo ontzettend afhankelijk van het soort zwaard en door wie en wanneer het gesmeed is. Kan je niks zinnigs over zeggen denk ik. De latere Middeleeuwse zwaarden werden natuurlijk steeds groter en sterker om door de zware pantsering heen te komen, maar of ze een katana doormidden slaan? Geen idee, wat maakt het ook uit? Stefan
|
|
|
|
|
|
WWW.ESCRIMA.NU
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 25 Maart 2010, 16:28:15 » |
|
katana vs europees zwaard: kijk vooral op 5 minuut 59 en ik verklap dat alle zwaarden in deze clip van zeer goede kwaliteit zijn. http://www.youtube.com/watch?v=5Hy_A9vjp_s
|
|
|
|
« Laatste verandering: 25 Maart 2010, 16:33:44 door BertB »
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
|
|
|
|
Escrima Weert
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 25 Maart 2010, 21:01:42 » |
|
Zo, daar sta je dan met je katana van 10.000 euro  . Grappig inderdaad dat er van alles gezegd wordt zonder dat het getest is. Had Freekie toch gelijk!
|
|
|
|
|
|
WWW.ESCRIMA.NU
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 25 Maart 2010, 22:23:29 » |
|
Zo, daar sta je dan met je katana van 10.000 euro  . Grappig inderdaad dat er van alles gezegd wordt zonder dat het getest is. Had Freekie toch gelijk! Dat kan inderdaad een pijnlijke financiele aderlating zijn  . Hoewel ik in alle eerlijkheid moet zeggen dat zwaarden gemaakt zijn om in mensenvlees te hakken, steken en snijden. En niet om harnassen te doorboren. Dat geldt zowel voor Europese als voor Aziatische zwaarden. Een voorbeeld van een Europees wapen dat goed tegen een harnas gebruikt kan worden is een de zogenaamde:"pollaxe", of: ravenbek, ook wel bekend als strijdhouweel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Bec_de_Corbin.jpg
|
|
|
|
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
Escrima Weert
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 25 Maart 2010, 23:17:03 » |
|
Een voorbeeld van een Europees wapen dat goed tegen een harnas gebruikt kan worden is een de zogenaamde:"pollaxe", of: ravenbek, ook wel bekend als strijdhouweel Een tijdje geleden in Engeland nog zo'n 'warhammer' in mijn handen gehad. Die zijn echt gruwelijk  .
|
|
|
|
|
|
WWW.ESCRIMA.NU
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 26 Maart 2010, 17:31:29 » |
|
Er zit ook een hele techniek achter het maken van een Katana, de achterkant van het zwaard is "zacht" om het buigbaarder te maken en de snijkant is echt keihard, met koolstof erin verwerkt (het is uiteindelijk staal dus), zodat je het zwaard scherper kan maken. Heb er ooit eens een documentaire over gezien, heel interessant als je het mij vraagt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Escrimador
Apprentice
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 26 Maart 2010, 19:03:33 » |
|
Zo, daar sta je dan met je katana van 10.000 euro  . Grappig inderdaad dat er van alles gezegd wordt zonder dat het getest is. Had Freekie toch gelijk!  Ik denk dat dat komt omdat de katana idd voor een heel ander soort gevecht is gemaakt dan het europees zwaard. Ik heb ook wellis gehoord dat het komt door het metaal dat gebruikt word. de ijzererts in duitsland en italië was beter (dat werd mij verteld tenminsten) hoe ging dat ''vouwen'' eigelijk?
|
|
|
|
|
|
Escrima Concepts Zaandam
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 26 Maart 2010, 19:07:51 » |
|
Volgens mij werd dit in de korte weg gevouwen, ik zal eens op zoek gaan naar die documentaire die ik daarover zag. Zal wel niet zo'n makkelijke zijn... of misschien ook wel makkelijk te vinden 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jesh
Founder

|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 26 Maart 2010, 23:30:27 » |
|
hoe ging dat ''vouwen'' eigelijk? Google en/of Wikipedia zijn je mattie: http://en.wikipedia.org/wiki/Katana_constructionEr zullen op Youtube ook wel videos van staan. Die docu wat Maiko gezien heeft heb ik ook gezien. Was op National Geographic Channel. 
|
|
|
|
|
|
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
|
|
|
|
|
Escrima Weert
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 27 Maart 2010, 11:14:33 » |
|
door mijn Nunchaku ervaring merk ik toch wel dat de basis van verdedigen (blok denk 30 tot 40% van de aanvallen), ontwijken en afstand houden wel door heb Dus 60 tot 70 procent komt wel door  . Zou je meer kans hebben met je nunchaku?
|
|
|
|
|
|
WWW.ESCRIMA.NU
|
|
|