gimgamgommetje
Jr. fighter
|
|
« Gepost op: 11 September 2009, 16:19:08 » |
|
Naar aanleiding van dit krantenbericht een nogal zwaar onderwerp: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/09/tilburgse_meisjes_bijna_ontvoe.htmlMijn vriendin en ik runnen al een paar jaar een stichting in Tilburg. Wij geven workshops weerbaarheid aan particulieren en scholen/ bso etc. . Afgelopen voorjaar werden we geconfronteerd met veel angst op een school door een SMS alert waarin voor een kinderlokker gewaarschuwd werd. Gelukkig zijn de meeste gevallen die de laatste tijd bij ons bekend zijn mislukte pogingen geweest. Dit komt dooral door hevig verzet en hard schreeuwen en zo. We verwachten door het nieuws de komende tijd weer heel veel vragen van bange kinderen en bezorgde ouders. Hoe zouden jullie daarmee omgaan? We willen kinderen niet bang maken , maar we willen ook de boel niet bagatelliseren . 1 ding wat ik van het nieuws de laatste tijd geleerd heb is dat fel verzet heel vaak helpt, ook al is de machtsverhouding zoek. Ik laat me niet meer vertellen dat je je als kind toch niet kunt verweren tegen een 'grote volwassene' Maar tot hoever vind je dat je dit moet bespreken met kinderen in basisschool leeftijd? Ik heb zo wel mijn ideeen maar ben erg benieuwd naar die van jullie.
|
|
|
|
|
|
si vis pacem para bellum zelfverdediging013.nl
|
|
|
Jesh
Founder

|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 11 September 2009, 16:29:02 » |
|
Mijn advies: Ben eerlijk, draai er niet omheen en geef inderdaad aan wat je WEL kan doen. Ik kom hier nog even op terug, ik sta op het punt om naar huis te gaan. 
|
|
|
|
|
|
The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
superLouis
Young grasshopper
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2010, 10:29:19 » |
|
effe de realiteit.:
ik ben 2 meter 20 en zet daar een kind van 1 meter 20 tegenover.!
Weggehaald
die kan mij niet eens raken, zo'n kind is tegen mij bij voorbaat al kansloos.!!!
maar het is wel zo, kom je aan kinderen, kom je aan MIJ.!!!
ik zal de laatste zijn om kinderen iets aan te doen.!!!
|
|
|
|
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:35 door Zonakusu »
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Mei 2010, 13:08:02 » |
|
Waarom leer je een kind slagen ontwijken en aanvallen ontwijken? Heeft dit überhaupt zin? Ik denk zelf van niet.
Tegen de tijd dat een kind doorheeft dat het in gevaar is heeft de aandringer het kind waarschijnlijk al vast. Ik zou ze vriendelijke technieken leren om er uit te komen, maar inderdaad zo min mogelijk letsel aan over te houden (aangezien ze dat op leeftijdsgenootjes uitoefenen tijdens het spelen of whatever)
Wat ik zelf al knap vind, is dat deze kinderen toch al KEIHARD beginnen te roepen. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze kinderen inzakken en dichtklappen. Maar daar het gelukkig niet op neer.
gimgamgommetje, je zegt wel zo mooi: "Laten we de boel niet bagatelliseren" Daar ben ik het ook hartstikke met je eens, maar helaas is de Nederlandse Staat het er niet zo mee eens. Onze klantvriendelijke staat bagatelliseert, tot mijn grote verdriet, 99% van alle gebeurtenissen.
|
|
|
|
|
|
Souls full of thunder! Hearts of steel!
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2010, 19:58:49 » |
|
Wat ik bedoel met bagatelliseren is vooral dat we niet tegen kinderen zeggen dat het allemaal wel meevalt terwijl hun angst wel degelijk gegrond kan zijn. Ik heb het dus over de communicatie met kinderen , en niet over de overheid etc. De overheid is weer een probleem op zich wat zelfverdediging betreft.
Dat snapte ik wel, maar helaas moet daar ook iets aan gedaan worden. Maar dat heeft weer eigenlijk niks met de dit forum te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Escrimador
Apprentice
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Mei 2010, 16:57:43 » |
|
effe de realiteit.:
die kan mij niet eens raken, zo'n kind is tegen mij bij voorbaat al kansloos.!!!
Gelukkig voor de kleintjes is niet iedereen 2.20 Die kinderen zullen mss geen voleerde martial artisten worden (omdat ze gewoon nog te jong zijn) maar ik geloof wel dat het helpt en al gebeurd het maar 1 op de 100x dat een kind met al de dingen die hij leert zich weet te ontsnappen, dan is dat al meer dan goed, en ik denk dat het percentage van 1 op 100 wel een stuk hoger ligt 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:42 door Zonakusu »
|
|
Escrima Concepts Zaandam
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Mei 2010, 09:34:35 » |
|
Wat ik mij afvraag is eigenlijk of een scenario training voor kinderen effectief is. Hoe sta jij daar tegenover gimgamgommetje?
Ik kan me namelijk wel was voordelen voorstellen, maar ook weer nadelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vincent
Young grasshopper
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Mei 2010, 09:43:57 » |
|
effe de realiteit.:
van kinderen afblijven, ben ik 100% met je eens! maar als ik kind was en jij zÓ met je benen wijd voor me staat met je klokkenspel zichtbaar voor m'n neus, je kan haast niet mis slaan, iedereen ziet dat je ballen er netjes bij hangen, wat is nog makkelijker dan jou een klap op je ballen te geven? en dan ben je opeen 2m20 : 2 = 1m10 ofzo..................
|
|
|
|
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:50 door Zonakusu »
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Mei 2010, 11:13:45 » |
|
Oké, want ik dacht dat het feit dat ze misschien gewend aan deze verkeerde situaties negatief was. Ook dat kinderen vaak dingen zeggen, dus als je scenariotraining met ze doet, dat ze eens rare dingen over je vertellen. En dat het misschien te eng is voor sommigen?
Dat waren een aantal punten waarvan ik dacht dat het weer averechts zou werken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Mei 2010, 19:10:58 » |
|
Wij doen sowieso geen enge rollenspellen en scenario's met kinderen. Je hoeft geen beelden bij kinderen in te prenten die er nog niet zijn. Zoals bij ongewenste aanrakingen. Het kan best zijn dat je de ene keer wel zin hebt in een knuffel en een andere keer niet. Ook dan leer je beleefd je grenzen aangeven.
Daarom, dat leek me ook niet zo'n goed idee, om Te ver gaande rollenspellen te doen. Welke scenario's trainen jullie dan eigenlijk?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 24 Mei 2010, 21:41:05 » |
|
voor de kinderen verschillende scenario's met aanrakingen die ongewenst zijn, vreemden die je aanspreken, iets van jou hebben oid. ook noodgevallen zoals verdwaald zijn in de winkel en brand in huis, hulp halen etc.
Oké. Toch ben ik geďnteresseerd in die aanrakingen die ongewenst zijn. Denk niet raar over mij, maar hoe doen jullie dit? Want het lijkt me raar als je die kinderen natuurlijk ook echt ongewenst aanraken. Jullie hebben er een vervangingsmiddel voor neem ik aan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 26 Mei 2010, 10:23:34 » |
|
Oké, ik ben nu eigenlijk geen vragen meer, maar wil wel even zeggen dat het een topstichting is!
Keep up the good work!
|
|
|
|
|
|
|
|
|