« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Auteur Topic: Krav Maga  (gelezen 2655 keer)
Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.

Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 11 Februari 2010, 23:55:27 »

Ik zit weer eens met plannen voor een derde vechtsport. Nadat Buken Karate een grote flop was (kan er niet meer van maken, sorry) doe ik nog weinig vechtsport. Nunchaku is terug gegaan naar 1 uur per week wegens mijn stage - wat ik overgens niet zo heel erg vind - en Yoseikan Budo is ook nog maar 1 uur, waarvan 9 van de 10 lessen herhalend zijn aangezien 75% van de groep jeugd is Huh?.

Daarom zoek ik weer eens gezellig een derde vechtsport! Een aantal sporten waar ik aan denk zijn Escrima (door leden op dit mooie forum Wink), Kickboks, submission grappling en Krav Maga.

Escrima en Grappling zijn niet in de buurt te vinden (Haarlemmermeer, let me know if you know more clown) en kickboks wordt helaas bezaaid met verkeerde types waar ik binnen de kortste keren ruzie mee krijg. Daarom blijft er nog een over, namelijk Krav Maga! Een erg vette en realistische vechtstijl waarbij je vrijwel zeker bij kan zijn dat je echt leer vechten ipv een klem op de pols waar (komop, even realistisch) redelijk makkelijk uit te draaien is.

Er is een gym in Amsterdam Zuid waar ik erg makkelijk kan komen met de buslijn die ik sowieso standaard pak als ik naar werk of school ga dus dat is erg makkelijk. Het is ook goedkoper als Yoseikan Budo, nml 45 euro voor 2 maal anderhalf uur ipv 52 euro voor 1 uur Yoseikan (zit aan een onbeperkt sporten contract vast aangezien Yoseikan eerst meer dan 1 keer in de week was)

Ik sowieso nog twee maanden gebruik maken van de gym van Yoseikan Budo (het is normale sportschool) wegens het trainen voor de mariniers keuring. Maar daarna wil ik eigenlijk direct op Krav Maga gaan.

Echt een vraag heb ik niet over Krav Maga, wou het enkel even delen Tongue. Om het misschien nog even wat nuttiger te maken: Wie heeft er ervaring met deze manier van vechten? En wat vinden jullie ervan?

Yoseikan Budo + Nunchakudo
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Februari 2010, 09:40:39 »

Een aantal vrienden van mij doen dat ook.
Ik vond het zelf niet al te geweldig (betekent niet dat ik het niet leuk ofzo vond).
Voor mij is de sport een sport. Ik hoef me nauwelijks te verweren, dus om het om die reden te doen is al niets voor mij.
Het is wel echt een vette sport waar je ook echt op de zwakke plekken van de tegenstander let. Dat zie je bij Krav Maga wat meer terug dan bij de andere MA's.

Over het algemeen is het een leuke sport!

Souls full of thunder! Hearts of steel!
Jesh
Founder

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Februari 2010, 10:00:47 »

Een van de heren met wie wij de Eskrima opleiding gedaan hebben, Gilbert Lopulissa, geeft KM les in Zwolle. Zie ook www.defensivetactics.nl

Ik moet hier overigens bij aantekenen dat er vooral in de RBSD wereld nogal wat, op zijn zachtst gezegd, dubieuze figuren rondlopen. Dus doe onderzoek naar de school en leraar in kwestie, je wilt natuurlijk wel waar voor je geld. (zie ook: http://martialartslies.blogspot.com voor wat voorbeelden)

Is Haarlem niet in de buurt voor jou ? Anders moet je hier eens kijken: http://bjjhaarlem.hyves.nl/

Ik ga volgende week ook een les BJJ meedoen bij Gracie Barra in Maastricht... ben benieuwd.

Wink
« Laatste verandering: 12 Februari 2010, 10:02:27 door Jesh » Gelogd

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jesh
Founder

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Februari 2010, 10:13:27 »

Trouwens, waarom was Buken een grote flop? (pure interesse van mijn kant... Smiley )

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Zonakusu
Founder

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Februari 2010, 11:27:02 »

Ja BJJ Haarlem heb ik gezien ja, en dat was ook zeker een optie. Enkel moet ik dan dinsdag direct vanaf mijn werk daar naartoe gaan, wat opzich goed mogelijk is, maar Schalkwijk (waar de gym is) is niet echt de buurt waar je savonds doorheen wil lopen Maar ik houd het wel als eventuele optie Smiley
« Laatste verandering: 13 Augustus 2011, 13:38:03 door Zonakusu » Gelogd

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Februari 2010, 12:57:08 »

Ben niet bijster onder de indruk van deze vechtsport, heb met wat mensen 'gespard'. Ik denk dat het te vaak bij trucjes blijft, een goede structuur heb ik nog niet kunnen ontdekken bij die mensen waar ik dan ervaring mee heb.

Aan de instelling zal het niet liggen, dat zit wel goed bij ze. Krav maga is dan ook ontwikkeld voor het leger, daar gaat het meer om de mentale training (klappen krijgen en doorgaan) dan om een zelfverdedigingssysteem te leren.

Denk dat je meer hebt aan grappling, zit dat niet bij jou in de buurt?

Stefan

« Laatste verandering: 12 Februari 2010, 13:17:29 door Escrima Weert » Gelogd

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Februari 2010, 13:17:32 »

Ja BJJ Haarlem heb ik gezien ja, en dat was ook zeker een optie. Enkel moet ik dan dinsdag direct vanaf mijn werk daar naartoe gaan, wat opzich goed mogelijk is, maar Schalkwijk (waar de gym is) is niet echt de buurt waar je savonds doorheen wil lopen Maar ik houd het wel als eventuele optie Smiley

Ah joh, boeit niet. Kan je meteen oefenen toch ?

« Laatste verandering: 13 Augustus 2011, 13:38:26 door Zonakusu » Gelogd

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Februari 2010, 14:02:39 »

Citaat
Escrima en Grappling zijn niet in de buurt te vinden (Haarlemmermeer, let me know if you know more )

In Zaandam zit in ieder geval een escrima-school: www.escrima-amsterdam.nl

En in Amsterdam moeten toch nog wel een paar goede vechtsportscholen zitten? Ik heb mazzel als ik voor lessen in Amsterdam terecht kan, anders moet ik naar Londen of Hamburg Angry

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Februari 2010, 17:34:14 »

@ Stefan
Krav Maga is inderdaad meer voor het leger bedoeld.
In het leger ga je niet Grappling doen, want... je moet nooit naar de grond gaan.
Maar als sport kan je Grappling doen, als defense kan je Krav Maga doen.

BTW: Als je toch door die wijk loopt kan je toch lekker je technieken oefenen in Real Life Tongue GRAPJE!! Tongue

Zonakusu
Founder

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Februari 2010, 16:42:03 »

Bij Krav Maga doen ze ook enigsinds aan grappling (of iig beetje groundfighting) dacht ik te lezen.

Jesh
Founder

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Februari 2010, 17:15:01 »

Klopt, maar stel je er niet teveel van voor. Bij KM (zoals bij zoveel RBSD achtige stijlen) is het vooral de bedoeling om NIET op de grond te blijven want wie weet komen zijn maten en gebruiken je hoofd als voetbal.

Dus voornamelijk zal het grondwerk erop gericht zijn om zo snel mogelijk weer op te staan, wat naar mijn mening overigens ook een zeer goede skill is om te leren.

Zonakusu
Founder

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Februari 2010, 17:30:22 »

Hmm kay kay.

Ik vind het echt een interessante stijl, ik wil het zeker nog gaan doen voor ik bij defensie ga werken (vliegende start ). Enkel hadden we bij Yoseikan afgelopen week randori, dus dat was een heel erg leuke les. Als we dit vaker gaan doen (wat me leraar wel zegt maar je met een korrelte zout moet nemen) weet ik niet zeker of ik met Yoseikan stop.

Jesh
Founder

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Februari 2010, 17:40:20 »

Tsja, als je echt grappling wil leren dan kan je ook het beste een van de vele stijlen nemen:

Jiu-Jitsu/Ju-Jitsu (afhankelijk van de school of er veel nadruk ligt op ne-waza), Braziliaans Jiu-Jitsu (lijkt me duidelijk), Sambo (erg vet, maar niet echt bekend in NL), Worstelen (veel aanwezig), Judo (ook veel aanwezig, ook afhankelijk van de school m.b.t. ne-waza), Pancrase (misschien niet veel in NL), Luta Livre (ook niet veel in NL, wel vlak bij ons over de grens in Duitsland) etc.

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #13 Gepost op: 15 Februari 2010, 18:22:10 »

Zonakusu, ik denk dat je eens goed moet nadenken over wat je eigenlijk wil (bereiken) met de vechtsport  die je zoekt Smiley.

WWW.ESCRIMA.NU
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 15 Februari 2010, 19:32:29 »

Jij vindt sparren dus leuk.
Daarin kun je toch gaan zoeken. Meer spar achtige sporten?
Is ook reėler dan simpel oefenen.

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #15 Gepost op: 16 Februari 2010, 08:39:02 »

Qua lesgeven verschilt het nogal waar je het krav maga beoefent.

Ik geef les in Tilburg.(IKMF)  Op mijn school hebben we een behoorlijke nadruk op de "fighting skills" waaronder sparren en andere manieren om de druk iets op te voeren.

Doordat er geen regels zijn heb je ook geen vaste manier van sparren. De ene keer is het meer boksen/ kickboksen zodat je met bescherming voller kunt gaan.
De andere keer haal je de felheid er uit en kun je meer gaan voor de vitale delen.

Er zijn ook scholen waar ze meer nadruk leggen op de technieken op zich.

Grondtechnieken zitten wel in krav maga , maar inderdaad meer gericht om snel weer op te staan zodat je kunt vechten/vluchten etc en gewoon meer overzicht houdt op de omgeving.
Ik sta grondwerk bij het sparren toe omdat het toch reeel is dat je op de grond terecht komt.
Maar als het vooral om het grapplen gaat zit je bij BJJ uiteraard beter op je plek.

De technieken op zich zijn geen 'truucjes' . Technieken worden onder zoveel mogelijk druk getest.

Het voordeel voor mij persoonlijk was dat de stijl qua motoriek behoorlijk in het verlengde ligt van boksen/kickboksen en MMA.   Je kunt het dus ook heel makkelijk combineren met deze sporten als je op een bepaald onderdeel extra wilt/moet trainen.

Dus, probeer het gewoon Wink

si vis pacem para bellum   zelfverdediging013.nl
Fikkie
Administrator

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 16 Februari 2010, 10:57:48 »

Kende een vriend die ook krav maga deed. Uit zijn verhalen maak ik uit dat het meer zo'n sport is van, des te sterker/breder des te makkelijker het wordt.. Allemaal brede mannen die met messen zwaaien en daarop dan stap voor stap verweren..

Aldus wat ik heb gehoord. Nooit gezien, jah, en tv telt niet.
Jesh
Founder

« Antwoord #17 Gepost op: 16 Februari 2010, 11:29:15 »

De technieken op zich zijn geen 'truucjes' .

Ik zeg altijd: als je trucjes wil leren dan moet je bij het circus gaan.

Wink

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 16 Februari 2010, 12:51:19 »

Circus heeft vet veel technieken duuuuuuuuuuude xD

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #19 Gepost op: 16 Februari 2010, 14:13:26 »

Citaat
Qua lesgeven verschilt het nogal waar je het krav maga beoefent

Dat geldt voor vrijwel elke vechtsport denk ik  Wink.

Citaat
Doordat er geen regels zijn heb je ook geen vaste manier van sparren.

Ik snap dat er geen regels zijn, maar er zal toch een bepaald idee achter zitten?

Citaat
Er zijn ook scholen waar ze meer nadruk leggen op de technieken op zich

Ik neem aan dat er toch een bepaalde wisselwerking is tussen techniek trainen en sparren? Ieder voor zich is vrij zinloos lijkt mij.

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Zonakusu
Founder

« Antwoord #20 Gepost op: 16 Februari 2010, 15:46:38 »

Qua lesgeven verschilt het nogal waar je het krav maga beoefent.

Ik geef les in Tilburg.(IKMF)  Op mijn school hebben we een behoorlijke nadruk op de "fighting skills" waaronder sparren en andere manieren om de druk iets op te voeren.

Doordat er geen regels zijn heb je ook geen vaste manier van sparren. De ene keer is het meer boksen/ kickboksen zodat je met bescherming voller kunt gaan.
De andere keer haal je de felheid er uit en kun je meer gaan voor de vitale delen.

Er zijn ook scholen waar ze meer nadruk leggen op de technieken op zich.

Grondtechnieken zitten wel in krav maga , maar inderdaad meer gericht om snel weer op te staan zodat je kunt vechten/vluchten etc en gewoon meer overzicht houdt op de omgeving.
Ik sta grondwerk bij het sparren toe omdat het toch reeel is dat je op de grond terecht komt.
Maar als het vooral om het grapplen gaat zit je bij BJJ uiteraard beter op je plek.

De technieken op zich zijn geen 'truucjes' . Technieken worden onder zoveel mogelijk druk getest.

Het voordeel voor mij persoonlijk was dat de stijl qua motoriek behoorlijk in het verlengde ligt van boksen/kickboksen en MMA.   Je kunt het dus ook heel makkelijk combineren met deze sporten als je op een bepaald onderdeel extra wilt/moet trainen.

Dus, probeer het gewoon Wink

Thanks for the info Smiley

Ik zit nu nog vast aan een 52e contract bij de sportschool waar ik Yoseikan doe. Ik zal vanavond eens vragen tot wanneer dat contract loopt, met een beetje geluk is het dit jaar nog niet vernieuwd dus kan ik lessen bij Krav Maga Smiley (weliswaar eerst na een proefles)

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #21 Gepost op: 16 Februari 2010, 17:57:53 »

Het geldt inderdaad voor elke vechtsport dat het uitmaakt waar je traint.

Onze bond heeft voor de opbouw van de technieken en voor de manier van lesgeven een vaste structuur.
Je begint gewoon bij de basishoudingen en bewegingen.  En van daaruit steeds meer verschillende trappen en stoten etc.  Wat ook opbouw is het type aanvallen waartegen je verdedigt. IN het begin leer je 1 principe die je bij zoveel mogelijk aanvallen (bijvoorbeeld verschillende soorten verwurgingen toepast) Daarna krijg je wat meer variaties voor verschillende manieren waarop de aanval ingezet wordt etc.

Het is aan de ene kant heel concept gebaseerd omdat je zoveel mogelijk dezelfde principes als verdediging toepast bij verschillende aanvallen. Aan de andere kant heb je zeker in het begin wel vaste verdedigingen tegen bepaalde aanvallen waarop je ge-examineerd wordt.

Deze basis verschilt iets tussen de verschillende (grotere) bonden maar ook weer niet extreem veel.

De grote verschillen liggen in de hoeveelheid tijd je steekt in de techniek op zich of het sparren etc.

Het is voor mij steeds een grote uitdaging om zoveel mogelijk krav maga in het sparren te krijgen.
Daarmee kun je dus wel eindeloos varieren.
Wat ik bijvoorbeeld veel doe is gewoon 3tallen maken zodat 2/3e van de zaal gewoon spart en de 3e valt aan met een hoofdklem of verwurging van de achterkant of zijkant. Als iemand niet op zijn omgeving gelet heeft en vastzit moet hij dus loskomen terwijl de tegenstander (zonder te veel power) doorgaat met trappen en stoten.

Belangrijk is om eea af te stemmen op het niveau van de groep en op het curricilum waar ze op dat moment mee bezig zijn.

Een andere methode is de basisoefeningen doen , maar dan met bescherming.
De verdediger heeft ogen dicht zodat hij niet ziet aankomen wat er komt.
Aanvaller voert een aanval uit en vecht terug op het moment dat de verdediger loskomt en countert.
Zo krijg je niet dat je steeds netjes je verdediging kunt doen terwijl je aanvaller wacht tot je klaar bent etc.

Meestal laat ik ze in het begin eerst gewoon sparren met boks cq kickboksregels zodat ze eerst gecontroleerd leren zijn voordat je de druk en het risico opvoert.

Structuur is er wel degelijk en we proberen zoveel mogelijk de technieken terug te laten komen in het sparren.

Maar goed, je kunt dus ook treffen dat de school heel weinig spart maar wel veel pads training doet en andere (stress) drills.

Een van de redenen dat ik voor krav maga gekozen heb is juist de goede basis en logische opbouw.
Ook vind ik het fijn dat de technieken zijn toegespitst op de doelgroep zodat je geen militaire- of politietechnieken gaat leren aan burgers.

Zo, hele lap text weer. Ik houd het hier even bij Wink

mvg

Lex

BertB
Apprentice

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 17 Februari 2010, 18:21:27 »

Het geldt inderdaad voor elke vechtsport dat het uitmaakt waar je traint.

Een van de redenen dat ik voor krav maga gekozen heb is juist de goede basis en logische opbouw.
Ook vind ik het fijn dat de technieken zijn toegespitst op de doelgroep zodat je geen militaire- of politietechnieken gaat leren aan burgers.

Zo, hele lap text weer. Ik houd het hier even bij Wink

mvg

Lex

Hoewel ik  het heel begrijpelijk vindt dat je in principe geen militaire technieken aan burgers gaat leren is dat eigenlijk ergens wel jammer, omdat dat juist die concepten en technieken zijn waarom Krav Maga erg geroemd wordt.

Heb ooit bij Ooms in Tilburg een paar lessen Krav Maga gehad en ik vond het erg leuk moet ik zeggen. Alleen was na kerst de leraar daar niet meer verbonden aan Ooms. (Moderator: als je liever niet hebt dat een naam van een sportschool genoemd wordt, maak er gerust sterretjes van :-)  )
Jammer want ik naar mijn mening was dat een goede leraar, jonge gast nog maar wel goed.

Nou ja, wie weet..

Bert B.

Wars begin where you will, but they do not end where you please
Jesh
Founder

« Antwoord #23 Gepost op: 17 Februari 2010, 20:52:03 »

(Moderator: als je liever niet hebt dat een naam van een sportschool genoemd wordt, maak er gerust sterretjes van :-)  )

Zolang er niet met modder wordt gegooid vind ik het prima. Kritisch kijken naar andere scholen/systemen etc. is niks mis mee, zolang het maar onderbouwd wordt en niet persoonlijk getint is.

Indien dit het geval is wordt de reactie verwijderd. Ook laster en smaad zijn uiteraard niet toegestaan.

/modpet af.

Carry on.

Smiley

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #24 Gepost op: 18 Februari 2010, 01:20:32 »

De basis blijft hetzelfde hoor voor de verdedigingen. Een stoot of trap wordt niet echt anders als het opeens militair is , en het afweren daarvan ook niet.
Het grootste verschil zit hem in de afwerking. Proportionaliteit is voor burgers uiteraard een ander verhaal dan voor militairen. Voor politie gelden weer andere regels en manier van omgang met de situatie (meer controle)

Specifieke militaire technieken zijn voor burgers niet zo boeiend, tenzij je gewoon graag cowboytje speelt.
Moet ik huisvaders en huismoeders leren wat je moet doen als tijdens een vredesmissie iemand de loop van je geweer beet pak en je probeert te slaan oidt?
De burgerversie gaat al echt heel ver met situaties waar je verdedigingen tegen leert , en je krijgt veel meer tijd om daar op te oefenen dan de militairen tijdens hun basistraining.

Daar komt bij dat in het leger krav maga verschrikkelijk wapen georienteerd is. Je weert af en countert met je wapen, en je probeert vooral voldoende ruimte te krijgen om je wapen goed te kunnen gebruiken, (dus richten en schieten)
Dus militair km geven in een gewone sportschool slaat naar mijn bescheiden mening niet echt ergens op.

Ik had vandaag bij de les over hairgrabs al zo iets van .. ehh.... hoeveel hebben er eigenlijk genoeg haar???
Maar ja, voor sommigen dan maar even de aanval wat aangepast Wink

Richard gaf destijds les bij Ooms . Hij zat bij mij op de opleiding en is inderdaad erg goed. Jammer dat hij daar toen gestopt was. Ik heb ook nog een aantal lessen gevolgd bij hem met krav en bjj.

Pagina's: [1] 2  
« vorige volgende »
Ga naar: