Ik zie dat mensen soms gratis les krijgen en soms tot wel €150,- per maand betalen.
Dit heb ik in Nederland nog nooit gezien, maar ik weet bijvoorbeeld van kennissen uit Amerika dat de bedragen daar echt schrikbarend hoog kunnen zijn. Tevens werken ze daar vaak met contracten waar ik sowieso niet echt een groot voorstander van ben.
Ik vraag mij af wat een "gemiddelde" vechtsporter cq kunstenaar betaald voor zijn of haar lessen?
Ik betaal voor 2x in de week Jiu-Jitsu/Grappling 20 Euro per maand, en dan train ik gemiddeld 6 uur. Voor 2x in de week Eskrima betaal ik 25 Euro per maand, en dat is gemiddeld 2 uur per keer.
Wat betaal jij per maand en wat "krijg" je daarvoor terug zoals: uren, mooie ruimte met matten,
uitrusting, douches, drank, wedstrijden, graduaties???
Kosten per maand en uren zie hierboven. Wat krijg ik terug ?
Bij JJ: matten, douches etc. maar ik assisteer ook met lesgeven, dus ik krijg er veel meer voor terug eigenlijk. Graduaties kosten bij ons wel geld, ik geloof alle Kyu graden 8 Euro... Dan graden gaan via de bond en dat is volgens mij 60 Euro ofzo.
Bij Eskrima: zaal met spiegels, bokszakken, matten. Graduaties zitten er daar wel bij.
Alle andere zaken zoals uitrusting, stages etc. zijn bijna zonder uitzondering voor eigen rekening bij beide.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.