Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Gepost op: 27 Oktober 2009, 18:28:36 » |
|
Hoi, Ik moet binnenkort voor mijn Dan de Naga No Kata lopen. Dat zijn 5 series die per serie uit 3 worpen bestaan. Deze worpen studeer ik nu al een tijd in met mijn partner en de Kata is gebaseerd op het laten zien dat je de worp onder controle hebt. Hier is een video: http://www.youtube.com/v/3wsQE6K3a6sVelen zeggen dat Kata lopen geen zin heeft. Dat dit alleen "show" is en niet effectief is. Hoe denken jullie hierover? Mijn mening:Ik zou persoonlijk niet alle worpen, die ik moet lopen, gebruiken in een wedstrijd of een echt gevecht. Ik vind wel dat dit belangrijk is om onder de knie te hebben. Waarom? Omdat de meeste worpen veel van elkaar weg hebben en als je dat de worpen in de Kata perfect kan lopen, kun je deze techniek ook goed toepassen in een andere worp. Nu de reacties van FA  Bedankt!
|
|
|
|
« Laatste verandering: 27 Oktober 2009, 18:38:26 door Maiko »
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Januari 2010, 09:45:12 » |
|
Ja, anders haal je die prijzen ook niet binnen!  Dan moet je de Sayaw toch wel echt PERFECT doen.. Freestylen laat ook een BIGGER IMPRESSION achter 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 30 Januari 2010, 20:15:12 » |
|
En toch komt het leger weer erin voor he  In je blog... Sommige dingen ben ik wel met je eens, andere ook weer niet. Ik zou Martial Arts meer samen zien met je capabiliteit leren kennen..(Ik weet niet of je dat bedoelde, maar volgens mij niet) Je staat wat steviger in je schoenen en weet wat je moet doen en bepaalde situaties. En het is ook voor veel mensen gewoon sport-based. True.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Februari 2010, 11:52:00 » |
|
Dat kan inderdaad. Ieder ziet in een techniek zijn eigen "ability". Of je vindt de techniek een fijne, goede en vooral effectieve techniek. Of de techniek bevalt je totaal niet. Zo heb ik het met de kata guruma. Die zou ik nooit doen. De hara goshi, in tegenstelling tot de kata guruma, bevalt mij heel goed. (met mijn lange benen) Zo moet iedereen denk ik ook zijn plek vinden in de techniek (of sport). En zeker niet alle technieken zijn logisch nee haha  Daar sta ik ook nog altijd voor een raadsel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeroen Hoevenaar
Young grasshopper
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Februari 2010, 08:18:23 » |
|
Maiko,
Ik doelde niet zo zeer op de techniek "itself", maar meer op de manier waarop het Kata gelopen MOET worden volgens de hoge heren.
Laten we bijvoorbeeld de allereerste worp eens onder de loep nemen, de Uki-Otoshi. - Uke duwt en Tori reageert door mee te lopen en vast te pakken -> Heb ik geen probleem mee. - Tori is voldoende hersteld en gaat nu Uke zijn balans verstoren. Hij trekt hierbij met de linkerhand aan de mouw van Uke. Hij draait daarbij zijn pink omhoog. Resultaat hiervan is dat Uke omhoog getrokken wordt. -> 2 dingen. 1e) Waarom zou je Uke omhoog willen trekken? Het is namelijk de bedoeling dat hij op de grond terecht komt ;-). 2e) Door de pink omhoog te draaien, gaat de elleboog ook omhoog. Waar is je bescherming van je lijf dan in hemelsnaam gebleven? Makes no sense at all to me!!! In mijn ogen kan je beter je elleboog dicht bij je houden. Zo heb je meer bescherming EN je bent sterker!! Probeer maar eens een gewicht van 10 kg met gestrekte arm voor je te houden (dus veraf) of met gebogen arm (dus dichtbij). Weet zeker dat het laatste je minder moeite kost ;-). - Tori knielt min of meer recht voor Uke en werpt hem met de Uki-Otoshi. -> Waarom zou Tori in godsnaam nagenoeg voor Uke gaan knielen en hem opzij trekken???? Makes no sense at all!!!! In mijn ogen zou Tori beter iets links van Uke kunnen gaan knielen. Door Uke kort bij je te houden (zoals in "mijn" versie van de 2e stap) kan je hem gelijk naar je toe naar beneden werpen en doordat je opzij knielt creëer je een "gat" waar Uke in kan vallen.
Zo, en dit was slechts de 1e worp. Kan bij bijna iedere worp een dergelijk verhaal ophangen.
Judo verliest op deze manier zijn waarde. Mensen worden gedwongen om de leraar te copiëren. Er mag niet vanaf geweken worden omdat je anders niet slaagt voor je zwarte band of een dannetje hoger. Echt begrijpen WAT je aan het doen bent leer je niet. Jammer.
In het Kenpo (eigenlijk in ELKE martial art!!) geldt het volgende:
The man who knows "how" will always be a student, but the man who knows "why" will continue to be the instructor. (Degene die alleen weet hoe, zal altijd student blijven. Degene die weet waarom, blijft de leraar.)
But then again, who am I????
Grtz Jeroen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 06 Februari 2010, 11:11:24 » |
|
Hoi, Ik moet binnenkort voor mijn Dan de Naga No Kata lopen. Dat zijn 5 series die per serie uit 3 worpen bestaan. Velen zeggen dat Kata lopen geen zin heeft. Dat dit alleen "show" is en niet effectief is. Hoe denken jullie hierover? Mijn mening:Nu de reacties van FA  Bedankt! In kata's zit voetenwerk, concept en techniek. Het is een mooie manier van oefenen, en tevens bevatten kata's of vormen vaak ook goede oefenseries. In mijn ogen is kata lopen zeker zinvol, vooral als de kata goed ontwikkeld is en logisch in elkaar zit. Een andere vraag komt bij mij naar boven: waarom zou een grootmeester een kata ontwikkelen als die niet nuttig zou zijn? Bovendien, ik ken ervaren vechters die zeggen dat sparren niet praktisch is. Hoewel ik het sparren zelf als nuttige oefening zie, en het dus nooit weg zal laten. BertB
|
|
|
|
« Laatste verandering: 06 Februari 2010, 11:13:35 door BertB »
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
BertB
Apprentice
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Februari 2010, 16:19:58 » |
|
, vooral in deze tijd, maar misschien kan je een kata wel zo zien?) Heb btw nog een blogpost geschreven over het 'jezelf vinden in vechtsport'. Niet hetzelfde onderwerp, maar toch wel interessant om te lezen met een kata in het achterhoofd: http://zonakusu.blogspot.com/Mooi! heb ik meteen toegevoegd aan mijn blogspot: http://longswordfighting.blogspot.com(je staat 5e van boven onder: 'blogs I like") BertB
|
|
|
|
|
|
Wars begin where you will, but they do not end where you please
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Februari 2010, 18:42:11 » |
|
@ Jeroen Hoevenaar: Punt 2 waar jij het niet mee eens bent ben ik het voor een gedeelte wel mee eens. Judo is een redelijk sportieve sport en geen KILL KILL KILL sport, dus de reden waarom je zijn arm bij de Uki Otoshi omhoog houdt, is waarschijnlijk om te voorkomen dat de tegenstander een "face smack" maakt. Het punt van de elleboog naar buiten draaien en je "defense" weg te geven heeft te maken met het omhoog houden van zijn arm. Als je elleboog naar buiten gedraaid is, gebruik je je triceps. Deze triceps is sterker als je richting de pink moet strekken (is logisch, maar klinkt misschien verwarrend). Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat je je hele dekking weg geeft en dit NIET praktisch is. Alhoewel ik nooit kata's zal lopen in een gevecht, gebruik ik gedeeltes van de technieken wel (gemixed met mijn eigen manier van werpen). @BertB Sparren is zeker wel effectief. Het is een meer "reality based" vorm van vechten én voorkomt de zenuwachtigheid een stuk meer als je vaker vecht (ook al is dit geen straatgevecht). PS: Mijn verhaal kan redelijk verwarrend klinken. Maar ik neem aan dat jullie mijn idee begrijpen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 11 Februari 2010, 14:50:10 » |
|
@ Maiko: Je hebt gelijk, Judo is een sport geworden en is geen "art" om jezelf effectief te verdedigen (neemt niet weg dat je jezelf met een goede worp, klem of verwurging iemand goed kan uitschakelen!!!). Maar MIJN insteek in het beoefenen van Martial Arts is dat het bruikbaar moet zijn. Ik heb genoeg BS getraind wat dat betreft. Maar ieder zijn keus. Sommige Martial Arts zijn ontzettend goed voor verbetering van lichaam en geest en als je om die reden zo'n kunst beoefent is dat helemaal goed!!
Je geeft aan dat als je je elleboog naar buiten draait dat je dan je triceps gebruikt. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. En wel om de volgende reden. De triceps is de spier die je gebruikt om je arm te STREKKEN. De oefening is om je partner naar je toe te TREKKEN. De arm wordt dus gebogen. De spier om je arm te BUIGEN is de biceps. Door de elleboog naar buiten te draaien, zorg je ervoor dat je de kracht verder van je lichaam af houdt. Dat is jammer omdat je sterker bent als je de kracht dicht bij het lichaam houdt. Vergelijk het maar met 10 kg met gestrekte arm voor je uit houden of met gebogen arm dicht bij je houden. Dat laatste gaat je gemakkelijker af.
Thanks voor de discussie!! Hartstikke leuk.
De triceps gebruik je inderdaad om te strekken. Ik denk zelf dat dit namelijk de manier is om de worp "vriendelijk" uit te voeren en niet iemands nek te breken. Als je bruut wilt zijn zou ik ook de tegenstander naar mij toe trekken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|