|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Oktober 2009, 16:44:59 » |
|
Ik denk dat een goed nagebootst scenario heel erg veel over jezelf laat zien. Waar geef jij onbewust voorkeur aan? Hoe reageer je? Klap je dicht of weet je meteen een klap uit te delen?
Ik denk dat veel mensen hier tegenop kijken... Als je in een goed nagebootst scenario wilt spelen moet je er van uit gaan dat het pijn kan doen en dat je de ander ook pijn kan doen. Je moet hierdoor niet geremd worden.
Ik zou het heel graag willen doen. Ik weet niet welk soort reactie ik zal uitvoeren namelijk. En!! Hoe serieuzer je het traint, hoe serieuzer je in REAL LIFE reageert.
|
|
|
|
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Oktober 2009, 17:03:07 » |
|
Maar natuurlijk, maar bedoel je nu ook dat je met de pijn wil gaan trainen?
Dat zal er uiteindelijk ook bij moeten komen. Je moet niet inzinken omdat je klappen krijgt. Je moet de pijn de baas zijn. Maar natuurlijk wel realistisch weer, niet dat ze je echt snijden of steken met een mes, maar ik wil zeker een keer een Shock Knife gevecht voeren http://www.shocknife.com/
|
|
|
|
« Laatste verandering: 27 Oktober 2009, 17:31:54 door Maiko »
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Oktober 2009, 17:32:59 » |
|
Ik bedoel natuurlijk niet dat ik iedere keer als ik ga sporten dat contact wil, maar ik wil zeker af en toe een keer eens kijken of ik iets geleerd heb ontwikkelingen in het onbewuste heb ontwikkeld. Is een beetje moeilijk uit te leggen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 31 Oktober 2009, 20:40:08 » |
|
Zou het adrenaline niveau niet ongeveer op dezelfde hoogte liggen? Ik heb ook zo tijdens een vriendschappelijk wedstrijdje veel adrenaline rondstromen.
Volgens mij als je je echt goed inleeft komt dat wel goed.. denk ik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 05 November 2009, 20:28:30 » |
|
Het naspelen van gebeurtenissen die jou zouden kunnen overkomen om te oefenen op tactische beslissingen en uiteraard je technieken in een realistische setting.
Vind je dit heel belangrijk voor zelfverdediging of een hopeloze verspilling van je tijd?
Voor zelfverdediging is dat zeker een absolute aanrader. Het is goed dat technieken en toepassingen in een context gezet worden. Ik heb ergens nog een boekje liggen, "pressure testing the martial arts" of iets dergelijks. Geen scenario training maar het heeft wel met hoge druk te maken. Zal even moeten zoeken, maar als ik de precieze titel weet, post ik die hier, is namelijk ook een aardige aanvulling op reguliere training. BertB
|
|
|
|
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 06 November 2009, 13:08:15 » |
|
Het naspelen van gebeurtenissen die jou zouden kunnen overkomen om te oefenen op tactische beslissingen en uiteraard je technieken in een realistische setting.
Vind je dit heel belangrijk voor zelfverdediging of een hopeloze verspilling van je tijd?
Voor zelfverdediging is dat zeker een absolute aanrader. Het is goed dat technieken en toepassingen in een context gezet worden. Ik heb ergens nog een boekje liggen, "pressure testing the martial arts" of iets dergelijks. Geen scenario training maar het heeft wel met hoge druk te maken. Zal even moeten zoeken, maar als ik de precieze titel weet, post ik die hier, is namelijk ook een aardige aanvulling op reguliere training. BertB Hoe oefenen ze deze druk uit? dmv harder contact en echt aanvallen? Dan begint het wel weer op een scenario te lijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gimgamgommetje
Jr. fighter
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 07 November 2009, 01:10:06 » |
|
dat kan een manier zijn om in ieder geval meer druk te zetten. maar scenariotraining is niet per definitie meer druk. Je kunt je op bepaalde aspecten van zelfverdediging richten, zoals preventie en beslissingen maken. Oplossingen zoeken om een conflict te voorkomen kan een belangrijke zijn. Het meeste geweld heeft een aanleiding gehad , of er is in ieder geval een reden dat ze op dat moment er voor kozen om jou als slachtoffer te zien. Dus als je leert conflicten te vermijden en er voor te zorgen dat je minder op een slachtoffer lijkt en bepaalde valkuilen met agressieve personen leert vermijden dan ben je gewoon een heel eind. de technieken onder druk testen is ook belangrijk en kan ook hiermee in het verlengde liggen. Dit kan ook heel goed los. 1 manier is met meerdere mensen te trainen en de 2e persoon te laten aanvallen als je net niet klaar bent met de eerste verdediging. Zo moet je veel sneller werken en beslissingen maken dan je gewend bent door met 1 persoon te trainen. Zo zijn er talloze andere manieren. Een leuke bekende oefening is een cirkel waar je midden in staat. Je weet niet wanneer welke aanval van welke kant komt. Hoeveel aanvallers? gewapend? etc. Je kunt de druk zo hoog opvoeren als je wilt. Daarnaast kun je de groep laten schelden en dreigen etc. om je daar wat meer aan te laten wennen. Wat ik vaak doe op dit vlak is gewone zelfverdedigingstechnieken laten oefenen met volle bescherming en elke techniek vloeit over in 5 a 10 seconden sparren en dan weer overnieuw , of een andere techniek. De aanvaller moet dus de aanval door proberen te zetten of gewoon door te gaan met vechten als de verdediger zich verdedigt. Dan loopt dat dus uit in een kort sparringspartijtje. Op deze manier heb je niet zo'n standaard situatie waar iemand aanvalt en rustig wacht tot de verdediger klaar is met zijn dingetje doen. Als de verdediging niet vlot en goed genoeg is merk je dat gelijk
|
|
|
|
|
|
si vis pacem para bellum zelfverdediging013.nl
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 15 November 2009, 13:12:27 » |
|
Ik heb vandaag een kleine scenario training gegeven in de Judo groep. Het was een groep van ongeveer 20 man, een aantal minder misschien.
Het concept: - Iedereen loopt door elkaar heen in vlak (A). - Éen persoon staat met de rug richting de groep op plaats (B). - Éen persoon wordt aangewezen in de grote groep om de persoon op plaats (B) aan te vallen. - Ik, als overzichthouder, geeft het teken en roep "UIT ELKAAR!" en de niet-aanvallende personen gaan in een kring erom heen staan. (Dit gebeurt op het moment dat de persoon aangevallen wordt.) - De personen vechten het gevecht uit (in dit geval met worpen en klemmen die bij Judo gebruikt worden). - Einde oefening en de volgende mag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - (A) B - - - - - - - - - - - - - - - - -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 15 December 2009, 17:18:31 » |
|
Ja, scenario training hoeft niet bepaald een gevecht in een kroeg ofzo te zijn, maar kan ook dat iemand je gewoon aanvalt midden in de stad ofzo.. Even een voorbeeld  Is wel een milde vorm van scenario training, dat wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|