« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4
Auteur Topic: Steek van een mes  (gelezen 5169 keer)
Max
Administrator

Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: 05 Mei 2009, 22:19:54 »

In de beschrijving van het zelfverdedigingsonderdeel van dit forum staat dat ik hier kan lezen wat ik moet doen als er iemand met een mes voor mij staat. Dus.. wat moet ik doen? clown

Wikipedia zegt mij dat ik moet wegrennen, want geen gevecht is een gewonnen gevecht in de zelfverdediging.

Maar wat als iemand met een mes naar mijn borst steekt, hoe kan ik dat dan het beste afweren? Of kan ik het beter proberen te ontwijken?

Vertel het alsjeblieft eens aan deze onervaren jongen, misschien heeft hij er ooit nog wat aan tijdens het uitgaan (hopelijk niet).

My name is Max A.K.A Sigidi A.K.A Kalimero13
Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.

Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 05 Mei 2009, 22:25:49 »

Ik weet 2 technieken die je kan gebruiken. Veel mensen vallen vaak verkeerd aan, je moet ****** (uitleg weggehaald, zie hieronder)

Wanneer iemand van boven aanvalt kan je juist instappen en wanneer het mes nog hoog is zijn arm blokken en naar achter draaien etc.

Wanneer iemand steekt naar je buik gooi je je buik naar achter, kruis je je armen en probeer je de pols tussen dat kruis van je armen te krijgen, draai je linkerarm links omhoog in een circel en de hand van de steker komt in jouw hand terecht en dan kan je een klem inzetten op zijn eleboog.

Dit zijn echter technieken die veel training nodig hebben en natuurlijk heel gevaarlijk zijn mits je mist clown. Altijd proberen weg te rennen dus clown

@ *****: Ik moet natuurlijk niet op het internet uitleggen hoe je iemand kan steken... /me slaat zichzelf clown
« Laatste verandering: 05 Mei 2009, 22:27:38 door Zonakusu » Gelogd

Yoseikan Budo + Nunchakudo
Airwolf
Jr. fighter

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Mei 2009, 22:44:50 »

Ik ben het toch met je oneens dat je een mes steek alleen maar moet afweren. Het moet een combinatie zijn van wegdraaien en afweren, want als je alleen afweert kan je tegenstander een tweede aanval doen en, zeker in zoeen (no offence) complexe houding, dan ben je tegen een mes nergens meer.

Dus ik zou bij een steek richting de borst indraaien, waarbij je zijn arm pakt (op diverse manieren mogelijk), gevolgd door een tegen aanval waarmee je hem uitschakelt.
Zonakusu
Founder

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Mei 2009, 09:24:04 »

Die twee technieken van mij zijn inclusief controle, sterker nog met die technieken kan je een tegenstander uitschakelen. Niet dat dat de bedoeling is though Tongue

Jesh
Founder

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Mei 2009, 09:52:12 »

Oke, voordat we verder gaan het volgende:

Het voorhanden hebben van de meeste steekwapens op straat is illegaal, in dit topic worden zaken besproken die betrekking hebben op zelfverdediging. Denk er ook aan dat men alledaagse voorwerpen als steekwapen kan gebruiken zoals een priem, pen, toupeerkam, flessen, glazen, blikjes etc.

Dat gezegd hebbende ben ik van mening dat je een steekwapen moet leren hanteren als je wil leren hoe je je ertegen kan verdedigen. Dit om te begrijpen wat voor een opties een potentiele aanvaller heeft en hoe jij hierop kan reageren.

Eerst een aantal dingen vooraf:

Vergeet Steven Seagal achtige taferelen, als iemand je ECHT wil neersteken gaan ze niet met een mes voor je neus lopen zwaaien. Je merkt het pas als het te laat is. Er is dus een verschil tussen dreigen met een mes of echt ermee aanvallen.

Politieonderzoek laat ook zien dat de meeste slachtoffers pas merkten dat ze gestoken waren nadat de confrontatie voorbij was of nadat ze bloed zagen vloeien. Ga dus niet van uit dat je het zult zien aankomen.

Vanuit mijn ervaring met Eskrima de volgende dingen:

• Probeer altijd te vluchten, dus hang niet de held uit. Het kerkhof ligt er vol mee. In het geval van een beroving, geef je spullen af en live to fight another day.
  • Als iemand je ECHT wil steken/snijden dan gaat dit ook gebeuren (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel), bereid je daar mentaal op voor. Jij als verdediger kan echter wel bepalen waar je gestoken/gesneden wordt en dit kan je kansen om het te overleven aanzienlijk vergroten
  • BEWEEG !!! Dus blijf niet statisch, een bewegend doelwit is moeilijker te raken.
  • Houd afstand, een mes is over het algemeen klein. Als ze niet bij je kunnen dan kunnen ze je ook niet raken.
  • Ga altijd UIT DE LIJN van de aanval, en dan het liefst zo dat jij in een gunstige positie uitkomt ten opzichte van de agressor.
  • Gebruik alles wat op je pad komt om terug te slaan of afstand te houden. Barkrukken, een jas, schoenen... noem het maar op.
  • In het geval dat je geen kant op kan en een confrontatie onvermijdelijk is, dan probeer tegelijkertijd met je verdediging een aanval in te zetten. Dit geeft je waardevolle tijd om weg te komen.
  • GA NIET NAAR DE GROND !!!
  • Probeer geen ingewikkelde technieken of ontwapeningen, dit eindigt geheid met jou in het ziekenhuis of erger. Keep it simple.
  • In het geval dat je zelf een steekwapen bij je hebt en je gaat het gebruiken om je te verdedigen, ben je bewust van de juridische consequenties van je acties. Je zou wel eens heel lang de bak in kunnen draaien, zelfs al ben je niet de aanstichter van de confrontatie.

Nou, ik ben vast van alles vergeten en ik zou er nog veel meer over kunnen zeggen. Maar dit was in ieder geval mijn eerste reactie hierop.

Wink
« Laatste verandering: 06 Mei 2009, 10:52:35 door Jesh » Gelogd

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jesh
Founder

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Mei 2009, 09:54:05 »

Niet dat dat de bedoeling is though Tongue

Wat is dan de bedoeling ?

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
MiPe79
Administrator

Hit first, hit fast, hit hard and keep on hitting!

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Mei 2009, 10:49:31 »

de beste techniek is zeer opvallend je beurs trekken....
een misschien nog wel betere techniek is... er niet zijn..
in het geval van iemand die je met een mes wil neersteken. en dus echt voor de kill gaat, zul je met je brein op aarde moeten blijven..
en dan komen belachelijk veel dingen op je af., niet alleen het mes!.

- focus.. but not to much... ga je geen beelden in de kop halen van dit is mijn techniek.. want komt het mes vanuit een andere hoek., dan is het feest voorbij.
- blijf ontwijken..( zoals Jesh al zei.. step out of the line! ) en wacht je beurt af.. een mes is geen speeltje (pennen priemen scherpe stukjes hout en noem maar op ook niet..  wordt je gestoken.. once again. party's over! )
- blijf praten... zelfs al wil iemand je alleen neersteken.. het feit dat iemand gaat spreken terwijl hij steekt met een mes betekend dat hij concentratieverlies heeft op zijn actie..( in het beste geval kun je de aanvaller nog overtuigen te stoppen.. )
en zo door...

er is echter altijd 1 regel die altijd geldt als je het gevecht aan wil gaan..
HET MES MOET WEG!.. 
je zult zeker geraakt worden, dus das iets waar men zich op moet voorbereiden.. maar ongeacht wat... je aanvaller is en blijft je aanvaller zolang hij dat mes heeft..
Jesh geeft een paar mooie richtlijnen, allemaal voor het gebruik van proportioneel geweld.. En die richtlijnen moet je ook in je achterhoofd houden, MAAR.... als puntje bij paaltje komt.. geloof ikzelf niet in proportionaliteit..
je komt niet met een mes naar me toe om te knuffelen of om dat losse draarje van mijn t-shirt te snijden.. je komt om me pijn te doen en de enige manier dat ik jou iets kan doen, is als ik het zelfde idee in mijn hoofd haal.

Dat je iemand de kop niet in gort trapt als ie knock out ligt .. okee.  maar in situaties waar iemand voor je leven komt mag je ook reageren als je voor je leven vecht..

NEVER FORGET RULE NR1: COME HOME SAVE!

smile and wave boys......
yust smile and wave!
Airwolf
Jr. fighter

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 06 Mei 2009, 11:45:40 »

Mipe, goede interpunctie zou je verhaal iets leesbaarder maken. :-)
Zonakusu
Founder

« Antwoord #8 Gepost op: 06 Mei 2009, 13:12:52 »

Iemand geheel uitschakelen (arm breken ofzo)

Dat is dus niet de bedoeling, voor de duidelijkheid Tongue

Jesh
Founder

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Mei 2009, 13:32:05 »

Iemand geheel uitschakelen (arm breken ofzo)

Dat is dus niet de bedoeling, voor de duidelijkheid Tongue

Afhankelijk van de intentie van de aanvaller ZOU dat dus wel eens de bedoeling kunnen zijn.

Wink

Dalus
Founder

roypiepers@hotmail.com
Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 06 Mei 2009, 13:48:17 »

Indeed afhankelijk van de aanvaller/aanval kan dit de bedoeling zijn. Zo krijg ik het bij mijn JJ lessen aangeleerd.

Judo + Jiu Jitsu + Tendoryu Aikido
Jesh
Founder

« Antwoord #11 Gepost op: 06 Mei 2009, 14:16:39 »

Indeed afhankelijk van de aanvaller/aanval kan dit de bedoeling zijn. Zo krijg ik het bij mijn JJ lessen aangeleerd.

En terecht.

Maar je prioriteit moet ten alle tijde liggen bij het zo snel mogelijk verlaten van de plek des onheils.

Airwolf
Jr. fighter

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Mei 2009, 14:41:06 »

De bedoeling is jezelf verdedigen. Als het nodig is om daarbij je tegenstander uit te schakelen dan is dat zo, maar het is nooit het doel opzich.
Nienetjuhh
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Mei 2009, 15:18:08 »

Ik denk toch dat zeker met een steek naar de buik een voetafweer erg handig kan zijn. Zo hou je het steekvoorwerp op afstand van je organen.
Of anders proberen te ontwijken, als een aanval mist zorgt dat voor een storing in je evenwicht en is je tegenstander kwetsbaarder en minder massief.
Zonakusu
Founder

« Antwoord #14 Gepost op: 06 Mei 2009, 15:25:38 »

Hmm dat klinkt ook wel goed ja.

Jaymz
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Mei 2009, 15:57:01 »

Wàt je ‘moet’ doen is zorgen dat je het somehow overleeft.

Hoe je dat doet is aan een ieder voor zich, niet aan een ander Smiley

Er is geen, “als dit gebeurt, doe je dat”-iets.

Zorgen dat je niet geraakt wordt is één (uitstappen/ontwijken), als je dat ‘niet geraakt worden’ nou zodanig uitvoert dat hij niet bij jou kan maar jij nog wel bij hem kan kun je misschien iets doen dat hem doet inzien dat ‘ie niet zo handig bezig is Wink

De technische invulling, uhm… ja…

Dat duurt ff Smiley

- Keep on moving -
Jesh
Founder

« Antwoord #16 Gepost op: 06 Mei 2009, 16:13:24 »

Ik denk toch dat zeker met een steek naar de buik een voetafweer erg handig kan zijn. Zo hou je het steekvoorwerp op afstand van je organen...

Trappen naar een mes raad ik af. Ik heb het een keer in de training gedaan en het resultaat was een gat in mijn voet (we trainen met aluminium messen). Als het een scherp mes was geweest dan had ik een zwaar probleem gehad.

Daarbij komt ook nog dat je balans op het moment van de trap verstoord is, wat je natuurlijk altijd zoveel mogelijk dient te vermijden.

Fikkie
Administrator

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 06 Mei 2009, 16:27:50 »

klopt, wat ik hierbij wil toevoegen is, dat als je trapt, dat je een moment hebt waar je even niks kan doen (soort recovery moment). Als je dan toevallig niet hebt getreft of gewoon niet goed, dan kan hij gewoon makkelijk toeslaan, dus dat is wat je niet wil.
Airwolf
Jr. fighter

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 06 Mei 2009, 16:58:08 »

Een voetafweer is natuurlijk erg taekwondo en kan alleen werken in een echte situatie als je goede balans hebt en snel bent.
MiPe79
Administrator

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 06 Mei 2009, 18:22:26 »

Mipe, goede interpunctie zou je verhaal iets leesbaarder maken. :-)

mijn excuses airwolf.. als ik eenmaal aan de praat ben stop ik vaak niet meer. ik zal vaker wat lucht happen Wink

yust smile and wave!
MiPe79
Administrator

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 06 Mei 2009, 18:27:10 »

hmmm voet afweer bij een mes..
Nou heel eerlijk..
tenzij je Lee met de achternaam heet of die Tonny ya ( of hoe je zijn achternaam ook schrijft )... DON'T

Voor de fun zou je een noobie tijdens trainen een keer een oefenmes moeten geven.. en je zult zien hoe gevaarlijk hij/zij daar al mee is..
in my oppinion.. trappen naar een mes is als weg rennen van een geweer ( uitgaande van het feit dat je tegenstander je pijn wil doen )

Het kan werken.. maar ik denk dat je meer op geluk speelt dan op kwaliteiten.

yust smile and wave!
Zonakusu
Founder

« Antwoord #21 Gepost op: 06 Mei 2009, 19:14:22 »

Als je van iemand met een geweer weg rent en zorgt dat je niet recht loopt is nog best veilig hoor Shocked Athans dat zei mijn opa altijd (leger)

Jesh
Founder

« Antwoord #22 Gepost op: 06 Mei 2009, 19:32:10 »

Een voetafweer is natuurlijk erg taekwondo en kan alleen werken in een echte situatie als je goede balans hebt en snel bent.

Het probleem hiermee is dat de gemiddelde n00b sneller is met een mes dan de gemiddelde verdediger met zijn voeten. 

Maar zoals MiPe al zegt: probeer het eens uit op de training met een oefenmes. Je zult ervaren dat het heel lastig, zo niet onmogelijk is om een mes weg te trappen. Dit komt mede door het feit dat het heel lastig is om te anticiperen van welke hoek de aanval komt. Zeker als de aanvaller weet wat hij doet.

Maar eigenlijk zijn degenen die niks weten het gevaarlijkst... die komen bijvoorbeeld met de zogenaamde naaimachine techniek. Nou, daar kan je je vast wat bij voorstellen denk ik. De steken of sneden komen zeer snel achter elkaar... tel daar de knijpreflex bij op, en het wordt gewoon heel lastig om een steekwapen uit de hand te trappen.

MiPe79
Administrator

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 06 Mei 2009, 20:12:01 »

noobs zijn zeker het meest gevaarlijk..
zonder controle en met maar 1 ding in zicht.. het eindpunt..

ook adrenaline die gaat vloeien wordt onderschat.  iemand die voor de kill gaat is helemaal in de ban van....
en de vraag is of die shop slag stoot of noem maar op gaat helpen..
vandaar dat ik in mijn 1e reactie vertelde:  je 1e target  is het uitschakelen van je tegenstander..
vaak ten koste van alle poportionaliteit die er nog is.

yust smile and wave!
Jaymz
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 06 Mei 2009, 21:19:00 »

vandaar dat ik in mijn 1e reactie vertelde:  je 1e target  is het uitschakelen van je tegenstander..
vaak ten koste van alle poportionaliteit die er nog is.

Als je maar de (nederlandse) wetgeving in acht neemt, iemand totaal lens slaan is niet echt handig zegmaar Wink

Uitgaande van een rechte stoot met zijn rechterhand zou een optie waar ik voor zou kunnen kiezen de volgende zijn:

Schuin naar rechts instappen (zodat ik schouder tegen schouder zou komen te staan, of de schouders elkaar net zouden raken als ik door zou lopen). Met de linkervuist in de elleboogstreek blokken tegelijk met een lichaamsbeweging die die beweging ondersteunt. (houd rechterhand omhoog op borst/keelhoogte als eventueel blok).

Heel raar als iemand opeens zo dichtbij staat Tongue

Eigenlijk sta je dan in een uitgangspositie waar je meerdere kanten mee opkunt.  Sowieso is het wel handig je linkerhand naar zijn rechterhand te bewegen ivm controle Wink

Opties van daaruit:
Linkerbeen naar voren: Jouw linkerknie tegen knie, zet z’n been op slot... Verzin wat ...
Ganseki Nage inzetten: http://www.youtube.com/watch?v=wEXR8MML4uU (onhandig ivm mes)
Via klap (oid) in gezicht oni kedaki inzetten http://www.youtube.com/watch?v=NCy3S5i1Szs
Via klap in gezicht ura gyaku: http://www.youtube.com/watch?v=zvxFh6PhipM (roltie weg, pak je ‘m over…)

Veiliger is schuin naar rechts uitstappen en het blok vanuit de uitgestapte positie zetten, of schuin naar links uitstappen en het blok op de achterkant van de hand doen (middenhandsbeentjes breken  clown). Daarna sta je met 2 korte stappen achter z'n rug; beter kan niet Smiley

Eigenlijk is de specifieke techniek in het Ninjutsu (mijn sport) relatief onbelangrijk, veel belangrijker is het goed lopen en juist gebruik maken van je eigen lichaam; klemmen en dergelijke bieden zich dan vaak vanzelf aan.

But linksom of rechtsom, technieken ed horen in een dojo thuis. Zaken die ik eruit zou willen lichten om ergens op te wijzen ofzo kan ik niet uitleggen anders dan wanneer het echt voorgedaan zou worden.

En over adrenaline: Een goed (!) uitgevoerde klem gaat je lichaam hoe dan ook in mee.

- Keep on moving -
Pagina's: [1] 2 3 4  
« vorige volgende »
Ga naar: