« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Auteur Topic: kind tegen volwassenen  (gelezen 1394 keer)
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 11 September 2009, 16:19:08 »

Naar aanleiding van dit krantenbericht een nogal zwaar onderwerp:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/09/tilburgse_meisjes_bijna_ontvoe.html

Mijn vriendin en ik runnen al een paar jaar een stichting in Tilburg.
Wij geven workshops weerbaarheid aan particulieren en scholen/ bso etc. .
Afgelopen voorjaar werden we geconfronteerd met veel angst op een school door een SMS alert waarin voor een kinderlokker gewaarschuwd werd.

Gelukkig zijn de meeste gevallen die de laatste tijd bij ons bekend zijn mislukte pogingen geweest.
Dit komt dooral door hevig verzet en hard schreeuwen en zo.

We verwachten door het nieuws de komende tijd weer heel veel vragen van bange kinderen en bezorgde ouders.
Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
We willen kinderen niet bang maken , maar we willen ook de boel niet bagatelliseren .

1 ding wat ik van het nieuws de laatste tijd geleerd heb is dat fel verzet heel vaak helpt, ook al is de machtsverhouding zoek. Ik laat me niet meer vertellen dat je je als kind toch niet kunt verweren tegen een 'grote volwassene'

Maar tot hoever vind je dat je dit moet bespreken met kinderen in basisschool leeftijd?
Ik heb zo wel mijn ideeen maar ben erg benieuwd naar die van jullie.

si vis pacem para bellum   zelfverdediging013.nl
Jesh
Founder

« Antwoord #1 Gepost op: 11 September 2009, 16:29:02 »

Mijn advies:

Ben eerlijk, draai er niet omheen en geef inderdaad aan wat je WEL kan doen.

Ik kom hier nog even op terug, ik sta op het punt om naar huis te gaan.

Wink

The fatal flaw in every plan is the assumption that you know more than your enemy.
Zonakusu
Founder

Strike first and strike hard.

« Antwoord #2 Gepost op: 11 September 2009, 21:14:52 »

Hmm ik denk dat je zo'n kind moet vertellen dat als hij meegenomen wordt dat hij/zij heel hard moet gaan schreeuwen en idd fel verzet goed zou doen.

Maargoed ik heb  weinig ervaring met kinderen dus weet niet of ze dat goed zouden oppakken..

Yoseikan Budo + Nunchakudo
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #3 Gepost op: 11 September 2009, 22:25:11 »

Het punt is wel dat jonge kinderen een rijke fantasie hebben.  Als je een kind van 6 vertelt wat hij moet doen als een vreemde hem pakt, dan kijkt hij/zij vaak heel anders naar alle vreemden om hem heen.

Dalus
Founder

roypiepers@hotmail.com
Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 12 September 2009, 12:42:03 »

Dat is inderdaad een lastige. Ik zou het dan proberen te brengen op een wat zachtere manier. Bijvoorbeeld duidelijk maken dat een kind moet reageren wanneer een vreemde iets doet tegen de wil van het kind.

En ja dan biedt alleen fel verzet en veel herrie maken een oplossing een kind verliest het toch 99% van de keren tegen een volwassen persoon.

Judo + Jiu Jitsu + Tendoryu Aikido
Michael
Young grasshopper

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 05 Januari 2010, 13:23:33 »

Ik geef les aan een relatief grote groep kinderen varierend van 5 tot 12 jaar.
Het is inderdaad wat Jesh zegt. Je kunt ze het beste vertellen wat ze wel kunnen doen dan wat ze niet mogen doen. Daarbij moet je ook in het achterhoofd houden dat ze het weleens op hun leeftijdsgenootjes kunnen gaan uitproberen. Technieken om vitale delen aan te vallen zijn op mijn school ook voorbehouden aan de oudere leerlingen. Wat ik de kinderen op het gebied van zelfverdediging leer is tegen leeftijdsgenootjes relatief vriendelijke technieken om te ontwijken, blokkeren, af te houden en te ontsnappen. Tegen volwassenen leer ik ze felheid en aandacht trekken. Dit doe ik zonder al te grafisch te worden over wat er anders zou kunnen gebeuren.
superLouis
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2010, 10:29:19 »

effe de realiteit.:

ik ben 2 meter 20 en zet daar een kind van 1 meter 20 tegenover.!

Weggehaald

die kan mij niet eens raken, zo'n kind is tegen mij bij voorbaat al kansloos.!!!

maar het is wel zo, kom je aan kinderen, kom je aan MIJ.!!!

ik zal de laatste zijn om kinderen iets aan te doen.!!!
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:35 door Zonakusu » Gelogd
Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Mei 2010, 13:08:02 »

Waarom leer je een kind slagen ontwijken en aanvallen ontwijken?
Heeft dit überhaupt zin? Ik denk zelf van niet.

Tegen de tijd dat een kind doorheeft dat het in gevaar is heeft de aandringer het kind waarschijnlijk al vast.
Ik zou ze vriendelijke technieken leren om er uit te komen, maar inderdaad zo min mogelijk letsel aan over te houden (aangezien ze dat op leeftijdsgenootjes uitoefenen tijdens het spelen of whatever)

Wat ik zelf al knap vind, is dat deze kinderen toch al KEIHARD beginnen te roepen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze kinderen inzakken en dichtklappen. Maar daar het gelukkig niet op neer.

gimgamgommetje, je zegt wel zo mooi: "Laten we de boel niet bagatelliseren"
Daar ben ik het ook hartstikke met je eens, maar helaas is de Nederlandse Staat het er niet zo mee eens.
Onze klantvriendelijke staat bagatelliseert, tot mijn grote verdriet, 99% van alle gebeurtenissen.

Souls full of thunder! Hearts of steel!
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2010, 19:24:58 »

Wat ik bedoel met bagatelliseren is vooral dat we niet tegen kinderen zeggen dat het allemaal wel meevalt terwijl hun angst wel degelijk gegrond kan zijn.
Ik heb het dus over de communicatie met kinderen , en niet over de overheid etc.
De overheid is weer een probleem op zich wat zelfverdediging betreft.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2010, 19:58:49 »

Wat ik bedoel met bagatelliseren is vooral dat we niet tegen kinderen zeggen dat het allemaal wel meevalt terwijl hun angst wel degelijk gegrond kan zijn.
Ik heb het dus over de communicatie met kinderen , en niet over de overheid etc.
De overheid is weer een probleem op zich wat zelfverdediging betreft.

Dat snapte ik wel, maar helaas moet daar ook iets aan gedaan worden. Maar dat heeft weer eigenlijk niks met de dit forum te maken.

Escrimador
Apprentice

« Antwoord #10 Gepost op: 23 Mei 2010, 16:57:43 »

effe de realiteit.:

die kan mij niet eens raken, zo'n kind is tegen mij bij voorbaat al kansloos.!!!

Gelukkig voor de kleintjes is niet iedereen 2.20

Die kinderen zullen mss geen voleerde martial artisten worden (omdat ze gewoon nog te jong zijn) maar ik geloof wel dat het helpt en al gebeurd het maar 1 op de 100x dat een kind met al de dingen die hij leert zich weet te ontsnappen, dan is dat al meer dan goed, en ik denk dat het percentage van 1 op 100 wel een stuk hoger ligt Wink
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:42 door Zonakusu » Gelogd

Escrima Concepts Zaandam
Escrimador
Apprentice

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Mei 2010, 16:59:23 »

ik denk trouwens ook niet dat ze alleen maar leren om een man die hunwilt kipneppen ofzo in elkaar te slaan, maar ook om ze van zich af te houden en leren om goed te schreeuwen als er iets gebeurd

Escrima Concepts Zaandam
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Mei 2010, 18:13:50 »

Grenzen leren aangeven is het belangrijkste. Kinderen moeten weten waar hun grenzen liggen en hoe ze die aangeven.
85% van alle misbruik gebeurt door een bekende die hen eerst min of uitprobeert. Dan helpen vechttechnieken niet, maar wel assertief en in eerste instantie leren reageren wanneer ze geen zin hebben in een knuffel of om op schoot te zitten etc wanneer ze daar geen zin in hebben.

In dat stadium kun je een hoop proberen. Zodra het zo ver gaat dat de dader het kind moet manipuleren of bedreigen om te zorgen dat hij/zij niet gepakt wordt ben je al een eind verder van huis.

Daarbij komt dat kinderen die zekerder en alerter overkomen minder snel slachtoffer worden van misbruik en pestgedrag etc.

Verdediging tegen kidnappers lijkt een verloren zaak als je naar het kracht en machtsverschil kijkt.
In de praktijk blijkt toch dat fel verzet heel vaak helpt. Sommige statistieken zeggen cq 50% van de keren. Ik weet niet of die correct zijn maar ik lees regelmatig dat een kidnap poging mislukt omdat een jong kind zich fel verzet.

In het voorbeeldje in het nieuwsbericht probeerden 4 volwassen mannen 2 8 jarige meisjes te ontvoeren. Dit mislukte door zich te verzetten.

Dus iedereen die zegt dat zelfverdediging voor kinderen zinloos is krijgt van mij een dikke **** you!

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Mei 2010, 09:34:35 »

Wat ik mij afvraag is eigenlijk of een scenario training voor kinderen effectief is.
Hoe sta jij daar tegenover gimgamgommetje?

Ik kan me namelijk wel was voordelen voorstellen, maar ook weer nadelen.

vincent
Young grasshopper

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Mei 2010, 09:43:57 »

effe de realiteit.:

van kinderen afblijven, ben ik 100% met je eens!

maar als ik kind was en jij zÓ met je benen wijd voor me staat met je klokkenspel zichtbaar voor m'n neus,
je kan haast niet mis slaan,
iedereen ziet dat je ballen er netjes bij hangen,
wat is nog makkelijker dan jou een klap op je ballen te geven?
en dan ben je opeen 2m20 : 2 = 1m10 ofzo..................
« Laatste verandering: 24 Mei 2010, 11:27:50 door Zonakusu » Gelogd
gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Mei 2010, 10:30:05 »

Scenariotraining door middel van rollenspelen etc zie ik als heel nuttig voor kinderen. Zo kun je ze beleefd grenzen aan leren geven , maar ook oefenen met hulp zoeken en dan het hele verhaal vertellen etc.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Mei 2010, 11:13:45 »

Oké, want ik dacht dat het feit dat ze misschien gewend aan deze verkeerde situaties negatief was.
Ook dat kinderen vaak dingen zeggen, dus als je scenariotraining met ze doet, dat ze eens rare dingen over je vertellen.
En dat het misschien te eng is voor sommigen?

Dat waren een aantal punten waarvan ik dacht dat het weer averechts zou werken.

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Mei 2010, 12:48:06 »

Wij doen sowieso geen enge rollenspellen en scenario's met kinderen. Je hoeft geen beelden bij kinderen in te prenten die er nog niet zijn.
Zoals bij ongewenste aanrakingen. Het kan best zijn dat je de ene keer wel zin hebt in een knuffel en een andere keer niet. Ook dan leer je beleefd je grenzen aangeven. 

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Mei 2010, 19:10:58 »

Wij doen sowieso geen enge rollenspellen en scenario's met kinderen. Je hoeft geen beelden bij kinderen in te prenten die er nog niet zijn.
Zoals bij ongewenste aanrakingen. Het kan best zijn dat je de ene keer wel zin hebt in een knuffel en een andere keer niet. Ook dan leer je beleefd je grenzen aangeven. 

Daarom, dat leek me ook niet zo'n goed idee, om Te ver gaande rollenspellen te doen.

Welke scenario's trainen jullie dan eigenlijk?

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Mei 2010, 21:21:50 »

voor de kinderen verschillende scenario's met aanrakingen die ongewenst zijn, vreemden die je aanspreken, iets van jou hebben oid. ook noodgevallen zoals verdwaald zijn in de winkel en brand in huis, hulp halen etc.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 24 Mei 2010, 21:41:05 »

voor de kinderen verschillende scenario's met aanrakingen die ongewenst zijn, vreemden die je aanspreken, iets van jou hebben oid. ook noodgevallen zoals verdwaald zijn in de winkel en brand in huis, hulp halen etc.

Oké.
Toch ben ik geďnteresseerd in die aanrakingen die ongewenst zijn.
Denk niet raar over mij, maar hoe doen jullie dit?
Want het lijkt me raar als je die kinderen natuurlijk ook echt ongewenst aanraken.
Jullie hebben er een vervangingsmiddel voor neem ik aan?

gimgamgommetje
Jr. fighter

lexbijlsma@hotmail.com
« Antwoord #21 Gepost op: 26 Mei 2010, 09:46:23 »

Ja, we oefenen meestal met een hand op hun schouder en leggen uit , stel het gaat om een knuffel of iemand legt een arm om je heen etc.  Soms vind je het fijn en soms misschien niet.
 Tot nu toe hebben we kinderen gehad die moeite hadden met het feit dat we een hand leggen op hun schouder. We vragen het wel eerst als we het kind niet kennen.

In eerste instantie hebben we het niet over delen waar je niet aan mag zitten
Ook dat besprek we wel, maar dan heel voorzichtig gezien de verschillende achtergronden van de kinderen.
Maar niemand hoort te spelen met delen van je lichaam die normaal afgedekt zijn als je badkleding draagt.
Aanrakingen en/of problemen hoeven NOOIT een geheim te zijn.
Het kan bijvoorbeeld  voorkomen dat een dokter jou aanraakt om je te kunnen behandelen. Hij mag nooit zeggen dat dat een geheim is. 

We gaan heel voorzichtig met deze materie om. De grootste reden is denk ik dat Kidpower een Amerikaanse methode is. Dit hebben we nu ook in Kidsafety geintegreerd
Op zich zou je in Nederland wel dingen gewoon kunnen benoemen.

Verder is het belangrijk dat kinderen het hele verhaal leren vertellen als ze hulp halen.
Het feit dat iemand ze een knuffel geeft hoeft niet schokkend te zijn voor ouders.
Wel als iemand door blijft gaan ondanks dat ze duidelijk aangeven dat ze het niet willen en later gaan omkopen en dreigen etc.

Maiko
16 jarig meisje

Ummesj-ang

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 26 Mei 2010, 10:23:34 »

Oké,
ik ben nu eigenlijk geen vragen meer, maar wil wel even zeggen dat het een topstichting is!

Keep up the good work!

Pagina's: [1]  
« vorige volgende »
Ga naar: