Hallo gast, klik
hier om in te loggen
of
hier om een account te registreren
forum
voorpagina
zoek
inloggen
registreren
Fightingarts
»
Vechtsport
»
Zelfverdediging
»
Steek van een mes
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
[
2
]
3
4
Auteur
Topic: Steek van een mes (gelezen 5173 keer)
Jesh
Founder
«
Antwoord #25 Gepost op:
07 Mei 2009, 09:41:11 »
Citaat van: Jaymz op 06 Mei 2009, 21:19:00
Citaat van: MiPe79 op 06 Mei 2009, 20:12:01
vandaar dat ik in mijn 1e reactie vertelde: je 1e target is het uitschakelen van je tegenstander..
vaak ten koste van alle poportionaliteit die er nog is.
Als je maar de (nederlandse) wetgeving in acht neemt, iemand totaal lens slaan is niet echt handig zegmaar
Correct. Maar als jij ervaart dat je slachtoffer bent van een levensbedreigende aanval, dan mag je ver gaan. Het probleem hiermee is dat ieders definite van een levensbedreigende aanval anders kan zijn. De rechter bepaalt dan wel of het zo is of niet.
Citaat
Uitgaande van een rechte stoot met zijn rechterhand zou een optie waar ik voor zou kunnen kiezen de volgende zijn:
Schuin naar rechts instappen (zodat ik schouder tegen schouder zou komen te staan, of de schouders elkaar net zouden raken als ik door zou lopen). Met de linkervuist in de elleboogstreek blokken tegelijk met een lichaamsbeweging die die beweging ondersteunt. (houd rechterhand omhoog op borst/keelhoogte als eventueel blok).
Heel raar als iemand opeens zo dichtbij staat
Eigenlijk sta je dan in een uitgangspositie waar je meerdere kanten mee opkunt. Sowieso is het wel handig je linkerhand naar zijn rechterhand te bewegen ivm controle
Als ik je techniek goed begrijp beweeg je dus naar de binnenkant van de aanvaller, klopt dit ???
In het geval van een aanval met een steekwapen adviseer ik je om zoveel mogelijk aan de buitenkant te blijven (dus in jouw voorbeeld: de aanvaller valt met rechts aan, jij beweegt links naar buiten aan de kant van zijn wapenhand), dit om de bewegingsvrijheid van de wapenhand te beperken. Als je je naar de binnenkant beweegt is de kans van een steek of een worsteling groter.
Citaat
Opties van daaruit:
Linkerbeen naar voren: Jouw linkerknie tegen knie, zet z’n been op slot... Verzin wat ...
Ganseki Nage inzetten:
http://www.youtube.com/watch?v=wEXR8MML4uU
(onhandig ivm mes)
Via klap (oid) in gezicht oni kedaki inzetten
http://www.youtube.com/watch?v=NCy3S5i1Szs
Via klap in gezicht ura gyaku:
http://www.youtube.com/watch?v=zvxFh6PhipM
(roltie weg, pak je ‘m over…)
Veiliger is schuin naar rechts uitstappen en het blok vanuit de uitgestapte positie zetten, of schuin naar links uitstappen en het blok op de achterkant van de hand doen (middenhandsbeentjes breken
). Daarna sta je met 2 korte stappen achter z'n rug; beter kan niet
Zoals ik al zei: de buitenkant is veiliger.
Citaat
Eigenlijk is de specifieke techniek in het Ninjutsu (mijn sport) relatief onbelangrijk, veel belangrijker is het goed lopen en juist gebruik maken van je eigen lichaam; klemmen en dergelijke bieden zich dan vaak vanzelf aan.
Dit geldt in het Eskrima ook... angling en zoning, oftewel het verplaatsen van het lichaam ten opzichte van de tegenstander door middel van triangular footwork (oftewel voetenwerk gebaseerd op driehoeken).
Citaat
But linksom of rechtsom, technieken ed horen in een dojo thuis. Zaken die ik eruit zou willen lichten om ergens op te wijzen ofzo kan ik niet uitleggen anders dan wanneer het echt voorgedaan zou worden.
Mwoah. Volgens mij leg je het wel aardig uit... alleen de vraag is: werkt het in de realiteit ook.
Citaat
En over adrenaline: Een goed (!) uitgevoerde klem gaat je lichaam hoe dan ook in mee.
Dat kan vies tegenvallen, reken je niet te rijk. Zowel mijn trainer (onder andere 5e Dan JJ) en MiPe werken aan de deur, zijn beiden niet klein en weten hoe ze een klem aan moeten zetten. Maar als iemand vol onder de dope/alcohol/adrenaline zit dan kan je nog voor lelijke verrassingen komen te staan. En dit zijn mensen die het regelmatig in de
praktijk
meemaken. Maar misschien kan MiPe met wat concrete voorbeelden uit de recente geschiedenis komen.
Het menselijk lichaam kan veel hebben, zeker als het onder invloed is van allerlei chemische stoffen.
«
Laatste verandering: 07 Mei 2009, 09:45:33 door Jesh
»
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jaymz
Young grasshopper
«
Antwoord #26 Gepost op:
07 Mei 2009, 10:11:05 »
Citaat van: Jesh op 07 Mei 2009, 09:41:11
Als ik je techniek goed begrijp beweeg je dus naar de binnenkant van de aanvaller, klopt dit ???
In het geval van een aanval met een steekwapen adviseer ik je om zoveel mogelijk aan de buitenkant te blijven (dus in jouw voorbeeld: de aanvaller valt met rechts aan, jij beweegt links naar buiten aan de kant van zijn wapenhand), dit om de bewegingsvrijheid van de wapenhand te beperken. Als je je naar de binnenkant beweegt is de kans van een steek of een worsteling groter.
Dat zie je helemaal goed, zoals ik zeg: het is een *optie*.
*Als* je goed instapt (wat niet makkelijk is, geef ik toe; ninjutsu *is* ook niet makkelijk wat dat betreft) staat Uke uit balans, jij staat ergens waar hij het niet verwacht, één stap naar voren en zijn kin omhoog brengen en hij ligt.
Rondom de elleboogstreek liggen allerlei gevoelige plekken, dáár blok je natuuurlijk vol op, de solar plexus ligt trouwens ook in het bereik van je rechterhand als je inkomt.
En als het mes niet recht van voren maar zijn buitenkant komt moet je om het mes heenlopen, dat vind ik weer onhandig
Ennuh, als je in't echie per ongeluk naar binnen stapt kun je niet zeggen: "oh oeps, doe's ff over", vandaar deze optie
Zie link voor een demotje, de oni kedaki voertie niet zooo netjes uit, maargoed.
http://www.youtube.com/watch?v=wK7pPhop4IA&eurl=http%3A%2F%2Fsearchresult%2Eus%2Fsearch%2Ephp%3Fq%3Dstephen%2520hayes%2520oni%2520kudaki&feature=player_embedded
- Keep on moving -
Zonakusu
Founder
Strike first and strike hard.
«
Antwoord #27 Gepost op:
07 Mei 2009, 10:52:23 »
Zelf zou ik ook vrijwel ten alle tijden naar buiten gaan, dan sta je buiten bereik van verdere aanvallen en kan je veel counters inzetten. Het is ook goed te zien bij de Ura Gyaku die jij eerder plaatste, daar draait de verdediger weer terug over zijn hand (wat in het geval met een mes dus niet veilig is)
Yoseikan Budo + Nunchakudo
Jesh
Founder
«
Antwoord #28 Gepost op:
07 Mei 2009, 11:35:48 »
Citaat van: Jaymz op 07 Mei 2009, 10:11:05
Citaat van: Jesh op 07 Mei 2009, 09:41:11
Dat zie je helemaal goed, zoals ik zeg: het is een *optie*.
*Als* je goed instapt (wat niet makkelijk is, geef ik toe; ninjutsu *is* ook niet makkelijk wat dat betreft)
staat Uke uit balans, jij staat ergens waar hij het niet verwacht
, één stap naar voren en zijn kin omhoog brengen en hij ligt.
Rondom de elleboogstreek liggen allerlei gevoelige plekken, dáár blok je natuuurlijk vol op, de solar plexus ligt trouwens ook in het bereik van je rechterhand als je inkomt.
Nu neem je dingen aan: en hij staat niet in balans, en hij verwacht niet waar jij uitkomt... maar wat als dat wel het geval is? Dan heb je dus een probleem.
Citaat
En als het mes niet recht van voren maar zijn buitenkant komt moet je om het mes heenlopen, dat vind ik weer onhandig
Je zou ook een parry kunnen doen, dan ben je al aan de buitenkant.
Citaat
Ennuh, als je in't echie per ongeluk naar binnen stapt kun je niet zeggen: "oh oeps, doe's ff over", vandaar deze optie
Correct. Dan heb je dus een probleem... daarom is het slimmer om er sowieso niet op in te stappen maar de aanvaller op jou af te laten stappen.
Citaat
Zie link voor een demotje, de oni kedaki voertie niet zooo netjes uit, maargoed.
http://www.youtube.com/watch?v=wK7pPhop4IA&eurl=http%3A%2F%2Fsearchresult%2Eus%2Fsearch%2Ephp%3Fq%3Dstephen%2520hayes%2520oni%2520kudaki&feature=player_embedded
Is inderdaad sloppy technique, maar de klem komt me bekend voor van JJ.
Hier heb je een voorbeeld van wat ik bedoel uit Pekiti Tirsia Kali, let vooral op het voetenwerk en de controle van de elleboog aan de wapenhandkant (is dat een Nederlands woord ???
)
http://www.youtube.com/watch?v=JH1JqKdfC24
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jaymz
Young grasshopper
«
Antwoord #29 Gepost op:
07 Mei 2009, 13:40:49 »
Hmm, halferwege 't filmpje bloktie aan de binnenkant. Okee, hij stapt daarna naar buiten maar mijns inziens heb je aan de binnenkant ook mogelijkheden
Mijns inziens heb je geen probleem als je aan de binnenkant blokt, alleen moet je dan wat anders uit je blokkendoos halen
- Keep on moving -
Jesh
Founder
«
Antwoord #30 Gepost op:
07 Mei 2009, 14:26:46 »
Citaat van: Jaymz op 07 Mei 2009, 13:40:49
Hmm, halferwege 't filmpje bloktie aan de binnenkant. Okee, hij stapt daarna naar buiten maar mijns inziens heb je aan de binnenkant ook mogelijkheden
Natuurlijk heb je mogelijkheden, het heeft alleen niet MIJN voorkeur.
Citaat
Mijns inziens heb je geen probleem als je aan de binnenkant blokt, alleen moet je dan wat anders uit je blokkendoos halen
Blokken is sowieso gevaarlijk, geef mij maar een parry.
Jaymz
Young grasshopper
«
Antwoord #31 Gepost op:
08 Mei 2009, 13:44:06 »
Zoals ik zei; 't is een optie
Ik ben niet van voorkeuren, hooguit dat ik in een reflexbeweging een bepaalde neiging zou kunnen hebben
- Keep on moving -
Jesh
Founder
«
Antwoord #32 Gepost op:
08 Mei 2009, 15:43:41 »
Oke, nu draaien we het om:
Wat als je beiden (dus verdediger en aanvaller) een mes hebt. Wat zou je dan doen ?
Zonakusu
Founder
«
Antwoord #33 Gepost op:
08 Mei 2009, 15:46:41 »
Oeh ja dat is een hele goede. Ik zou iig niet 1-2-3 kunnen bedenken wat ik zou doen. Misschien proberen naar de hand van de tegenstander te snijden, maargoed of dat weer verstandig is weet ik niet.
Fikkie
Administrator
«
Antwoord #34 Gepost op:
08 Mei 2009, 19:18:43 »
Hmm.. ik weet zelf ook niet. Maar gewoon bewegen en rondhuppelen zodat hij verkeerd aanvalt, dan naar het hoofd/torso?
Naar hand lijkt me niet handig, immers, als je iemands hand volgt dan ben je meestal te laat om zelf nog aan te vallen. En ook kan hij zijn hand gemakkelijk verplaatsen.
Dat geldt ook bij onze vechtstijl.
Dalus
Founder
«
Antwoord #35 Gepost op:
11 Mei 2009, 14:01:02 »
Ik zou proberen te blokken/wegstappen totdat je naast hem kan komen. Van voor aanvallen kun je wel vergeten. Als je zover komt kun je toch mooi met een trap tegen de knie je tegenstander uitschakelen en wegkomen.
Judo + Jiu Jitsu + Tendoryu Aikido
MiPe79
Administrator
Hit first, hit fast, hit hard and keep on hitting!
«
Antwoord #36 Gepost op:
11 Mei 2009, 18:54:36 »
ik denk wel dat we het er allemaal over eens zijn dat de aanval eindigt met het motto.. get the helll out of there!
elke vechtsport zal zijn of haar moves/bewegingen hebben om te reageren op de steek met een mes.
de vraag is.. hoe uitvoerbaar zijn de technieken.. is de techniek gebaseerd op sport of is ie gebaseerd op real life.
Het meenemen van het mes begleiden van de mesarm overstrekken van de arm en de overgang naar een mooie ontwapening is de sportversie, of onze actiehelden van de films.
de harde realiteit is puur, hard, grof en ongeslepen..
als ik de tips zou geven.. dan zijn het deze..:
-meest belangrijk.. stap NOOIT in!.
- als je blokt gebruik altijd de meskant van je hand..ga niet de oude bekende karate blok gebruiken want 1x doorhalen met een mes en je pols ligt open
- hou die afstand.. liefst veel anders net genoeg zodat zou de tijd moeten komen dat je moet toeslaan, dat je er ook bent.. NIet dat je nog moet gaan komen enz...
- gebruik agressie.. laat zien dat je het gebruikt.
- ga door tot je veilig bent...
het mes is denk ik een van de meest onderschatte wapens in de geschiedenis van wapens..
Het is snel compact handzaam en voor elke noob de ultimate equalizer..
daarom vind ik dat trainen met en tegen mes misschien wel het meest belangrijk vind.. vooral aangezien het mes tegenwoordig weer een favoriet is tussen onze criminelen en jeugd
smile and wave boys......
yust smile and wave!
Fikkie
Administrator
«
Antwoord #37 Gepost op:
11 Mei 2009, 22:17:07 »
yup, maar we waren er al mee eens dat wegrennen het beste is. Maar dat geldt in principe voor alle conflicten. Maar toch, zolang jij niet weg kan, dan moet je een optie creëren om weg te komen
Airwolf
Jr. fighter
«
Antwoord #38 Gepost op:
17 Mei 2009, 22:36:00 »
Zo doe je een Taekwondo voetafweer bij een mes aanval:
http://www.youtube.com/watch?v=9RiCZnJuszQ
Knife attack no. 8
Is trouwens een jongen die bij mijn clubs traint, enorm natuurtalent. Afgelopen december zijn 3e dan gehaald op zijn 14e. :-)
Airwolf
Jr. fighter
«
Antwoord #39 Gepost op:
17 Mei 2009, 22:39:47 »
Oh, hier nog eentje met slowmotion erbij:
http://www.youtube.com/watch?v=jsdGynwx3gg
Die Twieo Banae Dolleyeo Chagi (Gesprongen achterwaardse haaktrap) doet die jongen dus gewoon als opwarming zegmaar.
Jesh
Founder
«
Antwoord #40 Gepost op:
18 Mei 2009, 09:41:53 »
Zoals ik al zei: don't kick the knife.
Kicking knives=bloody mess
Airwolf
Jr. fighter
«
Antwoord #41 Gepost op:
18 Mei 2009, 16:51:44 »
Je strapt niet naar het mes, maar naar de pols natuurlijk. Ik denk wel dat als je snelheid hebt het wel goed moet kunnen.
Fikkie
Administrator
«
Antwoord #42 Gepost op:
18 Mei 2009, 18:20:11 »
totdat hij de scherpe kant naar binnen heeft
Airwolf
Jr. fighter
«
Antwoord #43 Gepost op:
18 Mei 2009, 19:07:28 »
Dan trap je aan de andere kant...
Jesh
Founder
«
Antwoord #44 Gepost op:
18 Mei 2009, 19:59:48 »
Citaat van: Airwolf op 18 Mei 2009, 16:51:44
Je strapt niet naar het mes, maar naar de pols natuurlijk. Ik denk wel dat als je snelheid hebt het wel goed moet kunnen.
Ik denk het niet... althans, ik raad je niet aan om het irl te proberen.
Maar probeer het eens op de training, of anders als we de meeting houden dan wil ik het best met jullie testen.
Fikkie
Administrator
«
Antwoord #45 Gepost op:
18 Mei 2009, 20:05:22 »
telt naar een zwaard trappen ook? Dan wil ik het best uitproberen, dan houd ik hem wel vast
Zonakusu
Founder
«
Antwoord #46 Gepost op:
18 Mei 2009, 20:06:23 »
Haha nou ik zou nog eerder naar een zwaard trappen dan naar een mes, een zwaard is een stuk zwaarder en logger en is dus lang niet zo snel als een mes. En mes heb je sneller dan een trek richting een voet gedraaid.
Edit: Ik zou nooit naar zoiets trappen tho
Jesh
Founder
«
Antwoord #47 Gepost op:
19 Mei 2009, 12:15:43 »
Hangt er ook vanaf wat je onder een "zwaard" verstaat...
Wij trainen ook met machetes en zwaarden... een machete is niet zo groot, maar wel net zo gevaarlijk en scherp. Geloof me, daar wil je niet naar trappen.
Zo'n ding hakt je voet er in 1 klap af.
MiPe79
Administrator
Hit first, hit fast, hit hard and keep on hitting!
«
Antwoord #48 Gepost op:
26 Mei 2009, 09:21:42 »
ik wil dat ondertussen wel eens zien.
Jesh en ik trainen nu al redelijk wat jaartjes met een mes.. en geloof me.. zoals de aanval op de youtube film komt.. zo komt ie bij ons niet.. das TE DUIDELIJK. iemand die steekt trekt weer terug en steekt weer.. en weer en weer..
Jesh en ik hebben af en toe ook dat we een techniek flink erin stampen en dan proberen uit te voeren als de ander op eigen inzicht aankomt vallen. en dan werken veel technieken niet meer en anders werken ze maar half.
misschien is het ook dat we er zelf mee trainen, dat we dan te kritisch zijn.
Het zag er wel allemaal goed uit.. leuke technieken en ook goed uit te voeren.. en als die dude dan ook nog 14 is.. dahm.. real nice
smile and wave boys......
yust smile and wave!
BertB
Apprentice
«
Antwoord #49 Gepost op:
19 Augustus 2009, 23:43:37 »
Citaat van: Max op 05 Mei 2009, 22:19:54
In de beschrijving van het zelfverdedigingsonderdeel van dit forum staat dat ik hier kan lezen wat ik moet doen als er iemand met een mes voor mij staat. Dus.. wat moet ik doen?
Hoewel deze discussie een paar maanden oud is, wil ik er wel iets over kwijt.
Eerst een paar feiten:
-een mesvechter laat nooit zijn mes van tevoren zien.
-ze benaderen je eerst, misschien gaan ze wel met je vechten, en pas als ze dichtbij zijn steken ze toe, niet een keer,
maar gewoon 6, 7, of misschien wel 10 keer
-het effect van scherp staal in -bijvoorbeeld- je buik, kan zijn dat je ingewanden en de inhoud daarvan uit je lijf vallen
Er zijn meer dingen, maar het komt er op neer dat scenario-training een hele nuttige manier van oefenen is.
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden:
Het eerste wat je kunt doen is heel goedkoop, het is zelfs gratis: blijf alert op alles en iedereen om je heen. Noem het maar 'radar' (zoals bij een slagschip_.
Andere mensen hebben op straat, zeker 's nachts, zelden een goede en normale reden om dichterbij te komen dan 3 meter. Benaderen ze je wel, dan kan het zijn dat ze kwade bedoelingen hebben.
Komen ze dichterbij, zeg dan zoiets als:..."achteruit!"... gewoon op kalme en beheerste maar duidelijke toon. Je kunt ook iets zeggen als:..."dat is dichtbij genoeg kerel"...
Daarmee bereik je dat je bij hem een grens trekt, gaat hij daaroverheen, ren dan gerust hard weg, is geen probleem, jij veilig thuis betekent: jij wordt oud genoeg om kleine leugentjes tegen je kleinkinderen te vertellen.
Een ander optie is dat je die vent zo ontzettend hard slaat dat hij eventjes blijft liggen, het hangt van je eigen mentaliteit af of je daartoe bereid bent.
Het tweede is ook gratis:
maak een zogenaamd: "blijf uit het ziekenhuis"-plan.
Het komt neer op: -hoe zorg je dat jij gezond en wel thuiskomt?-
Dat is je hoofddoel en je doel is niet om te laten zien dat je een mooie super-killer techniek kunt toepassen.
Ongewapend vechten tegen een mes is gewoon iets wat je niet moet doen of willen, het risico is te hoog. Geluk daargelaten natuurlijk.
Er zijn veel technieken maar de setting daarvan is meestal dat je trainings-partner het mes al heeft, het al heeft laten zien en je weet natuurlijk al dat er een aanval komt.
Een kwaadwillende mesvechter geeft jou die kansen niet, hij komt dichtbij, vecht met je en hij steekt toe, liever veel keer achter elkaar dan slechts een keer
Hij valt jou alleen aan als alle omstandigheden in zijn voordeel zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, mocht je vragen hebben, dan lees ik die wel.
«
Laatste verandering: 19 Augustus 2009, 23:45:46 door BertB
»
Wars begin where you will, but they do not end where you please
Pagina's:
1
[
2
]
3
4
« vorige