« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3
Auteur Topic: Het grote FMA topic  (gelezen 1535 keer)
Escrima Weert
Jr. fighter

Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 08 Februari 2010, 12:06:11 »

Met alle respect, en dat ligt misschien ook aan het feit dat er zaken worden voorgedaan, maar het valt me altijd op dat de aanvallers weinig dynamisch zijn. Ik heb echt mijn vraagtekens bij het realisme-gehalte van deze aanvallen. Je ziet het mes mijlenver aankomen en vaak steekt de aanvaller gewoon zijn arm uit, zonder enige dreiging met zijn ander hand.

Als de aanvallers nu eens op dezelfde manier aanvallen als Frans dat doet met dat petje...

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Februari 2010, 12:21:27 »

Tsja, da's een inhoudelijke discussie en eentje die misschien een eigen topic verdient.

Zoals je weet heb ik een tijd Inayan Eskrima getraind, maar sinds ik Doce Pares onder Frans en enkele van zijn leerlingen train is mijn Eskrima echt vet vooruit gegaan. Hij geeft zelf ook altijd aan dat er een groot verschil is tussen THE ART en DE REALITEIT. Maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat er niet realistisch getraind wordt bij hem of bij ons.

Alles heeft zijn plek en niet iedereen kan ook hetzelfde niveau aan, maar dat zul jij ongetwijfeld ook herkennen.

Mocht dit een bredere discussie worden dan graag even een nieuw topic aanmaken in Traditioneel ofzo.

Smiley

« Laatste verandering: 08 Februari 2010, 12:31:30 door Jesh » Gelogd

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Februari 2010, 15:08:31 »

Je geeft het zelf eigenlijk al aan Wink, er wordt verschil gemaakt tussen 'art' en realiteit'. Dat doen wij dus niet, en daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat dat beter of slechter is, het gaat me even om het verschil.

Vaak gaan vechtsport en realiteit nu eenmaal niet samen  Smiley.

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Februari 2010, 15:27:59 »

Tsja, Doce Pares blijft natuurlijk wel een traditionele stijl he. Maar dat is ook een van de redenen waarom ik er gek op ben.

Wink

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 08 Februari 2010, 16:29:08 »

Je geeft het zelf eigenlijk al aan Wink, er wordt verschil gemaakt tussen 'art' en realiteit'. Dat doen wij dus niet, en daar wil ik helemaal niet mee zeggen dat dat beter of slechter is, het gaat me even om het verschil.

Vaak gaan vechtsport en realiteit nu eenmaal niet samen  Smiley.

Stefan

Dat laatste zie ik anders.
Niet alles is op realiteit gebaseerd, maar veel dingen kun je gebruiken/vervormen tot je eigen ding.

Souls full of thunder! Hearts of steel!
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Februari 2010, 18:10:51 »

Citaat
Niet alles is op realiteit gebaseerd, maar veel dingen kun je gebruiken/vervormen tot je eigen ding.

Dat is natuurlijk ook zo, maar waarom dan niet gelijk 'goed' doen Wink?

Het is natuurlijk ook maar net de vraag met welke insteek je een vechtsport gaat beoefenen en welke vechtsport het best bij je past. En uiteraard ben ik er van overtuigd dat een (thai)bokser zich wel red met zijn sport!

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Februari 2010, 18:16:42 »

Misschien is het duidelijker met een filmpje (uiteraard ook escrima  Smiley)

http://www.youtube.com/watch?v=GSLufxgx_Ao

Deze mensen zijn zo verblind door technieken dat ze vergeten dat ze complete onzin aan het leren zijn.

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Februari 2010, 20:52:23 »

Citaat

Dat is natuurlijk ook zo, maar waarom dan niet gelijk 'goed' doen Wink?

Het is natuurlijk ook maar net de vraag met welke insteek je een vechtsport gaat beoefenen en welke vechtsport het best bij je past. En uiteraard ben ik er van overtuigd dat een (thai)bokser zich wel red met zijn sport!

Stefan

Wat zie jij als "goed"? Definieer dat eens...

Als je bijvoorbeeld naar Dog Brothers kijkt... die noemen wat zij doen "Real Contact Stick Fighting". Maar is sparren onder WEKAF regels met padding aan niet "Real Contact Stick Fighting"?

Je kan in zo'n WEKAF pantser net zo goed botten breken en gewond raken. Het is hetzelfde spelletje maar onder andere regels, en ja ook bij Gatherings gelden dus regels. Dus hoe "real" is het dan nog?

Is DB voor iedereen? Ik denk het niet, dus als je toch zo'n zelfde soort rush wil ervaren minus het grotere risico dan doe je mee in een WEKAF achtig toernooi, of low armour maar met padded stick. Is dit  minder "goed" als DB? Nee, integendeel... het legt de nadruk op andere dingen maar het is zeker niet slechter of minder goed. Het is ANDERS, en traint specifieke vaardigheden die nuttig ZOUDEN KUNNEN ZIJN.

Disclaimer: Ik ben een enorme DB fan, heb echt ALLE tapes en hoop ooit nog een keer mee te vechten in een Gathering dus dit was verder niet bedoeld als gezeik richting DB. Verder denk ik dat wij als Eskrimadors een hoop van elkaar kunnen leren, en aangezien deze sport al niet zo een enorme bekendheid geniet zou het mooi zijn als we de rest van NL en Europa ook even "to the darkside" kunnen brengen.

Smiley

Jesh
Founder

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Februari 2010, 20:59:08 »

Misschien is het duidelijker met een filmpje (uiteraard ook escrima  Smiley)

http://www.youtube.com/watch?v=GSLufxgx_Ao

Deze mensen zijn zo verblind door technieken dat ze vergeten dat ze complete onzin aan het leren zijn.

Ja, maar jij als iemand die al langer meeloopt in de MA wereld zou toch moeten weten dat er hele hordes "technique miners (zo noem ik ze altijd)" zijn... altijd op zoek naar de "techniek van de week". En ga me nou niet vertellen dat er niet een periode in je MA carričre is geweest dat jij ook niet zo was. Hell, ik was zelf ook ooit eens zo en ik ken er nu zelfs nog een aantal persoonlijk.

Plus, veel stijlen die ik ken hebben vaak wel enkele dingen waarvan ik me altijd afvraag waarom dit er ooit in is geslopen.

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Februari 2010, 00:51:42 »

Net terug van een lange vergadering, maar ga toch nog even mijn best doen hier.

Citaat
Wat zie jij als "goed"? Definieer dat eens..

Eigenlijk is dat heel simpel te beantwoorden: Een goede aanval leidt tot een goede verdediging, of een blauw oog Smiley.

Met andere woorden, als de 'aanvaller' geen serieuze aanval plaatst, kun je een hele hoop dingen doen die je 'op straat'' niet kunt veroorloven.

Citaat
Als je bijvoorbeeld naar Dog Brothers kijkt... die noemen wat zij doen "Real Contact Stick Fighting". Maar is sparren onder WEKAF regels met padding aan niet "Real Contact Stick Fighting"?

Je kan in zo'n WEKAF pantser net zo goed botten breken en gewond raken. Het is hetzelfde spelletje maar onder andere regels, en ja ook bij Gatherings gelden dus regels. Dus hoe "real" is het dan nog?

Er is een groot verschil tussen vechten met pantser en zonder. Ik denk dat het dan ook zeker niet hetzelfde spelletje is. Vechten zonder pantser is veel riskanter en dan gaat het mentale spel ook een belangrijkere rol spelen. In die zin benadert het wel meer de realiteit. Maar vraag jezelf nu eens af hoevaak het voor zal komen dat jij, met een stok, het moet opnemen tegen iemand die ook bewapend is met een stok. Hoe realistisch is dat Wink?

Citaat
Is DB voor iedereen? Ik denk het niet, dus als je toch zo'n zelfde soort rush wil ervaren minus het grotere risico dan doe je mee in een WEKAF achtig toernooi, of low armour maar met padded stick. Is dit  minder "goed" als DB? Nee, integendeel... het legt de nadruk op andere dingen maar het is zeker niet slechter of minder goed. Het is ANDERS, en traint specifieke vaardigheden die nuttig ZOUDEN KUNNEN ZIJN.

Helemaal mee eens, maar dat gaf ik eerder ook al aan. Maar je bent het toch wel met mij eens, zeker ook gezien je eerdere berichten met betrekking tot sparren, dat (in het algemeen) ik mijn geld zet, bij een confrontatie, op de eerste (DB) Smiley.

Citaat
Ik ben een enorme DB fan, heb echt ALLE tapes en hoop ooit nog een keer mee te vechten in een Gathering dus dit was verder niet bedoeld als gezeik richting DB. Verder denk ik dat wij als Eskrimadors een hoop van elkaar kunnen leren, en aangezien deze sport al niet zo een enorme bekendheid geniet zou het mooi zijn als we de rest van NL en Europa ook even "to the darkside" kunnen brengen.

Nou, ik behoor liever nog tot de minderheid. Ik weet wat er gebeurd als de commercie toeslaat Angry. Train je wel eens mee met de DB? Een andere aanrader is bijvoorbeeld de ETF in Duitsland, die hebben ook leuke toernooien.

Citaat
Ja, maar jij als iemand die al langer meeloopt in de MA wereld zou toch moeten weten dat er hele hordes "technique miners (zo noem ik ze altijd)" zijn... altijd op zoek naar de "techniek van de week". En ga me nou niet vertellen dat er niet een periode in je MA carričre is geweest dat jij ook niet zo was. Hell, ik was zelf ook ooit eens zo en ik ken er nu zelfs nog een aantal persoonlijk. Plus, veel stijlen die ik ken hebben vaak wel enkele dingen waarvan ik me altijd afvraag waarom dit er ooit in is geslopen.

Ook weer totally agree Wink. Je moet uiteraard ergens beginnen, maar dat neemt niet weg dat ik mensen wil stimuleren om toch vooral kritisch te zijn en niet alles maar klakkeloos aan te nemen Lips Sealed.

Stefan
« Laatste verandering: 09 Februari 2010, 00:54:00 door Escrima Weert » Gelogd

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #10 Gepost op: 09 Februari 2010, 10:02:59 »

Eigenlijk is dat heel simpel te beantwoorden: Een goede aanval leidt tot een goede verdediging, of een blauw oog Smiley.

Met andere woorden, als de 'aanvaller' geen serieuze aanval plaatst, kun je een hele hoop dingen doen die je 'op straat'' niet kunt veroorloven.

Klopt, daar ben ik het mee eens. Alleen, als ik afga op de clips die ik dan van jullie gezien heb, dan zie ik ook eigenlijk een "duel" en geen verrassingsaanvallen. Dus de vraag is of dit dan wel de realiteit benadert (dit is verder geen kritiek, maar een observatie). Het is een "duelsituatie", zoals bij zoveel Eskrimastijlen... zie ook Dog Brothers.

Voor het echte verrassingswerk m.b.t. bijvoorbeeld messen, lees: "Put 'em down, take 'em out: knife fighting techniques from Folsom Prison" van Don Pentecost. Als je geďnteresseerd bent, ik heb hem in PDF formaat en stuur hem je graag toe. De dingen die in dit zeer interessante boekje beschreven staan zou eigenlijk iedere serieuze vechtsporter/instructeur moeten lezen en weten.

En zoals al eerder aangegeven: tegen een vastbesloten aanvaller met een mes en met de wil om je te doden kun je je bijna niet verdedigen.

Citaat
Er is een groot verschil tussen vechten met pantser en zonder. Ik denk dat het dan ook zeker niet hetzelfde spelletje is. Vechten zonder pantser is veel riskanter en dan gaat het mentale spel ook een belangrijkere rol spelen. In die zin benadert het wel meer de realiteit. Maar vraag jezelf nu eens af hoevaak het voor zal komen dat jij, met een stok, het moet opnemen tegen iemand die ook bewapend is met een stok. Hoe realistisch is dat Wink?

Zoals in mijn vorige reply al aangegeven, dat is dus de "dueling mindset" en dat is inherent aan de meeste FMA's. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag of DB meer "real contact" is dan bijvoorbeeld WEKAF. Wat is de definitie dan van "real contact"?

En alhoewel ik het met je eens ben dat je inderdaad niet met een stok over straat loopt, is het natuurlijk Captain Obvious om te begrijpen dat je alledaagse voorwerpen ook als een stokachtig wapen kan gebruiken.

Citaat
Helemaal mee eens, maar dat gaf ik eerder ook al aan. Maar je bent het toch wel met mij eens, zeker ook gezien je eerdere berichten met betrekking tot sparren, dat (in het algemeen) ik mijn geld zet, bij een confrontatie, op de eerste (DB) Smiley.

Klopt.

Citaat
Nou, ik behoor liever nog tot de minderheid. Ik weet wat er gebeurd als de commercie toeslaat Angry. Train je wel eens mee met de DB? Een andere aanrader is bijvoorbeeld de ETF in Duitsland, die hebben ook leuke toernooien.

Ach, we hebben laatst in ieder geval alweer wat exposure gehad toen mijn maatje het EK won. Nee, helaas train ik niet mee met de DB, volgens mij is er geen groep in NL. Ik weet dat er in juli of augustus weer een Europese Gathering is in Bern, Zwitserland maar helaas kan ik dan niet i.v.m. werk. Maar zoals eerder aangegeven ga ik er zeker nog een keer heen, tegen die tijd benader ik je anders wel. Misschien heb je wel zin om mee te gaan. clown

ETF ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Ik weet dat bijvoorbeeld Pat 'O Malley (Doce Pares/Rapid Arnis) wel iets soortgelijks als DB in Engeland heeft met zijn Black Eagle Society. Ook is er een organisatie in de Midlands geloof ik van Mike en Kris Dunnage, Call 2 Arms, die ook DB achtige dingen doen. Volgens mij is een van die twee ook een kandidaat DB.

Citaat
Ook weer totally agree Wink. Je moet uiteraard ergens beginnen, maar dat neemt niet weg dat ik mensen wil stimuleren om toch vooral kritisch te zijn en niet alles maar klakkeloos aan te nemen Lips Sealed.

Same here man.

Ondanks dat we het niet over alles eens zijn vind ik dit een waardevolle discussie en denk ik dat we ook een hele hoop ervaringen met elkaar kunnen delen. Niemand, en ik herhaal niemand, bezit de enige waarheid in deze en het is alleen maar mooi dat we op deze manier hierover met elkaar kunnen communiceren.

Wink
« Laatste verandering: 09 Februari 2010, 10:38:42 door Jesh » Gelogd

Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Februari 2010, 12:44:31 »

Citaat
Klopt, daar ben ik het mee eens. Alleen, als ik afga op de clips die ik dan van jullie gezien heb, dan zie ik ook eigenlijk een "duel" en geen verrassingsaanvallen. Dus de vraag is of dit dan wel de realiteit benadert (dit is verder geen kritiek, maar een observatie). Het is een "duelsituatie", zoals bij zoveel Eskrimastijlen... zie ook Dog Brothers.

Het is sowieso moeilijk om via clips te laten zien wat je doet. Maar waar het om gaat, is dat er van de aanvaller een bepaalde dreiging hoort uit te gaan. Wat ik in mijn laatste clipje wilde laten zien, is dat de aanvaller blijft aanvallen, geen afgesproken werk. Daardoor creëer je vanzelf 'verrassingsaanvallen' waar je op moet reageren of je voorkomt ze Smiley. Hoe realistisch is dat? Ja, je moet natuurlijk ergens beginnen. En het is op straat natuurlijk ook niet zo dat je zomaar in je rug wordt gestoken toch? Voor het echte werk zijn er speciale programma's, maar die laten we natuurlijk niet op internet zien Wink

Citaat
Voor het echte verrassingswerk m.b.t. bijvoorbeeld messen, lees: "Put 'em down, take 'em out: knife fighting techniques from Folsom Prison" van Don Pentecost.

Die heb ik natuurlijk al.

Citaat
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag of DB meer "real contact" is dan bijvoorbeeld WEKAF. Wat is de definitie dan van "real contact"?

Hoe minder bescherming, hoe realistischer. Kan nou niet zeggen dat ik de meeste Wekaf gevechten echt realistisch vind. Waarom real contact en niet gewoon contact of full contact?

Citaat
En alhoewel ik het met je eens ben dat je inderdaad niet met een stok over straat loopt, is het natuurlijk Captain Obvious om te begrijpen dat je alledaagse voorwerpen ook als een stokachtig wapen kan gebruiken.

Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens, is mij te makkelijk. Dat impliceert namelijk dat er een bepaalde samenhang is tussen het 'stokvechten' en ongewapend of anders gewapend. Mijns inziens ontbreekt dat nog te vaak.

Citaat
Misschien heb je wel zin om mee te gaan.

Wie weet, als het goed uitkomt.

Citaat
Ondanks dat we het niet over alles eens zijn vind ik dit een waardevolle discussie en denk ik dat we ook een hele hoop ervaringen met elkaar kunnen delen. Niemand, en ik herhaal niemand, bezit de enige waarheid in deze en het is alleen maar mooi dat we op deze manier hierover met elkaar kunnen communiceren.

Absoluut, wil ook helemaal niet beweren dat wat wij doen, zaligmakend is. Voor mij is het de beste vechtsport die bij mij past, maar wil niet zegen dat dat zo voor iedereen hoeft te zijn. Smiley

Voor mijn escrima-tijdperk heb ik jarenlang aan de deur gewerkt. Alles op kunnen lossen met mijn toenmalige kennis en vaardigheden waarvan ik nu denk dat er veel aan ontbrak. Toch werkte het en was ik ervan overtuigd dat ik mijn mannetje wel kon staan. Dus overtuiging is misschien wel belangrijker dan de vechtsport die je traint  Wink.

WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder

« Antwoord #12 Gepost op: 09 Februari 2010, 13:25:55 »

Indeed. Het is jammer dat ik niet meer in de buurt woon, anders kwam ik zeer zeker nog eens meedoen bij jullie.

Smiley

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 09 Februari 2010, 17:01:54 »

Maar als je op overlevingskans doelt dan redt een Judoka zich ook hartstikke goed.
Hij/zij gooit de aanvaller en rent weg.

Laten we eerlijk zijn. Als iemand met een stok voor je staat ga jij ook het gevecht niet aan. (Als je anders kan Wink)

Escrimador
Apprentice

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Maart 2010, 21:58:22 »

Ik vind WEKAF en DB allebij onrealistisch, Er word nooit naar hoofd geslagen, gestoken, trap in ballen, vuist op oog en dat soort dingen. Dat kan ik wel begrijpen dat ze dat niet doen, maar daar gaat het mij niet om.

Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder

« Antwoord #15 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:14:30 »

Ik vind WEKAF en DB allebij onrealistisch, Er word nooit naar hoofd geslagen, gestoken, trap in ballen, vuist op oog en dat soort dingen. Dat kan ik wel begrijpen dat ze dat niet doen, maar daar gaat het mij niet om.

Come again ???

Ik denk dat je je schromelijk vergist. Maar ik zou zeggen, schrijf je in voor een Gathering. Dan kun je het van dichtbij ervaren...

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 21 Maart 2010, 15:36:05 »

Boom, head shot! Tongue
Auw..

Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat het realistisch is en dat er WEL naar hoofden geslagen wordt Tongue

Escrimador
Apprentice

« Antwoord #17 Gepost op: 21 Maart 2010, 19:09:01 »

dat is idd wel ietsanders dan ik allemaal heb gezien, maar het feit blijft dat ze helmpjes aan hebben Smiley
Ik zou nooit volop in durven stappen en voluit met me stokken raggen als ik die niet had.
En dan had ik het ook nog over die steken etc, dat lijkt me ook wel pijnlijk als ik een stok dwars door me oog krijg Grin

Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder

« Antwoord #18 Gepost op: 21 Maart 2010, 19:43:11 »

Die "helmpjes" waar jij op doelt zijn in het geval van DB meestal scherm maskers, en die bieden aanzienlijk minder bescherming dan bijvoorbeeld WEKAF of aanverwante helmen.

Met andere woorden: die headshots die VOEL je, en lelijk.

Maar op mijn WEKAF helm heb ik ook wel al eens lelijke dreunen gehad, vooral op het oor is zwaar annoying.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 23 Maart 2010, 11:30:59 »

Ja goed, maarja... dan zijn de jongens/meiden van DB dan ook wel wat gewend volgens mij :|
Het belangrijkste van die helmen is gewoon om die punt niet recht in je gezicht te laten komen, maar de impact voel je denk ik nog wel ja Smiley

Escrimador
Apprentice

« Antwoord #20 Gepost op: 24 Maart 2010, 18:23:25 »

Is er dan ook nog een verschil tussen esCrima en esKrima?

Ik heb niet verschrikkelijk veel kennis over escrima, alleen ik zie het nut niet zo erg in om je helemaal te specialiseren in dat ''sparren'', waarmee ik bedoel dat 2 mensen tegenover elkaar stil staan, elkaar overal proberen te tikken etc, tot iemand bewijs van spreken bezwijkt onder de blauwe plekken enzo.

Kan zo zijn dat er meer achter zit, maar ik zie er niks in in iedergeval

Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder

« Antwoord #21 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:32:20 »

Het verschil tussen esCrima en esKrima is een letter. Dus dat is niet echt belangrijk... misschien is het wel eens handig om je wat meer in de achtergrond van de stijl waarin je traint te verdiepen.

Eskrima wordt ook wel Kali of Arnis genoemd, dit schijnt af te hangen van de regio in de Filipijnen waar het vandaan komt. Als ik het me goed herinner komt Arnis uit Luzon (Noorden), Eskrima uit de Visayas (Centraal) en Kali uit Mindanao (Zuiden). Ik ga hier niet de hele geschiedenis uitleggen, daarvoor hebben we:

http://en.wikipedia.org/Eskrima (de Engelse variant, die bevat de meeste info)

Als je je verdiept in de geschiedenis en de cultuur van de Filipino's, dan zul je ook begrijpen waarom de meeste Eskrimadors/Arnisadors/Kalistas van sparren houden. Buiten het feit dat de meeste vechtsporten sparren om skills te pressure testen heeft dit natuurlijk ook met eer en dat soort zaken te maken. De meeste FMA'ers noemen het ook wel "spelen". Smiley

Is je Engels goed ? Zo ja, dan kan ik je dit boek aanraden als je je erin wil verdiepen:

http://www.budovideos.com/shop/customer/product.php?productid=18606

Dit boek bevat echt een super diepgaande kijk in het verleden, het heden en de toekomst van de FMA's en de Filipijnse cultuur en is echt de moeite waard. Ik heb hem zelf ook. (OMG, ik dacht nooit dat ik dat zinnetje ooit nog eens ging zeggen, maar vooruit...)

Escrimador
Apprentice

« Antwoord #22 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:42:53 »

De achtergrond va me stijl ken ik wel, die heeft weinig met de filipijnse escrima stijlen te maken.
Ik doe de zelfde stijl als escrimaweert.

20 dollar voor een boek is zover ik weet niet duur, misschien dat ik hem ga kopen, ik zie wel.

Escrima Concepts Zaandam
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #23 Gepost op: 24 Maart 2010, 23:39:18 »

Citaat
Het verschil tussen esCrima en esKrima is een letter. Dus dat is niet echt belangrijk... misschien is het wel eens handig om je wat meer in de achtergrond van de stijl waarin je traint te verdiepen.

Helemaal waar, maar niet helemaal compleet. De c stamt in ieder geval af van de stijl van Latosa en waarschijnlijk nog wel vroeger (van zijn leraar Cabales). Alle stijlen die weer van Latosa afstammen worden vrijwel altijd ook me een c geschreven. De schrijfwijze heeft dus wel degelijk iets met de stijl te maken.

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Escrima Weert
Jr. fighter

« Antwoord #24 Gepost op: 24 Maart 2010, 23:41:52 »

Filipino Martial Arts Culture van Mark Riley, even uit mijn hoofd, is ook wel een aanrader als het gaat om de diverse escrima stijlen en hun achtergrond.

Stefan

WWW.ESCRIMA.NU
Pagina's: [1] 2 3  
« vorige volgende »
Ga naar: