« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3
Poll
Vraag: Ki:
Onzin   -4 (44.4%)
Een innerlijke kracht dat bestaat   -1 (11.1%)
Geen flauw idee   -1 (11.1%)
Ik sluit niet buiten dat het bestaat   -3 (33.3%)
Totaal aantal stemmen: 9

Auteur Topic: Ki ( / Chi / Chakra), onzin of echt een innerlijke kracht?  (gelezen 3524 keer)
Escrima Weert
Jr. fighter

Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #25 Gepost op: 14 Maart 2010, 13:06:01 »

Citaat
Ik denk voor elke serieuze vechtkunst beoeffenaar een must als je dingen wil begrijpen en perfectioneren.

Bedoel je nu dat elke serieuze vechtsporter zich moet verdiepen in chi?

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 15 Maart 2010, 14:52:16 »

Ik denk dat hij bedoelt dat je je moet verdiepen in je energie verdeling.

Met energie verdeling bedoel ik niet Ki, maar wel dat je weet bij welke technieken het zin heeft om op bepaalde punten je "fysieke" kracht (energie) uit te oefenen.

Simpel voorbeeld: Het heeft geen zin een harde trap tegen te gaan. Dan gebruik je zijn energie en stapelt dat op met je eigen energie.

Souls full of thunder! Hearts of steel!
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #27 Gepost op: 15 Maart 2010, 15:55:20 »

In een boksring zul je er inderdaad weinig aan hebben, maar daar hoef je normaal ook niet voor je leven te vechten.

Ik heb redelijk vaak in een boksring gestaan , en af en toe voelde het wel zo. Wink
Als ik voor mijn leven vecht vertrouw ik toch meer op beproefde vechttechnieken dan een energiestroom die alleen werkt als zijn tong goed zit en hij zijn tenen niet optrekt......

si vis pacem para bellum   zelfverdediging013.nl
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #28 Gepost op: 15 Maart 2010, 16:01:37 »

Ik denk voor elke serieuze vechtkunst beoeffenaar een must als je dingen wil begrijpen en perfectioneren.

Ik ben een redelijk serieuze vechtsporter ,maar hier hoef ik in mijn sportschool niet mee aan te komen hoor.
Ik richt mij puur op praktijksituaties en wat daarin het beste werkt.
En het moet ook nog eens passen in de organisaties die mij inhuren om hun personeel te trainen.

Ik denk eerder dat serieuze vechtsporters het eea meer bij de basis moeten houden . En wanneer je traint voor zelfverdediging je ook wat meer 'energie' moeten stoppen in de vraag hoe je agressie uberhaupt voorkomt en desnoods de-escaleerd etc.

Mijn motto blijft KISS (keep it stupid simple)

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #29 Gepost op: 15 Maart 2010, 16:23:29 »

Simpel voorbeeld: Het heeft geen zin een harde trap tegen te gaan. Dan gebruik je zijn energie en stapelt dat op met je eigen energie.

Als je daar de kans voor krijgt wel. Het wordt lastig wanneer iemand weet hoe en wanneer hij moet trappen, en deze bijvoorbeeld ook in weet te leiden met stoten.  Dus iemand die echt kan trappen met de juiste souplesse en timing zal het je knap moeilijk maken.
http://www.youtube.com/watch?v=1ZoIBNB3SOw  leuk voorbeeld.

Verder zie je in highlights van ramon dekkers ook mooie voorbeelden.

Je hebt (wel) gelijk als je het hebt over gebruiken van energie etc.  Verdeling van gewicht (balans) en gebruik van kinetische energie etc zijn een must om het maximale uit je technieken te halen.
Maar hier is weinig mysterieus aan. Vooral een kwestie van blijven drillen op de juiste technische uitvoering.

ssbd
Young grasshopper

Silat Suffian Bela Diri

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 15 Maart 2010, 19:15:38 »

Aan het werken met energie (of ki / chi whatever) is niets mysterieus.
Verdeling gewicht, gebruik kinetische energie, timing etc zijn allemaal onderdelen van het werken met deze energie (ki / chi)
Als je bv uitademt of een schreeuw geeft bij een stoot of trap ben je dus aan het werken met een gedeelte van je energie (ki / chi). Zoals ik al ergens eerder heb opgemerkt bestaan er meerdere vormen (of onderdelen) van deze energie (ki / chi).
Ja ik ben er zelfs van overtuigd dat het een must is om je er in te verdiepen als vechtkunstenaar of vechtleer beoeffenaar.
Ik benadruk hier dat het vechten in een ring niet alle elementen bevat van een gevecht in een confrontatie op straat of erger in een oorlog. Als je denk van wel, ben je een beetje de realiteits zin verloren volgens mij.

Dus vergelijkingen met een ring situatie is hier nu niet helemaal relevant.
In de vechtsport omgeving zul je idd weiniger hebben aan het subtiliere gedeelte van het werken met energie.

Work hard for that wich is destined for you!
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #31 Gepost op: 15 Maart 2010, 20:15:51 »

Citaat
Ik benadruk hier dat het vechten in een ring niet alle elementen bevat van een gevecht in een confrontatie op straat of erger in een oorlog. Als je denk van wel, ben je een beetje de realiteits zin verloren volgens mij.

Maar dat wil niet zeggen dat wat goed is voor het een niet goed is voor het ander, toch? Het een sluit het ander niet uit. Een vergelijking kan dan ook absoluut relevant zijn omdat je in beide situaties je tegenstander probeert te verslaan, er zijn dus genoeg overeenkomsten.

Citaat
In de vechtsport omgeving zul je idd weiniger hebben aan het subtiliere gedeelte van het werken met energie.

Volledig met je eens, maar denk dat dat ook geld voor een confrontatie op straat. Als we het over chi hebben, en dan niet over bijvoorbeeld timing etc., vind ik het allemaal een beetje vaag worden. De energie  Smiley kan je denk ik beter aan andere zaken besteden.

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
ssbd
Young grasshopper

Silat Suffian Bela Diri

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 15 Maart 2010, 21:51:06 »

Welke andere zaken dan Stefan?

Jij kunt een stoot geven zonder zelf te ademen?
Of jij houd je adem in als je een trap in je maag krijgt?

Je ademhaling = per definitie werken met Chi, dus wat zit je nu te zwetsen?
Als je niet weet wat chi of ki is, ga het dan eens uitzoeken.
Als je het vaag vind, heb je het of niet begrepen of niet onderzocht!

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #33 Gepost op: 16 Maart 2010, 00:41:38 »

Dus in een veilige controleerbare omgeving tegen een bokser heb je er niks aan maar op straat waar alle opties open zijn werkt het opeens wel.
Wat is daar de logica van?

Een bokswedstrijd is niet een echt gevecht zoals in een oorlog, maar het is wel een omgeving waar een getraind iemand jou probeert nokkie te slaan. Je merkt dus of wat je daar tegen in brengt werkt of niet.
Ik ben zelf een heel grote voorstander van trainen onder druk, en daar vallen wedstrijden onder van verschillende vechtsporten.

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #34 Gepost op: 16 Maart 2010, 00:46:20 »

ooh je kan prima 1 of een paar stoten geven zonder uitademen. Het is alleen erg dom omdat je compleet verzuurt na een paar technieken.
Dat heeft te maken met de gaswisseling in je cellen. 

ssbd
Young grasshopper

Silat Suffian Bela Diri

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 16 Maart 2010, 08:22:42 »

Kijk in een ring verlies je punten als je een stoot met je lichaam opvangt.
Vervolgens gaat het spelletje door tot aan de gong.
Ik ben het absloluut met je eens dat er in ringsporten bruikbare trainings elementen zitten, maar ik blijf erbij dat dit niet een doorsnee straatconfrontatie simuleert. Je hebt vaak handschoenen of een gi aan. Het verassings element is voor een groot deel weg omdat het begin van de confrontatie vast staat door de gong of bel.

Met energie werk kun je een aanval aanvoelen bijvoorbeeld. Daar heb je dus in een ring niets aan omdat de aanval of confrontatie een vaststaand feit is. In de realiteit kun je dit dus sturen, aanvoelen en zelfs misleiden met energie werk.
Daarnaast heb je mogelijkheid tot puncteren op zenuwpunten. Ook dit is een vorm van energie werk. Met handschoenen aan gaat dit simpelweg een stuk lastiger. Bovendien is het vaak niet toegestaan naar vitale delen te stoten of te trappen.

Je kunt je in dit rijtje ook afvragen of bijvoorbeeld het breken van bakstenen of dakpannen zinvol is voor de praktijk.
Ik denk ja ,omdat je vuist en polsgewricht geconditioneerd worden om op harde delen te slaan.
Onzinnig voor een sportbokser zou ik zeggen maar zinvol voor de "straat".
Zo ook het energie werk voor een groot deel.

Nogmaals tot slot, ja er zijn overlappingen, nee niet alles is bruikbaar voor een ring maar wel op straat en vice versa.
Het zijn uiteindelijk 2 verschillende uitgangspunten.

Kijk bijvoorbeeld naar kravmaga of systema.
Je ziet duidelijk dat er op verschillende manieren met energie gewerkt kan worden.
Beiden zijn niet geschikt voor ringvechten. Een vegelijk is dan ook niet relevant.

Jesh
Founder

« Antwoord #36 Gepost op: 16 Maart 2010, 09:26:19 »

En wanneer je traint voor zelfverdediging je ook wat meer 'energie' moeten stoppen in de vraag hoe je agressie uberhaupt voorkomt en desnoods de-escaleerd etc.

DIT.

Hier wordt naar mijn mening in de meeste scholen die "zelfverdediging" pretenderen te geven te weinig aandacht aan besteed.

Citaat
Mijn motto blijft KISS (keep it stupid simple)

Ik denk dat je bedoelt: Keep It Simple STUPID !!!

Wink

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jesh
Founder

« Antwoord #37 Gepost op: 16 Maart 2010, 09:46:35 »

Ik ben het absloluut met je eens dat er in ringsporten bruikbare trainings elementen zitten, maar ik blijf erbij dat dit niet een doorsnee straatconfrontatie simuleert. Je hebt vaak handschoenen of een gi aan. Het verassings element is voor een groot deel weg omdat het begin van de confrontatie vast staat door de gong of bel.

Sport VS. Straat argument > is al op diverse fora tot in den treure bediscussieerd.

Bottom line: iemand die een "sport" MA doet zal in vergelijkbare gevallen vaker als "winnaar" uit de confrontatie komen omdat deze personen met weerstand en het zogenaamde "aliveness" trainen en onder druk hun technieken uitvoeren.

Citaat
Met energie werk kun je een aanval aanvoelen bijvoorbeeld. Daar heb je dus in een ring niets aan omdat de aanval of confrontatie een vaststaand feit is. In de realiteit kun je dit dus sturen, aanvoelen en zelfs misleiden met energie werk. Daarnaast heb je mogelijkheid tot puncteren op zenuwpunten. Ook dit is een vorm van energie werk. Met handschoenen aan gaat dit simpelweg een stuk lastiger. Bovendien is het vaak niet toegestaan naar vitale delen te stoten of te trappen.

Drukpunten werken NIET op mensen met een hoge pijngrens of onder invloed van chemische middelen. Dit weet ik uit ervaring. Ook eyegouges en kruistrappen en stoten werken niet in alle situaties, dus het is een gevaarlijke strategie om daar je gameplan op te baseren.

Citaat
Je kunt je in dit rijtje ook afvragen of bijvoorbeeld het breken van bakstenen of dakpannen zinvol is voor de praktijk. Ik denk ja ,omdat je vuist en polsgewricht geconditioneerd worden om op harde delen te slaan.
Onzinnig voor een sportbokser zou ik zeggen maar zinvol voor de "straat". Zo ook het energie werk voor een groot deel.

Bricks don't hit back.

Ik denk dat het zinvoller is voor de gemiddelde vechtsporter om een goede strategie te hebben m.b.t. de-escalatie en conflicthantering. Mocht dit falen, dan zijn een paar basistechnieken zoals bevrijdingen en wat worpen naar mijn mening het effectiefst. Dit ook met het oog op eventuele juridische consequenties.

Citaat
Nogmaals tot slot, ja er zijn overlappingen, nee niet alles is bruikbaar voor een ring maar wel op straat en vice versa. Het zijn uiteindelijk 2 verschillende uitgangspunten.

Klopt, maar dan neig ik toch liever naar de "sport" georiënteerde stijlen/technieken

Citaat
Kijk bijvoorbeeld naar kravmaga of systema. Je ziet duidelijk dat er op verschillende manieren met energie gewerkt kan worden. Beiden zijn niet geschikt voor ringvechten. Een vegelijk is dan ook niet relevant.

Ow, ze kunnen er wel degelijk op worden aangepast. Maar of dit het gewenste resultaat oplevert is een tweede.

***MODBREAK***

Dit is een topic wat bij diverse mensen (waaronder mijzelf) nogal wat reacties oproept. Graag ontopic discussie en probeer flamen e.d. te vermijden.

Wij danken u.

« Laatste verandering: 16 Maart 2010, 12:00:10 door Jesh » Gelogd

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 16 Maart 2010, 09:46:52 »

Ik denk dat hier nu twee vormen van energie door elkaar gehusseld worden?
Althans, ze zijn zo in te delen naar mijn mening.

We halen hier nu de "No Touch Knock Out" Energie door elkaar met "Balans" Energie.

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #39 Gepost op: 16 Maart 2010, 10:11:08 »

Citaat
Welke andere zaken dan Stefan?

Jij kunt een stoot geven zonder zelf te ademen?
Of jij houd je adem in als je een trap in je maag krijgt?

Je ademhaling = per definitie werken met Chi, dus wat zit je nu te zwetsen?
Als je niet weet wat chi of ki is, ga het dan eens uitzoeken.
Als je het vaag vind, heb je het of niet begrepen of niet onderzocht!

Net als op de straat wil je in de ring zelf zo min mogelijk geraakt worden en zoveel mogelijke goede klappen uitdelen. Dat er andere regels of geen regels zijn doet niks aan dit feit af. Dus als jij daar geen overeenkomsten in ziet dan tjaa......

Kan jij uberhaupt iets doen zonder ademhalen? Dat wil niet zegen dat ik mij in deze materie moet gaan verdiepen. Heeft verder ook niets met chi te maken.

Heb zeker het een en ander uitgezocht, volgens mij was ik ook degene die het filmpje plaatste. Ik heb helaas genoeg onzin gezien en meegemaakt om een oordeel te vormen.

Citaat

Dan heb jij nog nooit een goede leverstoot gehad.

Citaat
Je hebt vaak handschoenen of een gi aan. Het verassings element is voor een groot deel weg omdat het begin van de confrontatie vast staat door de gong of bel.

Met energie werk kun je een aanval aanvoelen bijvoorbeeld. Daar heb je dus in een ring niets aan omdat de aanval of confrontatie een vaststaand feit is. In de realiteit kun je dit dus sturen, aanvoelen en zelfs misleiden met energie werk.
Daarnaast heb je mogelijkheid tot puncteren op zenuwpunten. Ook dit is een vorm van energie werk. Met handschoenen aan gaat dit simpelweg een stuk lastiger. Bovendien is het vaak niet toegestaan naar vitale delen te stoten of te trappen.

Er zijn toch echt een aantal vechtsporten te noemen waar geen of nauwelijks handschoenen gedragen worden. Dus als de confrontatie vaststaat, heb je ineens niets meer aan je chi?

Ook het treffen van zenuwpunten is nogal overschat. Een tegenstander is geen weerloos object, maar iemand die in beweging is en zich weert. Natuurlijk zijn sommige punten kwetsbaarder dan anderen maar ook dat heeft niks met chi te maken. Ik train er liever op iemand hard te kunnen slaan en dan maakt het niet zo heel veel uit waar je raakt.

Citaat
Je kunt je in dit rijtje ook afvragen of bijvoorbeeld het breken van bakstenen of dakpannen zinvol is voor de praktijk.
Ik denk ja ,omdat je vuist en polsgewricht geconditioneerd worden om op harde delen te slaan.
Onzinnig voor een sportbokser zou ik zeggen maar zinvol voor de "straat".
Zo ook het energie werk voor een groot deel.

Nou ja zeg, heb je nog nooit gehoord van de 'heavy bag'?

Citaat
Kijk bijvoorbeeld naar kravmaga of systema.
Je ziet duidelijk dat er op verschillende manieren met energie gewerkt kan worden.
Beiden zijn niet geschikt voor ringvechten.

Nogmaals: als jij in een ring wil gaan vechten moet je inderdaad een ringsport gaan doen. Maar dat wil toch niet zegen dat je met een andere vechtsport jezelf niet zou moeten kunnen weren in de ring of tegen een ringsporter. Vind jij dan ook dat een ringsporter niks op straat te zoeken heeft?

Stefan
« Laatste verandering: 16 Maart 2010, 11:56:51 door Jesh » Gelogd

WWW.ESCRIMA.NU
BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 16 Maart 2010, 13:31:14 »

de Samurai, wanneer ze Sepukku pleegden (rituele zelfmoord), probeerden niet zozeer de pijn te onderdrukken, maar te 'accepteren'.  Ik denk eerder dat dit een uiting is van het idee van 'Ki', 'Chi' of 'Prana' etc.

Na de korte 'boksersopstand', werden Shaolin monniken onthoofd die tijdens hun trainingen ongevoelig zouden zijn voor zwaardslagen, toch lukten de onthoofdingen maar al te goed.
Dit is niet perse een tegenbewijs maar wel een duidelijke aanwijzing.

Verder:
-bij karate. het geven van een Ki-ai is eigenlijk energie 'afgeven', de japanse woordvolgorde is hier veelbetekenend: eerst 'ki' en dan: 'ai'.
-bij aikido, is dit proces omgekeerd, 'ai' en dan pas 'ki', dus ai-ki dat wijst op het absorberen van energie.

Ook is de eigen mentaliteit en concentratie van doorslaggevend belang als je een gevecht tot een goed einde wilt brengen.

Mijn conclusie, en dat is gelijkertijd meer een aanname omdat ik geen harde bewijzen heb, is dat het kan gaan om beheersing en acceptatie van pijn en emotie. En ook dat het kan gaan om het afgeven of ontvangen van energie (in algemene zin en in de vechtsport/ -kunst hoek).

energie in wat voor vorm dan ook, ik gebruik de term hier erg algemeen.

Maar goed, ik ben niet alwetend, dus misschien zit ik er wel volledig naast :-)

BertB

Wars begin where you will, but they do not end where you please
Jeroen Hoevenaar
Young grasshopper

« Antwoord #41 Gepost op: 18 Maart 2010, 13:36:50 »

Jongens, ik kan maar 1 ding zeggen: to feel is to believe!!

Als je hier meer van wilt weten, wendt je eens tot Leeroy Röder. Deze man is ontzettend kundig in het Kyusho en is een van de weinigen waarvan ik geloof dat hij het ook daadwerkelijk kan toepassen in een gevecht.

Trust me, een seminar met hem is een eye-opener!!!

Martial Arts Training School
----- www.mat-school.nl -----
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #42 Gepost op: 18 Maart 2010, 14:26:07 »

Als er zo weinig mensen zijn die het kunnen toepassen wil dat mij ook wel het eea zeggen.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #43 Gepost op: 18 Maart 2010, 16:05:42 »

Jongens, ik kan maar 1 ding zeggen: to feel is to believe!!

Als je hier meer van wilt weten, wendt je eens tot Leeroy Röder. Deze man is ontzettend kundig in het Kyusho en is een van de weinigen waarvan ik geloof dat hij het ook daadwerkelijk kan toepassen in een gevecht.

Trust me, een seminar met hem is een eye-opener!!!

Wie weet komt hij eens in de buurt? :O Dan ga ik wel een kijkje nemen, want dit is echt "ongelofelijk" Tongue

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #44 Gepost op: 18 Maart 2010, 17:18:22 »

Niet erg overtuigend Huh?

EDIT: Clip toegevoegd.
« Laatste verandering: 18 Maart 2010, 18:08:42 door Jesh » Gelogd

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #45 Gepost op: 18 Maart 2010, 18:06:27 »

Kyusho (Jitsu) is toch ook van George Dillman ??? Zie de clip eerder in dit topic...

« Laatste verandering: 18 Maart 2010, 18:08:26 door Jesh » Gelogd

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #46 Gepost op: 18 Maart 2010, 18:37:18 »

Diegene wat viel leek wel heel nerveus en viel met de klap... wtf!? Tongue

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #47 Gepost op: 18 Maart 2010, 20:13:17 »

Is echt onzin, meer een mentaal spelletje dan echte fysieke vaardigheden. Ook de manier waarop ze met drie man bovenop hem duiken nadat ie 'tegen de grond ging', is onderdeel van simpelweg misleiding. Eenzelfde 'demonstratie' een tijdje geleden gezien bij dat programma Fobiac. Die presentatrice werd van te voren zo bang gemaakt en gaat daarom het gedrag vertonen wat ze denkt dat van haar verwacht wordt.

I'm not a believer Wink

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #48 Gepost op: 18 Maart 2010, 20:19:24 »

Hier blijkt het al wat minder effectief te zijn:

EDIT: Clip toegevoegd.
« Laatste verandering: 19 Maart 2010, 09:32:00 door Jesh » Gelogd

WWW.ESCRIMA.NU
Zonakusu