Hallo gast, klik
hier om in te loggen
of
hier om een account te registreren
forum
voorpagina
zoek
inloggen
registreren
Fightingarts
»
Vechtsport
»
Traditioneel
»
Traditioneel budo
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
Auteur
Topic: Traditioneel budo (gelezen 288 keer)
Zonakusu
Founder
Strike first and strike hard.
«
Gepost op:
29 Juni 2009, 20:06:56 »
Traditioneel budo is een heel apparte tak wat mij betreft. Je zal er over het algemeen andere mensen treffen dan bij de moderene stijlen, terwijl traditioneel natuurlijk ook heel effectief en zeker mooi kan zijn.
Een van de dingen die voor veel mensen leuk is, is het feit dat bij traditioneel budo meer aan de geest gewerkt wordt, persoonlijk kan ik hier weinig over zeggen, maar als je boeken als 'The book of 5 rings' leest is het hele filosophische deel ook heel interessant.
Ik heb ergens eens gelezen dat je budo kan onderdelen in 2 delen, het 'do' en 'jutsu'. Waar do staat voor 'het pad' en jutsu voor 'techniek'. Het jutsu is in vele gevallen traditioneel bijv: Jiu Jutsu, Aikijutsu, Bujutsu, Kenjutsu etc, terwijl je nieuwere stijlen hebt als Judo, Aikido, Budo en Kendo.
Ik heb een kenner van Bujutsu uitgenodigd naar het forum om hier verder over te discussieren. Want wat is nou echt het verschil? Waarom is men vroeger over gegaan naar Aikido ipv Aikijutsu?
Yoseikan Budo + Nunchakudo
Fvddungen
Jr. fighter
«
Antwoord #1 Gepost op:
29 Juni 2009, 20:14:12 »
Ik denk dat het verschil hem vooral zit in dat het pad een andere term is voor 'Way of life' en met techniek meer gewoon 'sport' wordt bedoeld. Oftewel wil je je helemaal bekwamen in de stijl dan moet het een way of life worden en niet iets wat je even tussendoor doet. En eigenlijk vind ik dat maar goed ook. Ik heb al te vaak jochies op de sportschool zien komen die alleen maar willen leren vechten. Die zijn gelukkig ook weer snel weg, zodra ze merken dat er wel meer bij komt kijken dan alleen wat trapjes en slagjes uitdelen.
Maar goed, ik kan er ook compleet naast zitten. Ik ben benieuwd naar de reacties van de anderen.
Pagina's:
[
1
]
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Vechtsport
-----------------------------
=> Algemeen