Hallo gast, klik
hier om in te loggen
of
hier om een account te registreren
forum
voorpagina
zoek
inloggen
registreren
Fightingarts
»
Vechtsport
»
Traditioneel
»
Het grote FMA topic
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
[
2
]
3
4
Auteur
Topic: Het grote FMA topic (gelezen 3654 keer)
Jesh
Founder
«
Antwoord #25 Gepost op:
25 Maart 2010, 09:05:14 »
Citaat van: Escrima Weert op 24 Maart 2010, 23:41:52
Filipino Martial Arts Culture van Mark Riley, even uit mijn hoofd, is ook wel een aanrader als het gaat om de diverse escrima stijlen en hun achtergrond.
No shit...
Citaat van: Jesh
Is je Engels goed ? Zo ja, dan kan ik je dit boek aanraden als je je erin wil verdiepen:
http://www.budovideos.com/shop/customer/product.php?productid=18606
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Jesh
Founder
«
Antwoord #26 Gepost op:
25 Maart 2010, 09:07:54 »
Citaat van: Escrima Weert op 24 Maart 2010, 23:39:18
Helemaal waar, maar niet helemaal compleet. De c stamt in ieder geval af van de stijl van Latosa en waarschijnlijk nog wel vroeger (van zijn leraar Cabales). Alle stijlen die weer van Latosa afstammen worden vrijwel altijd ook me een c geschreven. De schrijfwijze heeft dus wel degelijk iets met de stijl te maken.
Klopt, maar inhoudelijk geeft dit geen verschil weer. Het gaat om dezelfde FMA, net als dat er eigenlijk geen verschil is tussen Eskrima, Kali en Arnis. Ja, een regionaal, taalkundig en misschien gedeeltelijk cultureel verschil.
Qua basis van technieken is het eigenlijk allemaal hetzelfde. Er zijn uiteraard nuanceverschillen, maar goed...
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #27 Gepost op:
25 Maart 2010, 09:37:16 »
Oei, ik had niet op jouw link geklikt! Vandaar...
Citaat
Klopt, maar inhoudelijk geeft dit geen verschil weer. Het gaat om dezelfde FMA, net als dat er eigenlijk geen verschil is tussen Eskrima, Kali en Arnis. Ja, een regionaal, taalkundig en misschien gedeeltelijk cultureel verschil.
Qua basis van technieken is het eigenlijk allemaal hetzelfde. Er zijn uiteraard nuanceverschillen, maar goed...
Daar ga je wel heel kort door de bocht. Kijk naar karate en de verschillende stijlen daarin. Het is allemaal karate, maar om de verschillen met kleine nuances af te doen....?
Stefan
WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder
«
Antwoord #28 Gepost op:
25 Maart 2010, 10:29:37 »
Ja, ik chargeer... klopt.
Maar anders hebben we geen discussie toch ???
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #29 Gepost op:
25 Maart 2010, 10:55:52 »
Wat ook wel weer grappig is, is dat Stroeven een leerling van Bill Newman is geweest. Bill Newman is op zijn beurt weer een leerling van Rene Latosa. Toch zijn alledrie , Newman en Latosa in mindere mate, een heel andere richting opgegaan. Zo zie je dat een stijl binnen twintig jaar tijd behoorlijk kan veranderen.
Ik zie wel dat Stroeven nu zijn stijl Combat Eskrima noemt, Bernd Schubert (een van de eerste leerlingen van Latosa) noemt zijn stijl al vanaf het begin Combat Escrima. Stroeven gebruikt nu ook de naam Eskrima Concept(s). Weet iemand hoe dat komt? Zijn stijl is toch eigenlijk de laatste jaren vooral Doce Pares geweest?
Stefan
WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder
«
Antwoord #30 Gepost op:
25 Maart 2010, 11:20:50 »
Citaat van: Escrima Weert op 25 Maart 2010, 10:55:52
Wat ook wel weer grappig is, is dat Stroeven een leerling van Bill Newman is geweest. Bill Newman is op zijn beurt weer een leerling van Rene Latosa. Toch zijn alledrie , Newman en Latosa in mindere mate, een heel andere richting opgegaan. Zo zie je dat een stijl binnen twintig jaar tijd behoorlijk kan veranderen.
Frans zegt altijd dat hij veel van Bill Newman heeft geleerd en dat er verschillende trainingsmethoden/principes zijn die hij nu nog altijd hanteert. Maar volgens hem is Bill een beetje stil blijven staan.
Citaat
Ik zie wel dat Stroeven nu zijn stijl Combat Eskrima noemt, Bernd Schubert (een van de eerste leerlingen van Latosa) noemt zijn stijl al vanaf het begin Combat Escrima. Stroeven gebruikt nu ook de naam Eskrima Concept(s). Weet iemand hoe dat komt? Zijn stijl is toch eigenlijk de laatste jaren vooral Doce Pares geweest?
Hij is hoog gegradueerd in Doce Pares Multi Style/Cacoy Doce Pares echter dit zijn beschermde namen en Frans valt (voor zover ik weet) tegenwoordig niet meer onder Multi Style. De wegen van Diony Canete en Frans hebben zich gescheiden, waarschijnlijk wegens onverenigbare meningsverschillen omtrent de ontwikkeling van de stijl ofzo (speculatie van mijn kant, ik weet het fijne er niet van). Nu is er dus een samenwerkingsverband met de organisatie van Cacoy.
Omdat Frans natuurlijk veel andere invloeden heeft van voor het DP tijdperk (Inosanto Kali, Latosa/Newman Escrima en veel Jeet Kune Do) heeft dit zijn versie van Doce Pares erg beļnvloed. Derhalve heet de richting die hij er nu aan gegeven heeft Doce Pares Eskrima World Concept. Zie ook
www.eskrima.nl
Let op, dit is zoals ik het zie. Dit zou kunnen verschillen van de werkelijkheid.
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #31 Gepost op:
26 Maart 2010, 10:56:23 »
Citaat
Frans zegt altijd dat hij veel van Bill Newman heeft geleerd en dat er verschillende trainingsmethoden/principes zijn die hij nu nog altijd hanteert. Maar volgens hem is Bill een beetje stil blijven staan.
De samenwerking met de EWTO heeft het escrima van Bill zeker geen goed gedaan.
Toch lijkt het escrima van toen (1986) meer op dat van Frans dan dat het op 'mijn' escrima van nu lijkt.
Citaat
Nu is er dus een samenwerkingsverband met de organisatie van Cacoy.
Deze? Noemen zij hun stijl niet Eskrido?
Stefan
EDIT: Filmpjes toegevoegd.
«
Laatste verandering: 26 Maart 2010, 11:08:32 door Jesh
»
WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder
«
Antwoord #32 Gepost op:
26 Maart 2010, 11:13:00 »
Eskrido is een onderdeel van Cacoy Doce Pares en is een fusie tussen Cacoy's ervaringen met Judo (8e Dan !!!) en zijn Eskrima. Het staat bekend om de klemmen en worpen op korte afstand, in combinatie met Corto Kurbada.
Zie ook:
http://www.docepares.com/dpsite/home.htm
Maiko
16 jarig meisje
Ummesj-ang
«
Antwoord #33 Gepost op:
26 Maart 2010, 17:17:10 »
Wat ik in het traditionele Eskrima en moderne Eskrima wel nog heel mooi vind is dat als je een slag onder je schouders krijgt dat je dan niet onder de arm terug slaat (zoals in het traditionele), maar richting het hoofd (zoals in het moderne) zodat je niet om die hele arm heen hoeft.
Souls full of thunder! Hearts of steel!
Maiko
16 jarig meisje
Ummesj-ang
«
Antwoord #34 Gepost op:
26 Maart 2010, 17:35:07 »
Citaat van: Escrima Weert op 23 Maart 2010, 14:54:38
Citaat
Dat is helaas te veel geld voor mij
Niet dat ik het zo duur vind, maar wel dat ik het niet kan betalen
Arme student zeker!
Maar ook jij bent welkom om zo een keer langs te komen hoor
Stefan
Haha, ja helaas wel
Escrima Concepts is blijkbaar heel anders dan het Doce Pares Eskrima, zou je eigenlijk niet zeggen, maar zo verschilt DP ook enorm van het Inayan System.
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #35 Gepost op:
27 Maart 2010, 11:20:18 »
Citaat
Escrima Concepts is blijkbaar heel anders dan het Doce Pares Eskrima, zou je eigenlijk niet zeggen, maar zo verschilt DP ook enorm van het Inayan System.
Klopt, terwijl ook Inayan eskrima dezelfde roots heeft als het Latosa escrima, en dan spreken we over eind jaren '60.
Ach, veel stijlen zijn ergens begonnen en later hebben mensen hun eigen ontwikkleing doorgemaakt en de stijl aangepast. Zo gaat dat denk ik bij veel sporten. Het zou ook niet goed zijn als een stijl/sport/systeem stil zou blijven staan toch?
Wat vind jij het grote verschil tussen Inayan en DP?
Stefan
WWW.ESCRIMA.NU
Escrimador
Apprentice
«
Antwoord #36 Gepost op:
27 Maart 2010, 12:42:33 »
En wat vind jij het grote verschil tussen EC en Latosa Escrima?
Dat heb ik nooit begrepen
Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder
«
Antwoord #37 Gepost op:
27 Maart 2010, 13:15:08 »
Citaat van: Escrima Weert op 27 Maart 2010, 11:20:18
Klopt, terwijl ook Inayan eskrima dezelfde roots heeft als het Latosa escrima, en dan spreken we over eind jaren '60.
Niet geheel correct. Inayan Serrada heeft dezelfde roots als Latosa Escrima (beiden stammen af van Cabales Serrada Escrima). Maar Inayan bestaat uit nog meer stijlen binnen het systeem, namelijk:
Kadena De Mano
Largo Mano
Dequerdas
Sinawali
Espada Y Daga (alleen Guro level)
Dit zijn echt aparte stijlen/subsystemen binnen Inayan en in al deze dingen wordt afzonderlijk getraind en gegradueerd.
Citaat
Ach, veel stijlen zijn ergens begonnen en later hebben mensen hun eigen ontwikkleing doorgemaakt en de stijl aangepast. Zo gaat dat denk ik bij veel sporten. Het zou ook niet goed zijn als een stijl/sport/systeem stil zou blijven staan toch?
Nee, en dat is ook goed. Inayan heeft zich ook opgesplitst na de dood van Mangisursuro Mike Inay en nu zijn er wereldwijd volgens mij 3 grote stromingen. Tsja, politiek en verschil van inzicht tussen degenen die "het evangelie" dienen te verspreiden he... je doet er niks aan en ik denk dat het uiteindelijk alleen maar goed is. Stilstand is achteruitgang.
Citaat
Hmmm...
Bij Inayan worden, zoals reeds boven aangegeven, een hele hoop dingen afzonderlijk getraind en later verweven tot een groot geheel. Wij begonnen bijvoorbeeld met Sinawali, Dequerdas en een beetje Largo Mano en Serrada. Wat ik bijvoorbeeld raar vond is dat Espada Y Daga pas vanaf Guro level geleerd en getraind wordt.
Mijn ervaring met DP is dat een hele hoop dingen die bovenstaand apart getraind worden, eigenlijk meteen vanaf het begin gecombineerd en ontwikkeld worden. Espada Y Daga wordt bijvoorbeeld ook meteen vanaf het begin geoefend (basaal), maar dat vind ik juist goed... want dan leer je meteen eraan wennen en dat is toch uiteindelijk de culminatie van alle technieken en principes. Daarbij komt nog eens dat ik DP persoonlijk een mooiere stijl vind esthetisch gezien, maar dat is natuurlijk in "the eye of the beholder".
Inayan is wel uniek in de zin dat ze met hun Largo Mano een stijl hebben die zich exclusief bezighoudt met het gebruik van de Kampilan, en dat vind ik erg vet. Wat ik jammer vond bij Inayan, is dat in die jaren dat ik het gedaan, heb we nooit aan sparring deden. Bij DP sparren we eenmaal per 2 weken.
Conclusie: de een is niet slechter als de ander, en ze delen een hoop principes en technieken. Aan de andere kant zijn er ook een hoop duidelijke verschillen die de aparte stijlen echt uniek maken. Als je de kans hebt om een van beiden te doen, dan zou ik zeggen ga ervoor en ervaar het zelf.
Uiteindelijk ben ik ook bij DP terecht gekomen omdat het Inayan bij ons een beetje was doodgebloed. Ik heb echter geen moment spijt, en ik denk dat ik hier nog jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zoet mee ben.
Mijn 2 Eurocent...
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #38 Gepost op:
27 Maart 2010, 13:44:42 »
Citaat
Maar Inayan bestaat uit nog meer stijlen binnen het systeem, namelijk:
Kadena De Mano
Largo Mano
Dequerdas
Sinawali
Espada Y Daga (alleen Guro level)
Ok, maar bovenstaande komt toch bij vrijwel elke escrima stijl terug. Tenminste, bij ons is het zo dat we dat ook allemaal doen, waarschijnlijk wel anders en niet speciaal als aparte stijl binnen het systeem. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Citaat
Inayan is wel uniek in de zin dat ze met hun Largo Mano een stijl hebben die zich exclusief bezighoudt met het gebruik van de Kampilan, en dat vind ik erg vet.
Dan moet je maar eens kijken naar Giron Escrima, ook veel largo mano en 'blade' georiėnteerd.
Citaat
Conclusie: de een is niet slechter als de ander, en ze delen een hoop principes en technieken. Aan de andere kant zijn er ook een hoop duidelijke verschillen die de aparte stijlen echt uniek maken. Als je de kans hebt om een van beiden te doen, dan zou ik zeggen ga ervoor en ervaar het zelf.
Het is maar goed dat er tegenwoordig veel keus is. Inayan heb ik geen ervaring mee, DP wel. Ik begrijp, alweer, wat je bedoelt met esthetiek, maar ik ga liever voor: 'Het hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar effectief is.'
Stefan
WWW.ESCRIMA.NU
Escrima Weert
Jr. fighter
«
Antwoord #39 Gepost op:
27 Maart 2010, 13:51:43 »
Citaat
En wat vind jij het grote verschil tussen EC en Latosa Escrima?
In het kort is Latosa escrima veel statischer en wordt er veel gebruik gemaakt van power (hits). Niet dat dat niet ok is, maar bij Escrima Concepts is dat maar een onderdeel van het systeem.
Bij EC wordt veel meer de nadruk gelegd op beweging, het omzetten van de verschillende wapens (en ongewapend) en het omgaan met kracht/druk/pressure.
Stefan
WWW.ESCRIMA.NU
Jesh
Founder
«
Antwoord #40 Gepost op:
27 Maart 2010, 17:01:00 »
Citaat van: Escrima Weert op 27 Maart 2010, 13:44:42
Ok, maar bovenstaande komt toch bij vrijwel elke escrima stijl terug. Tenminste, bij ons is het zo dat we dat ook allemaal doen, waarschijnlijk wel anders en niet speciaal als aparte stijl binnen het systeem. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Nee precies, dat is daar dus echt separaat. Althans, qua programma en graduaties.
Citaat
Dan moet je maar eens kijken naar Giron Escrima, ook veel largo mano en 'blade' georiėnteerd.
Ken ik uiteraard. Heb ik ook boeken en dvd's van, maar het gebruik van het Kampilan zwaard is waar Inayan Largo Mano vooral bekend om staat.
Citaat
Het is maar goed dat er tegenwoordig veel keus is. Inayan heb ik geen ervaring mee, DP wel. Ik begrijp, alweer, wat je bedoelt met esthetiek, maar ik ga liever voor: 'Het hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar effectief is.'
Ben ik met je eens. Het moet functioneel zijn, maar omdat ik gewoon gek ben van FMA houd ik ook heel erg van het stilisme wat niet alleen in Doce Pares maar ook in heel veel andere systemen terugkomt geweldig. Zoals bijvoorbeeld Eric Knauss (Dog Brothers) hieronder een stijldemo geeft van Pekiti Tirsia Kali:
Hij weet wat effectief vechten is (duh), maar hij vergeet ook dit element/onderdeel niet. Dit is overigens een clip uit de Real Contact Stickfighting serie van Dog Brothers.
Maiko
16 jarig meisje
Ummesj-ang
«
Antwoord #41 Gepost op:
27 Maart 2010, 19:43:52 »
Citaat van: Jesh op 27 Maart 2010, 13:15:08
Citaat
Hmmm...
Bij Inayan worden, zoals reeds boven aangegeven, een hele hoop dingen afzonderlijk getraind en later verweven tot een groot geheel. Wij begonnen bijvoorbeeld met Sinawali, Dequerdas en een beetje Largo Mano en Serrada. Wat ik bijvoorbeeld raar vond is dat Espada Y Daga pas vanaf Guro level geleerd en getraind wordt.
Mijn ervaring met DP is dat een hele hoop dingen die bovenstaand apart getraind worden, eigenlijk meteen vanaf het begin gecombineerd en ontwikkeld worden. Espada Y Daga wordt bijvoorbeeld ook meteen vanaf het begin geoefend (basaal), maar dat vind ik juist goed... want dan leer je meteen eraan wennen en dat is toch uiteindelijk de culminatie van alle technieken en principes. Daarbij komt nog eens dat ik DP persoonlijk een mooiere stijl vind esthetisch gezien, maar dat is natuurlijk in "the eye of the beholder".
Inayan is wel uniek in de zin dat ze met hun Largo Mano een stijl hebben die zich exclusief bezighoudt met het gebruik van de Kampilan, en dat vind ik erg vet. Wat ik jammer vond bij Inayan, is dat in die jaren dat ik het gedaan, heb we nooit aan sparring deden. Bij DP sparren we eenmaal per 2 weken.
Uiteindelijk ben ik ook bij DP terecht gekomen omdat het Inayan bij ons een beetje was doodgebloed. Ik heb echter geen moment spijt, en ik denk dat ik hier nog jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zoet mee ben.
Mijn 2 Eurocent...
Dat dus
Ik vond het DP ook moeilijker te leren in het begin, maar dat is misschien omdat ze een bredere basis leren?
Escrimador
Apprentice
«
Antwoord #42 Gepost op:
28 Maart 2010, 20:11:12 »
Ik vind die rode pakjes alleen zo dom van DP
ben ff vergeten hoe die dingen heten
Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder
«
Antwoord #43 Gepost op:
29 Maart 2010, 12:07:35 »
Citaat van: Escrimador op 28 Maart 2010, 20:11:12
Ik vind die rode pakjes alleen zo dom van DP
ben ff vergeten hoe die dingen heten
En bedankt.
Ik vind het persoonlijk de mooiste uniformen die er binnen FMA zijn, als je dan toch een uniform aanmoet. Overigens zijn de rode alleen maar voor Danhouders. Daaronder heb je een zwarte aan.
Escrimador
Apprentice
«
Antwoord #44 Gepost op:
29 Maart 2010, 15:03:05 »
Over smaak valt niet te twisten hé
Escrima Concepts Zaandam
Jesh
Founder
«
Antwoord #45 Gepost op:
29 Maart 2010, 19:19:31 »
Daar heb je zeker gelijk in.
Maiko
16 jarig meisje
Ummesj-ang
«
Antwoord #46 Gepost op:
30 Maart 2010, 17:31:08 »
Ik vond die zwarte zelf ook wat mooier, maar die rode niet lelijk ofzo.
Maar hoe langer ik het doe vind ik de rode pakjes mooier.
Dat zal wel een onbewust respect-verschijnsel zijn ofzo :|
Escrimador
Apprentice
«
Antwoord #47 Gepost op:
30 Maart 2010, 19:53:53 »
Wij trainen gewoon in shirtje en trainingsbroek etc.
Escrima Concepts Zaandam
Maiko
16 jarig meisje
Ummesj-ang
«
Antwoord #48 Gepost op:
31 Maart 2010, 19:02:48 »
Citaat van: Escrimador op 30 Maart 2010, 19:53:53
Wij trainen gewoon in shirtje en trainingsbroek etc.
Ik ook, meerderen bij ons ook wel. Maar ik probeer wel een DP pakje aan te schaffen als ma moneeh het toelaat
Escrimador
Apprentice
«
Antwoord #49 Gepost op:
02 April 2010, 17:50:06 »
Zijn die zo duur dan?
Escrima Concepts Zaandam
Pagina's:
1
[
2