« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: Een traditionele sport voor zelfverdediging  (gelezen 3344 keer)
Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.

Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 05 Mei 2009, 11:42:13 »

Ik denk dat dit wel een interessante discussie kan worden. Natuurlijk is vrijwel elke vechtsport bedoeld om jezelf te beschermen op straat.

Dit na aanleiding van een topic op een ander (GoT) forum waar ik op zit, en ik nadat iemand in elkaar geslagen was hem Yoseikan adviseerde. Vervolgens kreeg ik de opmerking ' Traditionele kata's :')' of iets in die trand. Ik ben er weliswaar niet op in gegaan omdat ik toch alleen pissig zou worden als ze het niet zouden snappen (en nerds kunnen best arrogant zijn Tongue)

Nu ben ik zelf ook aan het nadenken van wat is nou wel, en wat nou niet effectief op de straat. Natuurlijk is boksen, karate etc wel effectief. Daarnaast geloof ik ook wel dat iets als Judo kan werken, je moet echter wel bij je tegenstander komen zonder eerst 20 klappen te vangen, maargoed dat is dan even een bijzaak atm clown. Waar ik vooral over zou willen discussieren is iets als Aikido. Het is een stijl waarbij het de bedoeling is dat je jezelf en je tegenstander beschermd tijdens het gevecht. Maar is dit wel relevant? Vooral aangezien het moeilijk is om een klem (oid) in te zetten zonder dat je de tegenstander slaat.

Kom maar op met de discussie! Ik denk wel dat we dingen kunnen leren als we hier over praten Grin

Yoseikan Budo + Nunchakudo
Dalus
Founder

roypiepers@hotmail.com
Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 05 Mei 2009, 13:10:34 »

Dit kan inderdaad wel interessant worden.

Judo kan werken weet ik uit eigen ervaring.

Een keer met gym moest onze VWO klas met een VMBO klas omkleden.
We kregen die dag niet Judo les met gym dus ik had mijn pak. Naja VMBO kennende gingen ze van alles proberen. Resultaat ik had een paar klappen gekregen voordat ik kon gooien. Maar uiteindelijk had de VMBO klas er genoeg van (beton valt nogal hard).

Verder een keer een kickboxer in de klas gehad die grappig was. Alleen was hij zo slim om geen afstand te houden dus na een keer gooien had hij er ook genoeg van.

Maargoed dit zijn geen echte voorbeelden van een echt bedreigende situatie. Maar ik verwachte wel dat je iemand behoorlijk kan gooien als je hem weet te verassen.

Aikido heb ik zelf pas een les gedaan. Maar ik heb wel het idee dat als jaren traint wel een slag kan opvangen en vervolgens een klem kan inzetten. Maar hoe makkelijk dit gaat kan ik echt niet inschatten. Zelf vind ik Jiu Jitsu dan een stuk effectiever atemi en dan klem/worp inzetten.

Judo + Jiu Jitsu + Tendoryu Aikido
MiPe79
Administrator

Hit first, hit fast, hit hard and keep on hitting!

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Mei 2009, 13:59:51 »

jah ik denk dat judo nog wel iets kan inbrengen als het ner komt op zelfverdediging..
in de overal zullen vechtsporten als kickboksen, boksen en pentjal of silat achtige sporten de opperhand krijgen..

judo op straat is wel effectief.. heb je je opponent vast, je maakt een worp en hij/ zij ligt dan is het goeie.. vraag is .. wat dan..
als ik kijk vanuit mijn iegen ervaring ( vroeger op stap gaan en alle ruzie die er dan zijn, en naar de ruzies die ik nou zie als ik aan het werk ben..)
hmm dan heeft een sport als judo ,jiu-jitsu aikido e.d. weinig inbreng tegen de "hardere" sporten als kickboks e.d.

Hun training is namelijk gefixeert op 1 ding.. "take your opponent out"
en dat doen ze door hits te geven en te incasseren..
als judo- jiu-jitsu- of andere vechtsport-beoefende student zul je de hits wel kunnen geven..
the question is: kun je de te incaseren hits nemen..

mijn antwoord.. na veel trainen ( jaren van basics ) .. JAH! en je hebt een goede kans om te winnen..
voor de mensen onder ons die net beginnen en verdediging in een  niet langdurig pakketje kopen.. sorry.. maar je zult niet ver komen....

smile and wave boys......
yust smile and wave!
Jesh
Founder

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Mei 2009, 14:02:49 »

Natuurlijk is vrijwel elke vechtsport bedoeld om jezelf te beschermen op straat.

Dit is niet zo zwart wit als je het hier neerzet. Ik zou zelfs willen zeggen dat de meeste vechtsporten juist NIET zijn gericht op zelfverdediging op straat.

Citaat
Dit na aanleiding van een topic op een ander (GoT) forum waar ik op zit, en ik nadat iemand in elkaar geslagen was hem Yoseikan adviseerde. Vervolgens kreeg ik de opmerking ' Traditionele kata's :')' of iets in die trand. Ik ben er weliswaar niet op in gegaan omdat ik toch alleen pissig zou worden als ze het niet zouden snappen (en nerds kunnen best arrogant zijn Tongue)

Ondanks dat je pissig wordt, heeft men hier een punt. En dat is ook wat ik met de vorige opmerking bedoelde:

Er zijn gewoon een hele hoop stijlen/systemen die teveel de nadruk leggen op vormen, kata etcetera. Daar is op zich niets mis mee, alleen met effectieve zelfverdediging heeft dat niets te maken. Effectieve zelfverdediging is (naar mijn bescheiden mening) gestript van alle franje en overbodige acties. Fijne motoriek kan je bijvoorbeeld onder zware druk al vergeten, dus ondanks dat klemmetjes etc. in de dojo kunnen werken... zou je nog wel eens onaangenaam verrast kunnen worden op het moment dat zich er een echt gevaarlijke situatie voordoet.

Bedenk je ook: eens zal je die klem ook weer los moeten laten (verder niks tegen klemmen, jullie weten dat ik JJ doe).

Hetzelfde met de huidige grappling gekte. Vanuit zelfverdedigingsoptiek is het zelfmoord om met een aanvaller naar de grond te gaan... wie weet heeft hij vrienden die je hoofd als voetbal gebruiken als hij in je guard ligt, wie weet trekt hij een mes (of meerdere...  Tongue).

Ik zeg dus niet dat je geen grappling moet leren (integendeel, ik adviseer iedereen om zeker basiskennis hierover op te doen), ik zeg dat je na moet denken over het feit of dat de grond wel een slimme plek is om te zijn in zo'n situatie.

Voor mij is effectieve zelfverdediging het vermijden van fysieke confrontaties, is dit geen optie dan moet de confrontatie zo snel en effectief mogelijk worden beeindigd en moet je je zo snel mogelijk uit de voeten maken.

Citaat
Nu ben ik zelf ook aan het nadenken van wat is nou wel, en wat nou niet effectief op de straat. Natuurlijk is boksen, karate etc wel effectief. Daarnaast geloof ik ook wel dat iets als Judo kan werken, je moet echter wel bij je tegenstander komen zonder eerst 20 klappen te vangen, maargoed dat is dan even een bijzaak atm clown. Waar ik vooral over zou willen discussieren is iets als Aikido. Het is een stijl waarbij het de bedoeling is dat je jezelf en je tegenstander beschermd tijdens het gevecht. Maar is dit wel relevant? Vooral aangezien het moeilijk is om een klem (oid) in te zetten zonder dat je de tegenstander slaat.

Why? Mijn tegenstander moet ook bij mij komen om me te slaan tenzij hij armen van 2 meter heeft, dus dat momentum kan je ook gebruiken om de tegenaanval in te zetten. Het probleem is dat je mensen initieel niet TE dichtbij moet laten komen, en hier gaan velen de fout in. Afstand schatten en afstand overbruggen is ook een skill die nog te zwaar onderschat wordt naar mijn mening.

Dan nog even over Aikido:

Ondanks dat ik Aikido qua stijl mooi vindt, en het zeker raakvlakken heeft met JJ ben ik er geen fan van. En dit komt omdat er (bij de scholen die ik ken) niet gespard wordt. Nu wil ik niet zeggen dat sparren zaligmakend is, maar het geeft je wel de mogelijkheid om onder (redelijk) gecontroleerde omstandigheden en onder druk je opgedane vaardigheden te testen. En wat naar mijn mening nog belangrijker is: jij leert wat voor JOU werkt en wat niet. En dat is voor iedereen verschillend. Ik en MiPe trainen al bijna 8 jaar samen, onder dezelfde leraar... maar als je ons bezig ziet zal je zien dat we allebei andere technieken prefereren. Dit komt natuurlijk ook door verschil in lichaamsbouw etc. maar het punt is denk ik duidelijk.

Citaat
Kom maar op met de discussie! Ik denk wel dat we dingen kunnen leren als we hier over praten Grin

Nou, hier is je discussie !!!

Wink
« Laatste verandering: 05 Mei 2009, 19:47:36 door Jesh » Gelogd

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Yantsu
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2009, 16:06:38 »

Of traditionele sporten als zelfverdediging kunnen werken hangt van de persoon af en hoe die reageert op een stressvolle situatie en in hoeverre de technieken onderdeel zijn geworden van zijn primaire reactie, met andere woorden in hoeverre zijn de technieken eigen gemaakt. Daarnaast denk ik dat de traditionele stijlen je weinig onder invloed van stress laten trainen en meer op zelfontwikkeling en perfectie van techniek.

Daarnaast heb je stijlen als Krav Maga, Systema en ook wel Jeet kune do die meer realistisch trainen en praktijk nabootsen. Doormiddel van drills proberen deze stijlen, de technieken te internaliseren, zodat je in kritieke situatie niet nadenkt maar het geleerde in een reflex kan toepassen. Hier gaan overigens jaren training aan vooraf is mijn mening, want je beinvloed niet zomaar de primaire reactie van  iemand in een stressvolle situatie.

Daarnaast is het kunnen vechten volgens mij vooral een mentaal gebeuren, kunnen en durven reageren heeft vooral te maken met een state of mind. Het gaat denk ik niet om de stijl van de kunst maar om de persoon.
Het kan dus best zijn dat een traditionele karateka adequater kan reageren dan een Krav Maga beoefenaar.

Karate & Lifting weights
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Oktober 2009, 00:51:45 »

Ik en MiPe trainen al bijna 8 jaar samen, onder dezelfde leraar... maar als je ons bezig ziet zal je zien dat we allebei andere technieken prefereren. Dit komt natuurlijk ook door verschil in lichaamsbouw etc. maar het punt is denk ik duidelijk.

Haha, dat dacht jij! Tongue Jij en MiPe trainen dan wel bijna 8 jaar samen onder de zelfde leraar en dat valt toch te zien! Jullie hebben nog altijd veel voorkeur voor Chokes! The truth sucks he? Denken dat je toch verschilt?
Alhoewel jullie de laatst tijd wel meer veranderd zijn met technieken... MiPe is ook meer een Mr. Beenklem geworden..

Of traditionele sporten als zelfverdediging kunnen werken hangt van de persoon af en hoe die reageert op een stressvolle situatie en in hoeverre de technieken onderdeel zijn geworden van zijn primaire reactie, met andere woorden in hoeverre zijn de technieken eigen gemaakt.
Om een techniek een primaire reactie te maken of een reflex moet je dit duizenden keren getraind hebben op realistisch niveau... onderzoek toont aan dat dit ongeveer 2000 keer zou moeten zijn geweest? Of dit helemaal klopt weet ik niet en hoe ze hieraan gekomen zijn kan ik ook niet vertellen. Heb het ooit eens gelezen.

Daarnaast is het kunnen vechten volgens mij vooral een mentaal gebeuren, kunnen en durven reageren heeft vooral te maken met een state of mind. Het gaat denk ik niet om de stijl van de kunst maar om de persoon.
Je moet jezelf ook weten te beheersen. In een gevecht stroomt het adrenaline door je lichaam heen en dit zorgt ervoor dat je veel sneller reageert... MAAR!! Te snel reageren kan ook leiden tot een gevecht met alleen vuisten. De meesten die in een gevecht staan slaan alleen op het hoofd. Een ervaren persoon zoekt meer dingen dan alleen een hoofd, die gaat naar de zij van 't lichaam, de benen of probeert bepaalde technieken uit te oefenen op je.

« Laatste verandering: 28 Oktober 2009, 00:53:21 door Maiko » Gelogd

Souls full of thunder! Hearts of steel!
BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Oktober 2009, 21:42:36 »

Het probleem is dat veel van de vechtsporten en vechtkunsten zich ontwikkeld hebben in een richting die erg ver van de originele bedoeling ligt.

Sommige vechtsporten en vechtkunsten waren ontworpen in een bepaald tijdperk en een bepaald type tegenstander. (hieronder volgen voorbeelden)

Een voorbeeld is een gesprongen trap. de enige reden daarvoor is ooit geweest om een ruiter uit het zadel te schoppen. een ander doel had die trap nooit.
Tegen een straatvechter kun je het beter niet proberen, die stapt opzij en slaat vervolgens -geheel gratis overigens- je hoofd eraf.

-kiba dachi (ruitershouding, paardestand)
hoewel erg nuttig op een instabiel en wiebelend dek van een bootje, kun je deze houding maar beter niet aannemen in een disco, het is een regelrechte uitnodiging voor een gloeiend harde trap in je noten.

-vuistslag op de bovenzijde van de schedel (boven wenkbrauwen)
hoewel veel vechtsporters echt heel hard kunnen slaan, en ze echt flinke kerels en sterke dames zijn, is de menselijke hand niet gemaakt om met de knokkels tegen het erg dikke bot van de schedel aan te slaan. de stoot kan zeker pijn doen, vechtsporters kunnen echt goed meppen, alleen zijn de middenhandbeentjes niet sterk genoeg om die klap op te vangen, je krijgt daardoor veel haarscheurtjes in je botweefsel. Oud-boksers hebben na hun carriere dan ook vaak erg veel last van hand en polsblessures.

Het is beter om dan liever een Handpalm te gebruiken op het bovenste deel van de schedel, het onderste gedeelte (onderkaak, neus etc.) kun je overigens rustig raakmeppen met je knokkels.

Heb je weleens gehoord van:..."ik sloeg zo hard, dat mijn hand pijn deed"...
dat kan kloppen, want dan heeft die persoon hard met zijn knokkels op een heel dik en sterk bot geslagen.
Maar zelfs Mike Tyson brak ooit zijn hand in een straatgevecht, als hij zijn hand kan breken, dan kan ik en kunnen jullie dat ook.

Botstructuur
sommige mensen hebben een enorm sterke botstructuur (strength in the bones) en redelijk normale spieren

anderen hebben normale botten en wat meer spier (strength in the muscles).

degenen die ongeacht waar ze op slaan er meestal zonder al te veel schade van af komen zijn mensen die:'strength in the bones hebben', mensen met een sterke botstructuur. Ook dat is een factor van belang.

Dit zijn een paar voorbeelden, ik hou ze zo algemeen mogelijk en ze zijn gebaseerd op feiten, niet op mijn eigen voorkeuren. Ik vind eigenlijk bijna alle vechtsporten prachtig.

Een ander probleem is dat veel leraren tegenwoordig zelf gewoonweg geen ervaring hebben in een straatgevecht. en dat laatste is een serieuze tekortkoming, of je dat nou leuk vindt of niet.
veel mensen worden dus in een kunstmatige omgeving getraind tegen een manier van aanvallen die zich op straat in de meeste gevallen niet voordoet.

Het resultaat is dan dat de vechtsporter het aflegt tegen de straatvechter, terwijl de straatvechter beduidend minder training heeft gehad.
Op straat is er geen tijd om eventjes lekker in te draaien, een paar stootjes te plaatse, trapje erbij, geroutineerd combinatie'tje etc.
Het gaat van het begin af aan hard en de aanvaller blijft net zolang slaan totdat jij niets meer kunt doen, en vaak gaan ze dan nog gewoon door.

de aanval kwam, zoals ook wel te verwachten is, uit een dode hoek, een kant waar je net niet naartoe keek, of waar je normaal ook niet zo op zou letten.

En daar zijn we dan aangekomen bij tactiek nummer een:

'verrassing'
wanneer je iemand bij verrassing pakt, is het doorgaans te laat voor het slachtoffer.
een afgeleide van verrassing is natuurlijk het feit dat je vanuit een dode hoek, of in je rug wordt aangevallen. Ben je ook niet op getraind, en eerlijk gezegd is dat ook niet eenvoudig om te trainen.

'selectie' en 'alertheid'
een aanvaller selecteert zijn slachtoffer (niet altijd, maar meestal wel).
de aanvaller kijkt of hij iets kan ontdekken in uiterlijk, lichaamstaal of spraak waaraan hij kan zien of je een makkelijk slachtoffer bent of niet.
een van de dingen waaraan hij ziet dat jij een eenvoudige prooi bent is in wat voor mate jij bewust bent van wat er om je heen gebeurt, vergelijk dit maar met de radar van een slagschip, hoe beter een radar werkt, hoe beter en eerder een aanvalspatroon herkent wordt en hoe harder de aanval afgeslagen kan worden.
Als hij ziet dat jij de omgeving gewoon niet in de gaten houdt en nooit een keertje rustig om je heen kijkt, weet hij genoeg.

'oogcontact'
wanneer een ruziezoeker ergens binnenkomt let hij niet alleen op waar hij naar kijkt, maar ook wie er naar hem kijkt.
Mensen die rustig eventjes kijken en dan weer verder gaan met waar ze mee bezig waren, zal hij niet selecteren.
Mensen die in een groep zitten en bereid zijn hulp in te roepen vormen meteen een probleem voor hem.
Mensen die echter zenuwachtig en nerveus meerdere malen zijn kant opkijken, zijn voor hem het signaal om in actie te komen.

menselijk brein en stress
als je in een situatie onder hele hoge druk staat, is er een ander gedeelte van je hersenen in werking. Dat is het gedeelte dat de grove motoriek regelt. Een voorbeeld van grove motoriek is: springen, rennen etc. grote lichaams bewegingen.

Als jouw leraar jou, voor zelfverdediging, echter bewegingen aan heeft geleerd waar heel erg veel fijne motoriek voor vereist is, heb je in een stress situatie een probleem: jouw brein heeft het gedeelte dat de fijne motoriek bestuurt, gewoon uitgeschakeld.

Dus ook de beschikbare hersenfuncties op dat moment zijn een enorme doorslaggevende factor. Sommige dingen kun je gewoonweg niet onder hele hoge druk/angst/doodsangst.

de kern van mijn wat lange verhaal (sorry mensen, als ik op mijn praatstoel zit...), is dat je er met techniek alleen niet bent, er komt echt veel meer bij kijken wil je het allemaal goed doen.

Ik kan om die reden niet echt een stijl of vechtsport aanwijzen, maar je zou wel een lijst op kunnen stellen waaraan de gebruikte bewegingen moeten voldoen om toepasbaar te zijn in een stress situatie. En die bewegingen kunnen overal vandaan komen.

Verder zul je een goed en accuraat beeld moeten hebben van de aanvaller (Sun Tzu:know your enemy and know yourself and in a 100 battles you will not be in peril)

En je kunt ervoor kiezen om bepaalde preventie tactieken te gebruiken (radar bijvoorbeeld)

Er is nog zoveel over te zeggen, maar ik wacht liever eerst af wat andere mensen hier in dit topic neerzetten.

Er is verder veel wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je aangevallen wordt. Het goede nieuws is wel, dat voor het voorkomen van een gevecht geen macho hoeft te zijn, en ook niet belachelijk sterk. Je kunt, zoals boven genoemd, ook gewoon zorgen dat je af en toe even goed om je heen kijkt, een investering van slechts twee seconden in jouw persoonlijke veiligheid, en heus, dat is een koopje, toch?  Wink

Met vriendelijke groeten,
Bert B.

« Laatste verandering: 28 Oktober 2009, 21:45:22 door BertB » Gelogd

Wars begin where you will, but they do not end where you please
Jesh
Founder

« Antwoord #7 Gepost op: 29 Oktober 2009, 09:14:21 »

Om jouw verhaal tot een zin te condenseren: er is een verschil tussen de mat/dojo en de realiteit.

Dit geef ik zelf ook altijd aan als ik les geef, en het is belangrijk je van de verschillen bewust te zijn. Zoals je zelf aangeeft verdwijnt onder adrenalinedump fijne motoriek en val je terug op de zogenaamde " gross motor skills".

Daarom is het ook goed om onder verschillende omstandigheden te trainen.

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Th0rdek
Young grasshopper

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Januari 2010, 17:35:36 »

Tof!

Ik kwam deze site tegen via een advertentie van een mede martial-arter (nieuw woord!? Tongue) en vond dit een erg interssante topic om te lezen. Zelf beoefen ik al +- 9 jaar Kyokushin Karate en dat bevalt me nog steeds tot op de dag van vandaag, ik voel mij ook het beste thuis in een karate pak en in de dojo. Ik kan me wel vinden in de feiten die BertB heeft gepost.
Zelf heb ik ook geen echte ervaring als het aankomt op een echt gevecht, nooit heb ik echt klappen met iemand uitgewisseld want zover is het nooit gekomen. Ik probeer zoveel mogelijk een confrontatie te vermijden en dat heeft to nu toe goed gewerkt. (misschien komt dat ook omdat ik redelijk stevig gezet ben)

Wat ik wel merk (ik weet niet of andere mensen zich daar ook in kunnen vinden/ervaring mee hebben) is dat ik merk als het escaleerd of als mijn 'tegenstander' helemaal wilt gaan doen en agressief word ik nog steeds heel kalm ben en gewoon mijzelf beheers.
Tegen de echte verassings aanval is echter naar mijn mening niks in te brengen want iemand zou zomaar op je af kunnen komen lopen (of half langs) en je een pets voor je kop geven, uiteraard het 'scouten' van je omgeving is zeker goed want dan weet je wat er om je heen gebeurd en ben je altijd op je hoeden.

Ook ik twijfel zeker wel eens of ik wel 'klaar' ben voor als er een echte gevaarlijke situatie is waar ik mijzelf of iemand in of van mijn omgeving moet verdedigen, ik zal het denk ik nooit weten tot het moment daar is.
Ik doe dus zelf aan Kyokushin Karate (Semi-contact) de meeste mensen vinden het dansen i.p.v vechten maar daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik heb zelf ook een tijd full-contact karate gedaan maar ben nou eenmaal opgegroeid bij één en dezelfde sportschool. Wat ik erg prettig vind aan deze style is dat het eigenlijk tegen mijn bouw in is (stevig dus korte spieren) vaak denken ze dan dat je langzaam bent, maar door deze sport heb ik heel veel snelheid opgebouwd en vooral de startsnelheid is belangrijk. Karate is voor mij iets wat ik dagelijks doe, al ben ik niet in de dojo dan ben ik thuis wel aan het trainen, het is voor mij echt een levensweg geworden: Discipline, het uiterste uit mijzelf halen, respect naar andere (die het uiteraard ook naar aan jou geven) enzovoort.

Ik heb zelf altijd in mijn achterhoofd een bepaalde 'gameplan' als ik het zo kan noemen of eventuele regels voor als het escaleert of zou escaleren:

1:Zorg voor voldoende afstand tussen jou en je aanvaller zodat je ten allertijde kan zien en reageren op wat hij doet/brengt. (uiteraard altijd van tevoren waarschuwen maar als zij je echt kwaad willen doen geven ze daar nooit gehoor aan)
2: Als de 'tegenpartij' met z'n meerdere zijn, vluchten als het mogelijk is.
3: Is dat niet mogelijk zorg ervoor dat je één persoon tussen jou en de rest houd zodat je maar van 1 kant tegelijk aangevallen kan worden en iedereen kan zien.
4: je aanvaller zo snel mogelijk uitschakelen / stoppen

Maar nu even over de vraag van de topic:

Ik denk dat bijna alle vechtsporten wel iets kunnen leveren aan het verdedigings aspect, trainen voor de 'echte' situaties is bijna niet mogelijk dan het zelf te hebben meegemaakt.

Er is nog veel meer wat ik wel wil vertellen maar daar kom ik momenteel niet op dus ik laat het hier maar even bij.
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Januari 2010, 01:56:49 »

Zo'n "gameplan" heb ik ook wel
Als ik ruzie heb..... ALS....
Dan bedenk ik me van te voren een verhaaltje wat zou gebeuren.
Waarschijnlijk zal hij slaan, meestal een rechte stoot. Weet je dat deze persoon iets anders doet? Dan zijn er meerdere mogelijkheden.
Zo niet? Dan bedenk ik hoe ik zal gaan reageren en zal een bepaalde korte techniek uitoefenen op dat moment. Geen fijne technieken in ieder geval, maar een techniek die snel en makkelijk uitgevoerd kan worden.

Michael
Young grasshopper

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Januari 2010, 18:14:33 »

http://www.youtube.com/watch?v=wk7IYmFXbh0
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Januari 2010, 19:51:25 »

Of daar ja!

BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Januari 2010, 23:20:46 »

Om jouw verhaal tot een zin te condenseren: er is een verschil tussen de mat/dojo en de realiteit.
/quote]

Goede samenvatting trouwens, maar als ik eenmaal op mijn praatstoel zit...... :-)

Al met al denk ik dat jouw trainingen erg nuttig zijjn voor je leerlingen.

Jesh
Founder

« Antwoord #13 Gepost op: 07 Januari 2010, 11:02:33 »

We doen wat we kunnen he.

Wink

BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 07 Januari 2010, 17:08:23 »

Wat ik erg prettig vind aan deze style is dat het eigenlijk tegen mijn bouw in is (stevig dus korte spieren) vaak denken ze dan dat je langzaam bent, maar door deze sport heb ik heel veel snelheid opgebouwd en vooral de startsnelheid is belangrijk. Karate is voor mij iets wat ik dagelijks doe,

Snel of langzaam ligt aan de samenstelling van je spiervezels. Je hebt fast twitch vezels (snel samentrekken) en slow twitch (langzaam samentrekken).

Het hangt van de verhouding tussen deze twee af of je snel of langzaam beweegt.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 07 Januari 2010, 19:30:46 »

Wat ik erg prettig vind aan deze style is dat het eigenlijk tegen mijn bouw in is (stevig dus korte spieren) vaak denken ze dan dat je langzaam bent, maar door deze sport heb ik heel veel snelheid opgebouwd en vooral de startsnelheid is belangrijk. Karate is voor mij iets wat ik dagelijks doe,

Snel of langzaam ligt aan de samenstelling van je spiervezels. Je hebt fast twitch vezels (snel samentrekken) en slow twitch (langzaam samentrekken).

Oh, dit wist ik nog niet, ik dacht ook dat dit lag aan de lengte en "opgeblazenheid" van de spieren.
Heeft krachttraining wel een effect dat het "low twitch" deel een groter deel bevat dan het "fast twitch"?
Of valt dit eigenlijk niet te trainen?

Is misschien een beetje onduidelijk uitgelegd

BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 09 Januari 2010, 02:05:31 »

Oh, dit wist ik nog niet, ik dacht ook dat dit lag aan de lengte en "opgeblazenheid" van de spieren.
Heeft krachttraining wel een effect dat het "low twitch" deel een groter deel bevat dan het "fast twitch"?

Een korte toelichting:
het gaat om de verhouding tussen spiervezels die snel- en die langzaam samentrekken. Dat is in principe genetisch bepaald.
Of dat de verhouding tussen die twee soorten met  trainen te beinvloeden is zal ik nog eerst moeten opzoeken, want ik heb een boek waar het in staat, maar een hele zolder en een aparte kamer waar al mijn boeken staan. Smiley

Het makkelijkste is twee voorbeelden te geven:

Voor, bijvoorbeeld, kickboksen of boksen is zowel explosieve kracht als krachtuithoudingsvermogen nodig. Je moet snel en hard kunnen slaan over een aantal rondes. Dat vereist dus een combinatie van fast twitch en slow twitch vezels.

Voor marathon lopen is vooral enorm krachtuithoudingsvermogen nodig, dus iemand die van nature veel slow twitch vezels heeft (plus andere lichaamskenmerken) heeft dan ook veel aanleg om succesvol een marathon te lopen.

Zodra ik het boek vind zal ik de titel wel op  het forum zetten.

« Laatste verandering: 09 Januari 2010, 02:07:35 door BertB » Gelogd

Jesh
Founder

« Antwoord #17 Gepost op: 09 Januari 2010, 13:43:00 »

Klopt inderdaad, ik heb daar een tijdje geleden ook een heel stuk over gelezen ergens. Ik weet alleen even niet meer waar, het was een Engelse website.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 09 Januari 2010, 17:46:07 »

Een korte toelichting:
het gaat om de verhouding tussen spiervezels die snel- en die langzaam samentrekken. Dat is in principe genetisch bepaald.
Of dat de verhouding tussen die twee soorten met  trainen te beinvloeden is zal ik nog eerst moeten opzoeken, want ik heb een boek waar het in staat, maar een hele zolder en een aparte kamer waar al mijn boeken staan. Smiley

Het makkelijkste is twee voorbeelden te geven:

Voor, bijvoorbeeld, kickboksen of boksen is zowel explosieve kracht als krachtuithoudingsvermogen nodig. Je moet snel en hard kunnen slaan over een aantal rondes. Dat vereist dus een combinatie van fast twitch en slow twitch vezels.

Voor marathon lopen is vooral enorm krachtuithoudingsvermogen nodig, dus iemand die van nature veel slow twitch vezels heeft (plus andere lichaamskenmerken) heeft dan ook veel aanleg om succesvol een marathon te lopen.

Zodra ik het boek vind zal ik de titel wel op  het forum zetten.

Als ik dit zo hoor, dan is het zeker te trainen.
Marathon lopers zijn ook begonnen met waarschijnlijk een normale verdeling, terwijl ze na lang trainen de low twitch vezels hebben weten te vermeerderen.
Als ik het goed begrepen heb

Dalus
Founder

roypiepers@hotmail.com
Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #19 Gepost op: 09 Januari 2010, 18:33:33 »

Je kan er inderdaad voor trainen alleen is het wel zo dat mensen er aanleg voor hebben.

Judo + Jiu Jitsu + Tendoryu Aikido
Escrimador
Apprentice

« Antwoord #20 Gepost op: 30 Maart 2010, 23:16:34 »

Ik denk dat de mentaliteit gewoon heel anders is nu dan vroeger, de manier van vechten in het algemeen.

Daarom denk ik dat in het begin traditionelen sporten wat minder effectief zijn maar dat het later niet meer zoveel uit zou maken.

Escrima Concepts Zaandam
ssbd
Young grasshopper

Silat Suffian Bela Diri

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 31 Maart 2010, 19:03:05 »

Jesh:
"Voor mij is effectieve zelfverdediging het vermijden van fysieke confrontaties, is dit geen optie dan moet de confrontatie zo snel en effectief mogelijk worden beeindigd en moet je je zo snel mogelijk uit de voeten maken.""
" Afstand schatten en afstand overbruggen is ook een skill die nog te zwaar onderschat wordt naar mijn mening."
Bert:
"Het probleem is dat veel van de vechtsporten en vechtkunsten zich ontwikkeld hebben in een richting die erg ver van de originele bedoeling ligt"
"'verrassing'
wanneer je iemand bij verrassing pakt, is het doorgaans te laat voor het slachtoffer.
een afgeleide van verrassing is natuurlijk het feit dat je vanuit een dode hoek, of in je rug wordt aangevallen. Ben je ook niet op getraind, en eerlijk gezegd is dat ook niet eenvoudig om te trainen"
Yantsu:
"Daarnaast is het kunnen vechten volgens mij vooral een mentaal gebeuren, kunnen en durven reageren heeft vooral te maken met een state of mind. Het gaat denk ik niet om de stijl van de kunst maar om de persoon"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jesh, Bert  en Yantsu hebben naar mijn mening het belangrijkste reeds gemeld.

Opnemen (observeren) van je belager en de "brug" (afstand tussen jezelf en aanvaller) bewaken.
Voor de oponent je kan vastpakken, slaan of trappen zal hij of zij eerst op de brug moeten stappen.
Met andere woorden voeten komen altijd eerst waardoor al het andere je 2e of latere zorg zijn.
Gebruik dit vaststaand feit om je kalmte te bewaren.
Mentaal moet je zeer kalm zijn, anders ga je in de stress schieten en kun je je verdere "plan" vergeten.

tot zover...

Work hard for that wich is destined for you!
Escrimador
Apprentice

« Antwoord #22 Gepost op: 02 April 2010, 17:51:10 »

behoort kempo ook tot traditionele sporten?

Escrima Concepts Zaandam
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #23 Gepost op: 03 April 2010, 10:51:47 »

quote]behoort kempo ook tot traditionele sporten?[[/quote]

Jazeker.

Citaat
Opnemen (observeren) van je belager en de "brug" (afstand tussen jezelf en aanvaller) bewaken.
Voor de oponent je kan vastpakken, slaan of trappen zal hij of zij eerst op de brug moeten stappen.
Met andere woorden voeten komen altijd eerst waardoor al het andere je 2e of latere zorg zijn.
Gebruik dit vaststaand feit om je kalmte te bewaren.
Mentaal moet je zeer kalm zijn, anders ga je in de stress schieten en kun je je verdere "plan" vergeten.

Ik denk dat een confrontatie voor veel mensen onverwacht komt en daardoor veel te snel gaat. Kalm zijn is natuurlijk ook een moeilijk verhaal als de adrenaline door je lijf giert, maar is denk ik ook niet altijd noodzaak. Waarom niet mentaal een beetje 'opgefokt' met de absolute wil om te winnen. Kijk naar topsporters, die zijn ook niet altijd even rustig dus dat geeft alleen al aan hoe moeilijk dat is. Er zijn zelfs atleten, boksers en schaatsers bijvoorbeeld, die te rustig zijn en daardoor geen topprestatie te leveren. Maar op zich begrijp ik wat je bedoelt met kalm zijn, het andere uiterste is inderdaad niet meestal het optimale. Maar in blinde woede is een mens tot veel in staat... Of dat verstandig is, is een tweede.

WWW.ESCRIMA.NU
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #24 Gepost op: 06 Mei 2010, 16:25:26 »

Als je voorbij het stadium komt dat je er zonder geweld te gebruiken onderuit kan komen, dan is een flinke porsie functionele agressie wel een must.
Blinde agressie gaat te ver omdat je wel wil blijven nadenken hoe je je agressie het beste toepast op dat moment.

si vis pacem para bellum   zelfverdediging013.nl
Pagina's: [1]  
« vorige volgende »
Ga naar: